راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نیل آزبورن: باید ادغام‌هایی در نظام بانکی ایران صورت بگیرد

نیل آزبورن مدیرعامل نشریه یورومانی (Euromoney) است که چندی پیش در تهران حضور داشت. فرصت گفت‌وگو با او بسیار کوتاه بود و در همین مجال اندک تلاش کردیم پرسش و پاسخ کوتاهی با او داشته باشیم.

.

وضعیت عمومی اقتصاد ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مهم‌ترین نکته‌ای که در همه عرصه‌‌ها به چشم می‌خورد، بحث مربوط به رکود اقتصادی است که می‌تواند ناشی از تحریم‌های اقتصادی باشد.

.

با توجه به اینکه اکنون دومین باری است که به ایران می‌آیید، در مقایسه با دفعه اول، تفاوتی احساس کرده‌اید؟

البته هر دو دیدار من از ایران بسیار کوتاه بوده و چندان فرصت دیدار با افراد مختلف در اختیار نداشتم. اما اشاره به این نکته ضروری ‌است که مساله رکود اقتصادی مهم‌ترین دغدغه موجود در اقتصاد ایران است که در بسیاری از جنبه‌های زندگی تاثیر خود را نشان داده است. علاوه بر این از مهم‌ترین مشکلات موجود در نظام بانکی ایران می‌توان به مواردی چون درآمد پایین، وام‌های نامناسب و همچنین فرار سرمایه اشاره کرد که هر یک از آنها می‌توانند آسیبی جدی به ساختار اقتصادی کشور وارد کنند.

Ico-Conf-Foreign-Neil-Asborn-Speeches-Index-way2pay-93-08-18d.

آیا فکر نمی‌کنید بسترهای جدیدی که برای بانکداری الکترونیکی در ایران فراهم شده است، بتواند در طولانی‌مدت وضعیت فعلی را تحت تاثیر قرار دهد؟

هرچند شیوه‌های نوین بانک‌داری در ارائه آسان‌تر و ارزان‌تر محصولات بانکی به مشتریان تاثیرگذار خواهند بود اما اینها ربط مستقیمی به شرایط کلان اقتصادی -که به بخش‌هایی از آنها اشاره کردم- نخواهد داشت.

.

بدون شک کلان‌روندهایی در این عرصه وجود دارند، به نظر شما چه نوعی از سرمایه‌گذاری در نظام بانکی می‌تواند بازی را به نفع نظام بانکی ایران تغییر دهد؟

خب مهم‌ترین نکته عبور از مساله تحریم‌‌های بین‌المللی اقتصادی است که می‌تواند به رشد اقتصادی، اصلاح ساختار درآمدی بانک‌ها و نهایتا کسب درآمد برای تولید کالا با کیفیت بهتر منجر شود. همه اینها در کنار ثبات بازار از اجزای یک چرخه اقتصادی به شمار می‌روند که شرایط کلان اقتصادی هر کشوری به آنها نیازمند است.

.

فارغ از مساله تحریم‌ها در مجموع برای اصلاح ساختار نظام بانکی ایران چه راهکار و پیشنهاداتی به نظرتان می‌رسد؟

به نظر من با توجه به تنوع و تکثر تعداد بانک‌ها و موسسات اعتباری در ایران باید یک مجموعه ادغام‌هایی در مجموعه نظام‌ بانکی ایران صورت بگیرد. معمولا در کشورهایی با تجربه مشابه برای دستیابی به سودآوری بیشتر چنین اقداماتی که منجر به وحدت نظام بانکی کشور می‌شود، صورت می‌گیرد. نکته اساسی این است که ایران باید برای بازگشت به جریان اقتصاد بین‌المللی از تجربه موفق کشور برزیل در عبور از بحران‌های مالی در دو دهه اخیر استفاده کند. در برزیل نیز تا چند سال پیش مشکلات مربوط به دموکراسی و تحریم‌های اقتصادی وجود داشت اما الان با تغییر معادلات اقتصادی دنیا این کشور به یکی از قدرتمندترین کشورهای دنیا در عرصه اقتصادی تبدیل شده است. به گمان من نظام اقتصادی ایران به اندازه کافی بزرگ هست که بتواند با نهادهای بین‌المللی دنیا ارتباط برقرار کند. توجه داشته باشید نظم اقتصادی دنیا در مقایسه با 10 سال گذشته به طور کامل تغییر کرده است. تا 10 سال پیش بانک‌های اروپایی و آمریکایی بر کلیت نظام اقتصادی جهان مسلط بودند و بانک‌های موجود کشورهای جهان سوم ناچار به دنباله‌روی از آنها بودند، اما الان شرایط تا اندازه بسیار زیادی تغییر کرده است. این تغییر را می‌توانید مثلا با مشاهده قدرت بانک CIMB مالزی یا بانک ملی کویت که از قوی‌ترین بانک‌های منطقه‌ای به شمار می‌روند، مشاهده کنید. اینها تا 10 سال پیش موسسات مالی خیلی کوچکی بودند اما حالا در عرصه بین‌المللی از قدرت جریان‌سازی برخوردارند و خود می‌توانند بر موسسات مالی و بانک‌های آمریکایی اروپایی تاثیرگذار باشند.

منبع:ماهنامه پیوست، ویژه‌نامه اختصاصی چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.