راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بی‌توجهی به برون‌سپاری خودپردازهای بانک در ایران

سال‌های زیادی است که بانک‌های غیرایرانی اقدام به برون‌سپاری خودپردازهای بانکی می‌نمایند. استدلال عمده آن‌ها، غیربانکی بودن عملیات و کارهای آن است. آن‌ها پول را یک کالا می‌دانند و عرضه آن‌را نیز یک کار تجاری عادی تلقی می‌کنند. از نظر آن‌ها تامین پول و پول‌گذاری خودپرداز نیز یک عمل غیربانکی است. به همین دلیل است که شرکت‌های زیادی وجود دارند که عملیات پول‌رسانی و حفاظت از آن‌را بر عهده دارند. این شرکت‌ها نگهبان، اسلحه، ماشین امن، خزانه و سایر ملزومات را تامین و به‌طور خصوصی نیازهای بانک‌ها را تامین می‌کنند.

پیتر دِراکِر از پیشگامان و نظریه پردازان مدیریت، صریحاً می‌گوید که خودپرداز نباید توسط بانک‌ها اداره شود. بانک‌ها و بانکداران باید این عملیات را برون‌سپاری کنند و خود به کار بانکداری‌شان بپردازند.

برون‌سپاری خودپرداز تا حدی در ایران صورت گرفته است. مثلاً بانک پاسارگاد خودپردازهای بیرون از شعبه خود را به شرکت تابعه خود سپرده و نرم‌افزارهای حرفه‌ای نیز برایش تهیه نموده است. اما یک مشکل همچنان خود‌نمایی می‌کند که شرکت‌های ایرانی هنوز تجربه چندانی در آن ندارند و آن تامین پول است. بعضی‌ها آن‌را گران‌تر از خودش می‌خرند. مثلاً هزار تومانی را هزار و ده تومان می‌خرند. بعضی آن‌را توسط خود دریافت از کسانی که پول از دست مردم جمع می‌کنند، جمع آوری می‌کنند. وی هنوز هم منبع عمده آن که شاید بیش از 99 درصد کل پول خودپردازهای ایران باشد، از خزانه بانک‌ها و بانک مرکزی تامین می‌شود.

مشکل کوچکی برای تامین محافظ و اسلحه وجود دارد که به دلیل جوان و ناشناس بودن این شغل در ایران، نیروی انتظامی هنوز راه حل ساده برایش ندارد. اما این مشکل نیز به‌زودی حل می‌شود. برای شکل‌گیری این گونه شرکت‌ها در ایران، اکنون موقعیت خوبی بوجود آمده است و می‌تواند در ایجاد شغل در کشور و رفع مشکل بیکاری نیز اندکی کمک بنماید.

منبع: راه‌راست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.