راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگوی راه پرداخت با احسان رفیعی در حاشیه همایش چهارم؛ مدیریت هوشمند خودپردازها به نفع بانک‌ها و مشتریان است

گروه رسانه‌ای شفق در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیش از ۳۰ نفر از فعالان و متخصصان برجسته صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک ایران و دنیا مصاحبه ویدیویی کرد که مجموعه کامل این گفت‌وگوها را هم به‌صورت متنی و هم به‌صورت ویدیویی، می‌توانید در «مجموعه گفت‌وگوهای راه پرداخت» مشاهده کنید.

آنچه در ادامه آمده است گفت‌وگوی اختصاصی راه پرداخت با مهندس احسان رفیعی مدیر توسعه محصول واحد پرداخت الکترونیک شرکت فناپ در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است.

.

رضا قربانی: مدیریت نقدینگی خودپردازها یا مدیریت هوشمند خودپردازها یکی از مسائلی است که بانک‌ها و شرکت‌های فناوری اطلاعات بانکی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. گویا شما در شرکت فناپ راه‌حلی برای این مسئله طراحی کرده‌اید که در شکل مقاله‌ای نیز در یک رویداد بین‌المللی ارائه کرده بودید. درباره این موضوع، چالش‌ها و راه‌حل‌هایی که به آن رسیده‌اید توضیحی بفرمایید.

رفیعی: محصولی که در مجموعه فناپ تولیدشده، در راستای چالشی بود که مدت مدیدی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردیم و آن‌هم بحث مدیریت خودپردازهای خارج از شعبه بود. یکی از چالش‌های اصلی این خودپردازها، بحث مدیریت نقدینگی است. ما می‌خواهیم که سرویس‌دهی خودپردازهای خارج از شعبه در حد ماکسیمم باشد، یعنی اینکه مشتریان خیلی بیشتر بتوانند سرویس بگیرند. این هدفِ اصلی کسب‌وکار خودپردازهای خارج از شعبه است.

مهندس احسان رفیعی مدیر توسعه محصول واحد پرداخت الکترونیک شرکت فناپ
مهندس احسان رفیعی مدیر توسعه محصول واحد پرداخت الکترونیک شرکت فناپ

ازآنجایی‌که شرکت فناپ حدود 300 خودپرداز خارج از شعبه بانک پاسارگاد را مدیریت می‌کرد، به همین خاطر نرم‌افزاری تولید شد که هم پول‌رسانی به خودپردازها را مدیریت می‌کند و هم مجهز به بحث هوش مصنوعی است که به صورت هوشمند نقدینگی موجود در خودپردازها را مشخص و مدیریت می‌کند.

 .

رضا قربانی: یکی دیگر از مسائل مدیریت خودپردازها، زمان‌های خاصی است که الگوی مصرف از دستگاه‌های خودپرداز دچار تغییر می‌شود؛ مثلا ایام تعطیلات، ایام عید یا روزهای خاصی که به یکباره یک نوع تقاضای خاص روی خودپردازها بیشتر می‌شود. نرم‌افزاری که شما طراحی کرده‌اید، رفتارهایی که پیش‌ازاین در استفاده از خودپردازها اتفاق افتاده را تحلیل می‌کند و آن را برای آینده مدل می‌کند، درست است؟

رفیعی: دقیقاً به همین شکل است. ما داده‌های سال گذشته را داریم و بر اساس آن یک مدل طراحی می‌کنیم و بر اساس تقویمی که روی سامانه تعریف‌شده، می‌توانیم یک پیش‌بینی برای آینده بدهیم.

 .

رضا قربانی: این ماجرا در دنیا به چه صورت است؟

رفیعی: در دنیا هم نرم‌افزارهای مشابهی وجود دارد. اما ما سعی کردیم که از مرحله خزانه‌داری تا بحث بهینه‌سازی و همچنین بحث آلارم و مانیتورینگ خود دستگاه‌های خودپرداز که معمولاً در سولوشن‌های مختلفی وجود داشت را به‌صورت یک پکیج جامع و کامل ارائه دهیم.

