راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

باید به دنبال نوآوری باز برای اجرای ایده‌های داخلی و خارجی باشیم

پنل تخصصی بانکداری باز، یکی دیگر از نشست‌های تخصصی چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت بود که بعدازظهر سه‌شنبه با حضور متخصصان صنعت در سالن 4 مرکز همایش‌های میلاد برگزار شد. در ابتدای این پنل، مهران افسری، مدیر سیستم‌های نوین بانکی شرکت خدمات انفورماتیک، درباره بانکداری متمرکز گفت: «بانکداری متمرکز در ایران چند سالی است که راه‌اندازی شده است. در این مدت سعی شده در فضای ابری ابزارهایی برای اتصال مشتری به بانک فراهم شود. دستگاه‌های خودپرداز و کارت‌خوان و تلفن‌بانک و اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک‌ها گام‌های روبه‌جلو برای جلب رضایت مشتری بود. اکنون نرم‌افزارهای موبایلی هم خیلی مهم است اما بانک‌ها در نرم‌افزارهایشان تنوع مشتری را در نظر نگرفته‌اند. این نرم‌افزارها باید شخصی‌سازی و به‌روز شوند.»

وی در ادامه گفت: «بانک‌ها باید سامانه‌هایی به نام Open Banking تشکیل دهند تا همه اپلیکیشن‌ها بتوانند به آن متصل شوند. قرار نیست معماری سرویس‌گرای (SOA) بانک در اختیار سایرین قرار بگیرد، بلکه APIهایی تولید می‌شود و در اختیار برنامه نویسان قرار می‌گیرد. در حقیقت هدف آن است که بانک‌ها به کار خودشان یعنی بانکداری بپردازند نه تولید سیستم‌های بانکی.»

حجت جاهد، معاون محصول شرکت توسن، نیز که از سخنرانان این پنل بود در ادامه میزگرد گفت: «نکته اصلی این است که API همه ماجرا نیست و ما نیازمند دو سطح فرآیند باز و داده‌های باز نیز هستیم. همان‌طور که مهندس جهانگرد گفت همه مبنای تصمیم‌سازی دولت الکترونیکی بر اساس داده‌های بانکی است.»

جاهد درباره لزوم نوآوری‌های گفت: «این باز بودن، نگرشی نوین به کسب‌وکار و همان اشتراک در سطح وسیع است. ما باید به دنبال نوآوری باز به معنی مکانیسمی برای اجرای ایده‌های داخلی و خارجی باشیم. وقتی مشتریان در خلاقیت‌های بانک مؤثرند جامعة هدف بهتری را برای بانک ایجاد می‌کند.»

وی افزود: «در بانکداری باز، نیازهای مالی زیاد جامعه موجب اقبال به آن شد. یک زیست‌بوم شامل مشتریان، بانک‌ها و مؤسسات مالی و توسعه‌دهندگان است. این رده سوم شرکت‌های آی‌تی مختلف می‌توانند روی بستر ایجاد شده محصول ارائه کنند و این موجب اشتغال‌زایی می‌شود.»

اکبر افتخاری، عضو هیئت‌مدیره بیمه ایران و دیگر سخنران پنل نیز گفت: «بیمه‌ها هم بستری برای ارائه خدمت هستند و نوعی بیمه بازهم می‌تواند تعریف شود.» وی درباره تغییر دیدگاه در بیمه ایران گفت: «خوشبختانه در 15 استان، فضایی در اپلیکیشن‌های بیمه و بانکی متناسب با نیاز بیمه ایجاد شده است. نکته مهم این است که تا استانداردسازی نشود زبان مشترک و مفهومی برای تبادل اطلاعات وجود ندارد.»

وی مشکل دادهِ باز را فرهنگ‌سازی دانست و دسترسی به آن در ایران را دور از دسترس تا چند سال آینده دانست و تأکید کرد باید به سمت فرآیندهای باز برویم.

در ادامه پنل، مسعود پشمچی، معاون فناوری اطلاعات بانک سینا، در خصوص فرصت‌های موجود در بانکداری باز گفت: «باید گفت طلیعه‌ای در این زمینه وجود دارد و اپلیکیشن‌های بانک‌ها هرچند کوچک وجود دارد. مهم‌ترین هدف بانکداری باز ارائه خدمات با انعطاف مناسب بر بستر امن است. اگر استانداردسازی انجام شود و APIها در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گیرد خدمات متنوع‌تر و به‌روزتری ارائه می‌شود و تجربه مشتری بهتری به دست می‌آید. یکی از استفاده‌های بانکداری باز ایجاد شفافیت است.»

نیما امیرشکاری، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده پولی و بانکی، هم که در این پنل حضور داشت درباره فرصت‌های کارآفرینی در بانکداری باز گفت: «اولین مشتری و مخاطبِ بانکداری باز همکاران تجاری و مشتریان شرکتی هستند. برخی توسعه‌دهندگان اپلیکیشن ازجمله استارتاپ‌ها با این نوع بانکداری وارد بازار کار می‌شوند. هرچه این بانکداری باز گسترش یابد بار مسئولیت از دوش بانک‌ها هم برداشته می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.