پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
سازمانها باید نگرش مناسب برای توسعه برند کارفرمایی ایجاد کنند
در رویداد برند کارفرمایی، پنلی با عنوان «انسانمحور کردن سازمان» و با حضور علیرضا شفیعی، مدیرعامل کیپا، و مازیار نوربخش، مدیرعامل هلدینگ هوگر، برگزار شد. در این پنل که با راهبری رسول قربانی، عضو هیئت مدیره کارخانه نوآوری رسانه راهکار، صورت گرفت، به موضوعاتی همچون نگرشهای لازم برای ساخت برند کارفرمایی، مفهوم اصالت در برند کارفرمایی و چالشهای پیشرو در این حوزه پرداخته شد.
نگرش مورد نیاز برای برند کارفرمایی را باید ساخت
علیرضا شفیعی، مدیرعامل کیپا، در پنلی به نام «انسانمحور کردن سازمان» بیان کرد: «در دنیای امروز انسانمحور کردن اصطلاح درستی نیست؛ امروز سازمانها سیستم پیچیدهای هستند. هر چیزی که ساخته میشود نتیجه زحمات تمام افرادی است که در سازمان کار میکنند. باید فضایی ایجاد کرد که هم فرد به عنوان عضو سازمان حداکثر شکوفایی را داشته باشد و هم سازمان حداکثر شکوفایی را داشته باشد.»
او افزود: «در شرکتهای بزرگ میتوان به برند کارفرمایی پرداخت اما در یک بنگاه کوچک چگونه میتوان به این موضوع پرداخت و نگرش ساخت آن چیست؟ در دنیا ۷۰ درصد خدمات مالی به کسبوکارهای خرد داده میشود، اما این عدد در ایران زیر ۱۰ درصد است. اگر بخواهیم درخت برند کارفرمایی را رشد دهیم و به باغ تبدیل کنیم، باید نگرش مورد نیاز را ایجاد کنیم.»
شفیعی عنوان کرد: «آدمها براساس انتخاب شغلی، اهداف شخصی و… انتخابهای متفاوتی دارند. افراد به دو دسته تقسیم میشوند؛ گروه اول افرادی هستند که با ساختار هدفمند پیش میروند و گروه دوم افرادی که نگاه کارآفرینانه دارند.»
مدیرعامل کیپا خاطرنشان کرد: «یک زمانی رضایت و نارضایتی را دو سر طیف قرار میدادند، اما در حال حاضر این دو را تفکیک کردهاند. حال رضایت و نارضایتی دو طیف جدا هستند. ایجاد احساس اثربخشی فرد در سازمان ماندگارتر و اثربخشترین اقدام است. ایجاد این نگاه در سطح سازمان امری بسیار مهم به شمار میرود.»
برند قوی از طریق اصالت ساخته میشود
مازیار نوربخش، مدیرعامل هلدینگ هوگر، در رویداد برند کارفرمایی در پنلی با عنوان «انسانمحور کردن سازمان» گفت: «این موضوع بستگی به نوع سازمان دارد. اینکه انسان در سازمان اهمیت دارد، بستگی به دلیل وجودی آن سازمان دارد. همیشه توصیه میشود جایی باید بحث سرمایه انسانی را جدی بگیریم که به آن بهعنوان یک دارایی ارزشمند نگاه کنیم. هر سازمانی غیر از انسانها شاید چیز دیگری ندارد و مهمترین دارایی آنهاست. اینکه چطور به آنها توجه میشود، موضوعی است که باید به آن پرداخت.»
او درباره اصالت و تأثیر آن روی برند کارفرمایی عنوان کرد: «برند کارفرمایی تصویری است که سازمان از خود به پرسنل و جامعه ارائه میکند. اصالت به این معناست که عملکرد در راستای چیزی که هستید و میخواهید نشان دهید، داشته باشید. برند باید صداقت و روراستی داشته باشد. اگر برند قوی باشد، میتوانیم نیروهای بهتری جذب کنیم. این برند قوی تنها از طریق اصالت ساخته میشود. همه ما دوست داریم تحسین شویم. جایی که این تحسین در مقابل اصالت قرار میگیرد، ما اصالت را فدا میکنیم. زمانی که درون یک سازمان هستید، از اتفاقات آن خبر دارید. جایی که تضاد را میبینیم، نشان میدهد که اصالت وجود ندارد.»
نوربخش درباره چالشی که از نظر برند کارفرمایی بهعنوان مدیرعامل در شرکت خود دارد، بیان کرد: «ما در نظرسنجیهایی که انجام میدهیم، موضوعات مختلفی مطرح میشوند. مهمترین نارضایتی حقوق و دستمزد است. ما بهعنوان کسبوکار نمیتوانیم همه خواستهها را پاسخگو باشیم و مجبوریم بر اساس بازار پیش برویم. ما باید روراست باشیم. ما اگر اشتباهی داشتیم بارها سعی کردهایم آن را اصلاح کنیم.»