راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد در صحن علنی: برای هدایت بانک‌ها از بنگاه‌داری به بنگاه‌سازی برنامه دارم

عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان برای وزارت امور اقتصادی و دارایی  پیش از ظهر امروز برابر با ۲۸ مردادماه در مجلس شورای اسلامی حاضر شد و پس از شنیدن صحبت‌های نمایندگان مخالف و موافق انتصاب او به دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه پرداخت.

او در ابتدای سخنانش گفت: «رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری فرمودند که امروز اولویت با مسائل اقتصادی است. باتوجه‌به توصیه‌های معظم له خود را موظف می‌دانم که با قبول این مسئولیت تجربیات خود را در مسیر خدمت به مردم کشورم به کار برم.»

به گفته رئیس سابق بانک مرکزی، برنامه‌های پیشنهادی‌ام برای وزارت اقتصاد با رویکرد جدید تدوین شده و به مجلس عرضه شده است. همه همت خود را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور با حکمرانی درست به کار خواهم گرفت.

همتی هدف برنامه‌های خود را عملکرد موفق اقتصاد با کمک بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه در شکل ثبات اقتصادی و تورم پایین در جهت کاهش فقر خواند و افزود: «امیدوارم دوران تحول جدیدی برای ایران رقم بخورد. تحقق این امر از طریق رشد اقتصادی بالا، کاهش بیکاری و کاهش تورم و در راستای کاهش فقر در جامعه انجام می‌شود.»


تبدیل بانک‌ها از بنگاه‌داری به بنگاه‌سازی


همتی در بخشی از سخنانش در مجلس عنوان کرد: «طرحی برای بانک‌های کشور دارم تا از بنگاه‌داری به‌سوی بنگاه‌سازی حرکت کنند. تجارب دهه ۶۰ و ۷۰ نشان می‌دهد که این امر باعث رشد مناسب در تأمین مالی برای رشد اقتصاد کشور خواهد شد.»

او افزود: «بسیاری از بنگاه‌های کنونی ناشی از همان دوره بود که باید آن را تکرار کنیم. باید با بخش خصوص به‌عنوان موتور هدایت‌کننده رشد اقتصاد ملی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برای مردمی‌سازی اقتصاد ارتباط منظم برقرار شود. با بخش خصوصی برای مردمی‌سازی اقتصاد ملی ارتباط منظم خواهیم داشت.»

رئیس سابق بانک مرکزی اظهار کرد: «باوجود پیشرفت‌های بسیار در حوزه‌های دیگر، در حوزه اقتصاد توفیقات متناسب با تلاش و ایثار مردم ایران نبوده است. تورم در ۵ سال گذشته ۴۰ درصد بوده که قدرت خرید و معیشت مردم را تحت‌تأثیر قرار داده است. یکی از عوامل مهم در چالش‌های اقتصادی، وجود نااطمینانی‌های گسترده در اقتصاد کشور است که اجازه بهره‌برداری از پتانسیل‌های موجود برای دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار را سلب کرده است.»

او افزود: «منشأ این نااطمینانی‌های اقتصادی، عوامل سیاسی مانند تحریم‌ها و عوامل نهادی؛ مانند بی‌ثباتی در قوانین و دیگر عوامل درونی و بیرونی است. در چنین شرایطی امکان سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌مقیاس به‌عنوان موتور رشد امکان‌پذیر نیست مگر با منابع محدود دولتی.»


اهم برنامه‌های وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم در حوزه اقتصادی


همتی راهبردهای مهم برنامه خود را تشریح کرد: «تأکید بر رشد اقتصادی پایدار و ایجاد اشتغال از طریق توسعه بخش خصوصی، ایجاد محیط مناسب برای فعالیت و سرمایه‌گذاری مولد بخش خصوصی، بهبود فضای کسب‌وکار، کاهش بروکراسی اداری و حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل انرژی و ارتباطات برای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری است که پیش‌نیاز رشد هشت‌درصدی است.»

