راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گروه بریکس بانک تاسیس می‌کند

رهبران کشورهای گروه بریکس اعلام کردند یک بانک جدید توسعه با سرمایه اولیه ۵۰ میلیارد دلار (۴۵ میلیارد یورو) تشکیل می دهند که از سال آینده تامین مالی پروژه های مختلف را آغاز خواهد کرد.

به گزارش ویچه وله، رهبران کشورهای گروه بریکس در نشست خود در روسیه با ابراز نگرانی نسبت به اقتصاد جهانی تصمیم گرفتند جبهه ای واحد در این زمینه تشکیل دهند. آنها همچنین در نهایت 2 مورد از بزرگترین ابتکارات این گروه را محقق کردند.

در نشست گروه بریکس در شهر اوفای روسیه که روز پنجشنبه برگزار شد، رهبران کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعلام کردند یک بانک جدید توسعه با سرمایه اولیه 50 میلیارد دلار (45 میلیارد یورو) تشکیل می دهند که از سال آینده تامین مالی پروژه های مختلف را آغاز خواهد کرد.

این ایده از ابتدای مطرح شدن تا زمان اجرا 3 سال زمان برده و مذاکرات طولانی ای در خصوص تامین سرمایه آن، محل استقرار بانک و مسائل مربوط به پرسنل آن صورت پذیرفته است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت، وی این بانک را که بانک توسعه جدید نام گرفته، جایگزینی برای موسسات مالی بین المللی نظیر بانک جهانی و صندوق بین المللی پول می داند که هر دو تحت سلطه و نفوذ دولت آمریکا قرار دارند.

دومین اقدام گروه بریکس برای مقابله با سیستم مالی تحت سلطه غرب ایجاد یک صندوق ذخایر ارزش به ارزش 100 میلیارد دلار بود که آن هم روز پنجشنبه اعلام شد.

برای روسیه که از زمان بحران اوکراین به این طرف در مارس 2014، شاهد قطع دسترسی به منابع مالی غربی بوده، ایجاد این بانک و این صندوق ذخیره ارزشش از اولویت های کلیدی بوده است. در نشست دیروز پوتین با انتقاد از آنچه انباشت بدهی های دولتی از سوی تعدادی از دولت ها می خواند گفت: «این عدم توازن ها بر نرخ رشد و اقتصاد های ما تاثیر می گذارد… در این وضعیت، کشورهای گروه بریکس قصد دارند به نحوی فعالانه از منابع خود برای توسعه استفاده کنند.»

به گفته پوتین، بانک توسعه جدید اعطای وام به پروژه های زیرساختی بزرگ را از سال آینده آغاز خواهد کرد. سرمایه اولیه 50 میلیارد دلاری این بانک در طی چند سال آینده دو برابر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.