راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگو با مدیر ارشد اجرایی سما مطرح شد؛ خرید اعتباری سما، بهترین جایگزینِ بن کارت‌های سازمانی

با ماشینی شدن زندگی در دنیای مدرن امروز، ساده‌ترین فعالیت‌ها سخت و سخت‌تر می‌شوند. برای مثال خریدوفروش میان مردم، یک نمونه از این اتفاق است که با تغییرات شرایط اقتصادی و کلاه‌برداری‌های جدید، در حال حاضر پیچیده‌تر و سخت‌تر از همیشه شده است.

به گزارش روابط عمومی توسن سها، یکی از کسب‌وکارهای ایرانی بانام سما (سامانه معاملات امن و اعتباری)، به سراغ چالش‌های امروز خریدوفروش رفته است و تلاش می‌کند تا جای ممکن، یک معامله را برای خریدار و فروشنده راحت‌تر کند. نتیجه این فعالیت نیز چیزی جز افزایش رفاه خریدار و رشد کسب‌وکار فروشنده نیست. 

در ادامه گفت‌وگویی، با عباس نورعلی، مدیر ارشد اجرایی سما می‌خوانید.


معرفی کوتاه از «سما» و هدف شکل‌گیری آن


عباس نورعلی، مدیر ارشد اجرایی سما، با اشاره به این سامانه بیان کرد: «سامانه معاملات امن و اعتباری یا به‌اختصار «سما»، کار خودش را به‌صورت رسمی از بهار ۱۴۰۰ شروع کرده است. سما زیرمجموعه گروه توسن، یکی از قدیمی‌ترین و باتجربه‌ترین هلدینگ‌های فعال در صنعت مالی است.»

او افزود: «دغدغه اصلی ما برای راه‌اندازی سما، چالش‌ها و مشکلات خریداران و فروشندگان در فضای اقتصاد دیجیتال بود. هدف سما از همان ابتدا این بود که سرویس‌ها و خدماتی را ارائه کند که خریدار و فروشنده بتوانند به یکدیگر اعتماد کنند تا بدون استرس و نگرانی‌های مرسوم، بخرند و بفروشند.»


خدمات و سرویس‌های سما


عباس نورعلی با اشاره به سرویس‌ها و خدمات سما توضیح داد: «اولین محصول سما در همان روزهای ابتدایی شروع کار، طراحی سرویس «پرداخت امن» برای پلتفرم دیوار بود. یکی از چالش‌های همیشگی کاربران دیوار، احتمال کلاهبرداری بود که با پرداخت امن توانستیم این دغدغه مهم و همه‌گیر را حل کنیم.در مرحله بعد، به دغدغه فروشگاه‌های فعال در وب‌سایت «ترب» و همچنین خریداران آنها پرداختیم و تلاش کردیم تا با ضمانت ۱۵ روزه بازگشت پول، اعتماد را میان خریداران و فروشگاه‌های ترب زنده کنیم تا علاوه بر خیال راحتی خریداران، فروشگاه‌ها نیز بتوانند فروش بیشتری را تجربه کنند.»

او ادامه داد: «فراهم کردن شرایط و زیرساخت مناسب برای خرید اعتباری، قدم بعدی سما بود که بر اساس روش پرداخت BNPL راه‌اندازی شد. این سرویس در حال حاضر مهم‌ترین بخش از خدمات سما است و به افراد این امکان را می‌دهد تا پرداخت‌های خود را به‌صورت قسطی و در زمان‌های مشخصی انجام دهند.»


تفاوت خرید اعتباری سما با سایر سرویس‌های اعتباری


عباس نورعلی در ارتباط با تفاوت خرید اعتباری سما با سایر سرویس‌های اعتباری توضیح داد: «یکی از تفاوت‌های کلیدی خرید اعتباری سما با سایر رقبا، ترکیب این خدمت با سرویس ضمانت خرید است. به‌این‌صورت که کاربران می‌توانند از فروشگاه‌های قابل‌اعتماد و امن سما خرید اقساطی داشته باشند و تا ۱۵ روز از ضمانت بازگشت پول سما بهره‌مند شوند.»

او همچنین افزود: «تفاوت مهم بعدی، نحوه بازپرداخت اقساط است. با خرید اعتباری سما، پرداخت اقساط حداقل ۳ ماه بعد از خرید آغاز می‌شود. همچنین در اقساط بلندمدت، کم‌ترین کارمزد در مقایسه با سایر رقبا دریافت می‌شود. »

مدیر ارشد اجرایی سما با اشاره به دیگر مزیت سما توضیح داد: «مزیت دیگر سما، اعتبار دهی تا سقف ۱ میلیارد ریال است. با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران برای دریافت اعتبار، پایین بودن میزان اعتبار دریافتی است. بنابراین، ما راه‌حل‌ها و راهکارهای متنوعی را تحلیل کردیم تا به این نتیجه رسیدیم که اگر اعتبارسنجی توسط سازمان‌ها و شرکت‌های کارمندان انجام شود، می‌توان اعتبار دهی با مبالغ بالا انجام داد.»