او ادامه داد: «حمایت از صادرات غیرنفتی، از طریق پیگیری اصلاح سیاست‌های ارزی که در حال حاضر به صادرات لطمه می‌زند، متنوع‌سازی اقتصاد و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، تسهیلگری مالی برای توسعه فناوری و نوآوری و کنترل تورم و ثبات اقتصادی از طریق اعمال سیاست‌های پولی و مالی انضباطی با اقدام هماهنگ با بانک مرکزی و سازمان برنامه‌وبودجه برای کنترل بودجه و مهار نقدینگی، اصلاح نظام بانکی، افزایش کارایی بانک‌ها، کاهش ناترازی‌های موجود در سیستم بانکی، مدیریت انتظارات تورمی، شفافیت در سیاست‌گذاری و ارتباط موثر با جامعه، اصلاح ساختار اقتصاد از طریق خصوصی‌سازی و کوچک‌سازی دولت، مبارزه با فساد و تقویت ارتباط با کشورهای دیگر از دیگر برنامه‌های من برای وزارت امور اقتصادی و دارایی است.»

به گفته او، برنامه توسعه هفتم تکالیف مهمی را برعهده وزارت اقتصاد گذاشته که با جدیت دنبال خواهد شد. این برنامه موجب افزایش نقش مردم در رشد اقتصادی می‌شود. سروسامان دادن به مناطق آزاد از دیگر برنامه‌های من  خواهد بود؛ مناطق آزاد را برای اقتصاد کشور می‌خواهیم. همچنین توجه ویژه‌ای به مناطق محروم به‌خصوص مناطق مرزی خواهم داشت.


تبدیل بورس به نماد اعتماد مردم


همتی عدالت مالیاتی را یکی از مسائل کلیدی خواند و بیان کرد: «باید به سویی حرکت کنیم که مالیات به‌عنوان ابزاری برای تنظیم اقتصاد و توزیع عادلانه درآمد به کار گرفته شود.»

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی دولت چهاردهم در مجلس با اشاره به برنامه‌هایش تأکید کرد که از قیمت‌گذاری دستوری و دخالت‌های دولتی اجتناب خواهد کرد.

او خاطرنشان کرد: «بازار بورس باید به نماد اعتماد سهام‌داران تبدیل شود.»


ریاست بر بانک مرکزی؛ پرافتخارترین دوره زندگی همتی


برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نطق‌های خود به عملکرد همتی در دوره ریاستش بر بانک مرکزی و عملکرد ضعیف این نهاد در آن دوره اشاره کرده بودند.

وزیر پیشنهادی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی دوره ریاستش بر بانک مرکزی را از پرافتخارترین دوره‌های زندگی خود دانست و گفت: «از سال ۸۴ تا ۹۶ جمعاً ۲۸۶ میلیارد دلار از سوی بانک مرکزی به بازار تزریق شد. در دوره ریاست من نه‌تنها تزریق ارزی صورت نگرفت؛ بلکه یک میلیارد دلار نیز به ذخایر اضافه کردم.»

به گفته او، در نیمه اول سال ۹۹ درآمد نفتی کشور یک میلیارد دلار شد. این در حالی بود که تمام فعالیت‌های اقتصادی در سه‌ماهه اول ۹۹ به دلیل کرونا خوابیده بود.

همتی عنوان کرد: «شهید سلیمانی در آن دوره فرمودند که ما حریف ترامپ هستیم. ما نیز حریف شدیم و توانستیم جلوی فروپاشی اقتصادی کشور را بگیریم.»

او در پایان صحبت‌های خود در مجلس شورای اسلامی بر بازگشت اعتماد مردم تأکید کرد و گفت: «این امر برای من مهم است. باید مردم را در اقتصاد شرکت دهیم. مسیری که ما در پیش گرفته‌ایم مسیری به‌سوی از میان بردن فساد است؛ همه این پروژه‌ها تنها به هدف بازگشت اعتماد به مردم ختم می‌شود. وفاق ملی رمز موفقیت ملت است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.