راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ضرورت شکل‌گیری کنفرانس ایکوبیگ در شرایط فعلی ایران و جهان

امروزه «یادگیری»، بیش از هر موضوع دیگری اهمیت دارد؛ اینکه یاد بگیریم، از دیگران و رفتارشان بیاموزیم و اگر آموخته‌هایی نیز داریم آن را به دیگری عرضه کرده یا کاربردی کنیم.

تا تحقق «اصل یادگیری» به یک خواست و باور عمومی تبدبل نشود، سازمان‌های یادگیرنده شکل نمی‌​گیرند و تا این سازمان​‌ها توسعه نیابند، جامعه یادگیرنده پدیدار نخواهد شد. کشور ما، امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند یادگیری است.

برگزاری مجامع علمی و تخصصی، چنان​چه برنامه​ریزی شده باشد – به​ویژه اگر این مجموعه​‌ها بتوانند در مسائل علمی، با خارج از سرزمین نیز ارتباط برقرار کنند و از دانسته​‌ها، آموخته​‌ها و حتی تجربه​های آن​‌ها بهره​گیری کنند – زمینه​ساز تحقق سازمان یادگیرنده، سریع​‌تر از زمان پیش​بینی​ شده، خواهد شد.

اقتصاد کشور ایران، بر پایه بانک​‌ها (بازار پول) بنا نهاده شده است. با تمام گستردگی بازار سرمایه، هنوز حجم بازار پول، بیش از چند برابر بازار سرمایه در کشورمان است؛ گرچه به​دلیل ویژگی​های قانون و مقررات عملیات بانکداری بدون ربا و تعریف​های جدید نظام بانکی در این مجموعه مقررات، بار سرپرستی بخشی از بازار سرمایه نیز در عمل، به​طور مستقیم یا غیر مستقیم، به​عهده بانک​هاست. بنابراین موضوع یادگیری به​منظور دگرگون ساختن نظام بانکی و ایجاد تغییرات ساختاری در این حوزه – که ممکن است به دگرگون​سازی مثبت اقتصاد کشور منجر شود – نیازمند هم​کُنشی​های علمی در صحنه​های داخلی و جهانی است.

مدت​‌ها بود که جای خالی برگزاری یک رویداد علمی در حوزه پولی و بانکی کشور با اهتمام بخش غیردولتی، محسوس بود. با توجه به این​که سالانه، دو کنفرانس مهم در این حوزه با تولیت پژوهشکده پولی و بانکی و مؤسسه عالی آموزش بانکداری برگزار می‌​شود.

«کنفرانس بین​المللی صنعت بانکداری و اقتصاد جهانی» و با نام مخفف «ایکوبیگ» از سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱ میلادی) با همت بخش غیردولتی و با جلب مشارکت ۲۴ بانک و مؤسسه اعتباری راه​اندازی شد. براساس رایزنی‌های انجام​شده، قرار شد؛ هر دو سال یک​بار، با مشارکت و همکاری مؤسسه​های علمی و تخصصی، اندیشمندان علمیِ داخلی و خارجی و دیگر نهادهای دست​اندرکار اقتصادی به​ویژه در حوزه​های مالی و پولی، کنفرانسی با موضوع علمی خاص – که متناسب با شرایط و امکانات داخلی و احیاناً بین​المللی انتخاب خواهند شد – برگزار شود.

به​دلایل گفته شده، موضوع کنفرانس اول به بحران مالی سال​های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ میلادی اختصاص یافت و تحت عنوان «بحران مالی و اقتصادی اخیر صنعت بانکداری؛ علت​‌ها، تجربه​‌ها و چاره​جویی​‌ها» با موفقیت برگزار شد. کنفرانس دوم، با عنوان: «چالش​های پیش روی صنعت بانکداری»، مورد برنامه​ریزی قرار گرفت و پس از هماهنگی​های لازم، در روزهای ۲۹ و ۳۰ مهرماه سال جاری برگزار شد که بخشی از دستاوردهای جلسه مذکور در این ویژه​نامه به​نظر شما عزیزان خواهد رسید.

در نخستین دور برگزاری این کنفرانس، به​​دلایل خاص از جمله تحریم، امکان بهره​گیری جدّی و امکان حضور متخصصان و اساتید خارجی صاحب سبک و نظر، و نیز مؤسسه‌های علمی ذی​صلاح کم​‌تر فراهم شد. اما در این کنفرانس، حضور اساتید معتبر داخلی و خارجی، مشترکاً، بر وزن و اعتبار کنفرانس و اثربخشی آن افزود. به​نحوی که استقبال چشم​گیر بانک​‌ها و مؤسسات اعتباری، متخصصان، پژوهشگران، مدیران، دانش​پژوهان و مشتریان بانک​​‌ها، گواه این ادعا می‌​باشد.

ضمناً، دو میزگرد در این کنفرانس با حضور مدیران متخصص برگزار که نتیجه آن​‌ها در همین مجموعه به استحضار می‌​رسد. امید است؛ با اعلام نظر و بازخورد به دبیرخانه کنفرانس، ما را در طرّاحی و برگزاری هرچه بهتر و مؤثر‌تر کنفرانس سوم، راهنما باشید.

دکتر جلال رسول‌اف – دبیر دومین کنفرانس بین‌المللی ایکوبیگ

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.