 .

رضا قربانی: در ایران این وضعیت به چه صورت است؟

رفیعی: در ایران این کسب‌وکار در بانک‌های مشابه بانک ما وجود دارد ولی اینکه به‌صورت نرم‌افزاری و مکانیزه این فرایند مدیریت شود تا جایی که من اطلاع دارم به صورت کامل و یکپارچه نیست. مثلا ممکن است در بخش خزانه‌داری این کار انجام شود ولی ضعفیش در بهینه‌سازی نقدینگی خودش را نشان می‌دهد. یا نرم‌افزاری برای بهینه‌سازی باشد ولی به طور کامل نیستند.

 .

رضا قربانی: یک اتفاق خوبی که درباره کار شما افتاد این بود که آن را به‌صورت مقاله در رویداد ATMIA ارائه کردید. بازخوردها به چه صورت بود؟

رفیعی: چیزی که باعث شد ما آن را به‌صورت مقاله در آن کنفرانس ارائه دهیم بهبود عملکردی بود که ما با استفاده از این سیستم داشتیم. ما توانستیم سرویس‌دهی خودپردازهای خارج از شعبه بانک پاسارگاد که تحت نظر فناپ است را از 70 درصد به 92 درصد بعد از اجرای این سیستم ارتقا دهیم. یعنی نسبت زمان سرویس‌دهی را از 70 به 92 رساندیم.

 .

رضا قربانی: این روند چقدر زمان برد و چند نفر روی آن کار کردند؟

رفیعی: کسب‌وکار خودپردازهای خارج از شعبه حدود سه سال پیش در شرکت فناپ اجرا شد و تولید نرم‌افزار تقریباً از دو سال پیش شروع شد و حدود یک سال زمان برد تا به این نقطه برسیم. ولی این نرم‌افزار همچنان در حال رشد و بهبود و ارتقا است؛ حدود 5 نفر هم صرفا روی تولید نرم‌افزار آن کار کردند.

 .

رضا قربانی:در طول سال‌های گذشته، از بین رفتن و یا ماندگاری پول نقد بسیار مطرح است، نظر شما دراین‌باره چیست؟

رفیعی: باتجربه‌ای که ما در این چند سال به دست آورده‌ایم، نمی‌توان گفت که پول نقد کامل از بین می‌رود. هدف‌گذاری این است که ما کاملاً به سمت الکترونیکی شدن برویم ولی حتی باتجربه‌ای که در کشورهای غربی وجود داشته پول نقد هیچ‌گاه از بین نرفته است. ممکن است در زمان‌هایی میزان نقدینگی موجود در بازار کم شود ولی به‌طور کامل از بین نمی‌رود.

یکی از چالش‌های موجود در کشور ما بحث کمبود اسکناس است که در نرم‌افزارهای خارجی چنین چالشی وجود ندارد. در واقع بحث محدودیت اسکناس در کشورهای خارجی وجود ندارد که ما با توجه به چنین محدودیتی در کشور، سعی کردیم این محدودیت را در نرم‌افزار ببینیم و راهکاری برایش ارائه کنیم.

 .

رضا قربانی: آیا این نرم‌افزار فقط مختص بانک پاسارگاد است یا بقیه بانک‌ها هم می‌توانند از آن استفاده کنند؟

رفیعی: هدف‌گذاری اصلی و توسعه اولیه ما برای بانک پاسارگاد بود. ولی دوست داریم که در بانک‌های دیگر هم بر اساس نوع کسب‌وکار و حتی در بازارهای جهانی آن را ارائه دهیم و حتی برای بانک‌های دیگر این نرم‌افزار را بومی‌سازی کنیم.

بخش اول ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با مهندس احسان رفیعی در حاشیه همایش چهارم

بخش دوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با مهندس احسان رفیعی در حاشیه همایش چهارم

بخش سوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با مهندس احسان رفیعی در حاشیه همایش چهارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.