میزان استقبال سازمان‌ها از خرید اعتباری سما


نورعلی بیان کرد: «ازآنجایی‌که خرید اعتباری نقش تأثیرگذاری در افزایش رضایت شغلی و بهره‌وری کارمندان داشت، استقبال خوبی از خرید اعتباری سما شد. رفاه کارمندان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر سازمان خصوصی و دولتی است که هزینه بالایی برای سازمان دارد. اما با خرید اعتباری سما، هزینه‌های رفاهی شرکت‌ها کاهش چشم‌گیری داشت و در سازمان‌های همکار با سما، امکاناتی مانند تسهیلات سازمانی، بن کارت، مساعده، وام سازمانی و بسته‌های معیشتی کم‌رنگ‌تر شده‌اند.»


مزایای سرویس خرید اعتباری سما برای کارمندان


عباس نورعلی در خصوص مهم‌ترین مزیت خرید اعتباری سما توضیح داد: «مهم‌ترین مزیت خرید اعتباری سما این است که کارمندان می‌توانند بدون چک یا سفته، کالا یا خدمات موردنیاز خود را به‌صورت قسطی از فروشگاه‌های آنلاین یا فروشگاه‌های حضوری و زنجیره‌ای خریداری کنند.»

او افزود: «در طی مدتی که از راه‌اندازی این سرویس می‌گذرد نیز سه مورد از دسته‌بندی‌های محصولات و خدمات سما بسیار پرطرفدار بوده‌اند:

  • مواد غذایی و خریدهای روزمره – در ۳ قسط
  • تورهای گردشگری – در ۶ قسط
  • لوازم‌خانگی – در ۱۲ قسط»

او در ادامه بیان کرد: «ضمانت ۱۵ روزه بازگشت پول، مزیت کلیدی دیگر سما است که در شرایط زیر قابل‌استفاده است:

  • عدم ارسال کالا توسط فروشگاه
  • وجود عیب و ایراد در سفارش
  • عدم تشابه کالای دریافتی با سفارش
  • پشیمانی یا انصراف از خرید»

چالش‌های مسیر ارائه خرید اعتباری و چگونگی مقابله با آنها


نورعلی در ارتباط با چالش های این مسیر توضیح داد: «باید بگم که این مسیر با چالش‌های متعددی همراه بود. یکی از اولین چالش‌های بزرگ، مسائل قانونی مربوط به خرید قسطی بود. برای حل این چالش، ما از یک تیم حقوقی باتجربه استفاده کردیم و با نهادهای نظارتی در ارتباط نزدیک بودیم تا اطمینان حاصل کنیم که تمامی قوانین را به‌درستی رعایت می‌کنیم.»

او در ادامه بیان کرد: «چالش جدی بعدی ما، اضافه کردن پذیرندگان به‌نام و مشهور به لیست فروشگاه‌های سما بود تا کاربران بتوانند پس از دریافت اعتبار، به‌درستی و با کیفیت بالاتری آن را خرج کنند. این اتفاق نیز با موفقیت رقم خورد و اکنون با فروشگاه‌های بزرگی مانند دیلی مارکت و گروه مدیران همکاری می‌کنیم.»


سازمان‌های همکار از آغاز ارائه خرید اعتباری


مدیر ارشد اجرایی سما بیان کرد: «در طی این مدت با سازمان‌ها و شرکت‌های مختلفی همکاری داشته‌ایم، اما به‌تازگی مهم‌ترین همکاری خود را با بانک صادرات آغاز کرده‌ایم و تصمیم داریم تا شرایط خرید قسطی را برای کارمندان این بانک که بیش از ۲۰ هزار نفر در سراسر کشور هستند،‌ فراهم کنیم. امیدواریم که این همکاری برای هر دو طرف نتایج رضایت‌بخشی داشته باشد.»


برنامه‌های آینده‌ی سما و محصولات آن


عباس نورعلی با اشاره به برنامه‌های سما برای آینده گفت: «در آینده‌ نزدیک قصد داریم تا سرویس خرید اعتباری را در حالت B2C نیز تست کنیم و شرایطی را فراهم کنیم تا تمام مردم کشور بتوانند از مزایای این خدمت سما بهره‌مند شوند؛ خرید قسطی از فروشگاه‌های مطمئن با ضمانت سما.سایر سرویس‌های سما نیز در حال به‌روزرسانی هستند و امروز که با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنیم، نسخه جدید پرداخت امن روی دیوار در حال اجرا است که تجربه کاربری آسان‌تری را برای کاربر رقم می‌زند.»

مدیر ارشد اجرایی سما در پایان گفت: «این نکته را بگویم که نگاه ما به آینده، امیدوارانه است و قصد داریم تا جای ممکن، فرآیند خریدوفروش را هوشمندتر و راحت‌تر کنیم تا مردم بتوانند بدون نگرانی، محصولات و کالاهایی که نیاز دارند را در زمان مناسب و با شرایط ایده‌آل خریداری کنند. درعین‌حال، فروشگاه‌ها و فروشنده‌ها نیز بتوانند مشتریان خود را افزایش دهند تا درنتیجه‌ی آن، فروش بیشتری را تجربه کنند.»

منبع توسن سها
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.