راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استاندارد AMQP غیرممکن‌ها را ممکن می‌سازد / AMQP چیست؟

AMQP یک استاندارد باز است که به منظور تبادل پیام های بیزینسی بین برنامه های کاربردی و سازمان ها استفاده می شود. این استاندارد، سیستم ها را به هم متصل نموده و اطلاعات لازم را به منظور فرآیندهای کسب و کار آماده نموده و دستورالعمل های لازم به منظور دستیابی به اهداف را در اختیار آنها قرار می دهد.

AMQP که مخفف عبارت Advanced Message Queuing Protocol یک پروتکل استاندارد اینترنتی باز به منظور تبادل پیام ها به صورت صف می باشد. این استاندارد غیر ممکن ها را ممکن می سازد.

  • تمامی مشتریان آن با تمامی سرورهای AMQP ارتباط دارند.
  •  قابلیت ارتباط برنامه ها با زبان های برنامه نویسی گوناگون وجود دارد.
  •  پیام را به عنوان یک سرویس رایانش ابری امکان پذیر می سازد.
  • قابلیت ارسال پیام های تراکنشی را دارد.

AMQP-index-way2pay-banner-93-08-15

 

.

اهداف استاندارد AMQP

این استاندارد دارای قابلیت های عمده ای است که برخی از مهمترین آنها عبارتند از: برنامه های کاربردی در سازمان های مختلف را به هم متصل می کند، برنامه های کاربردی با پلتفرم های مختلف را به هم متصل می کند، سیستم ها به منظور ارتباط نیاز به دسترسی به صورت همزمان ندارند و در بستر شبکه های ضعیف و یا از راه دور قابل اتکاء هستند.

.

ویژگی های استاندارد AMQP

این استاندارد بر اساس ویژگی های زیر به عنوان اهداف اصلی طراحی شده است: امنیت، قابلیت اتکاء، قابلیت ارتباط متقابل، استاندارد بودن و باز بودن

.

کسب و کار

دلایل اصلی که یک شرکت آن را به سایر جایگزین ها ترجیح خواهد داد عبارتند از:

  •  اتصال برنام های کاربردی با پلتفرم های گوناگون، لذا این امکان را می دهد که کسب و کارها بتوانند پلتفرم مناسب خود را انتخاب نمایند.
  •  اتصال شرکای کسب و کار با استفاده از یک استاندارد باز و حذف موانع فنی تجارت.
  • ایجاد موقعیت برای نوآوری ها بر پایه و اساس AMQP.

.

خدمات مالی و AMQP

تلاشهای سنتی بانک ها و بورس برای بهینه نمودن هزینه های زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و اتوماتیک نمودن تراکنش های الکترونیکی به یکسری پروتکل های موروثی و تولید کنندگان انحصاری محدود شده است.

برخی از مثال های این تراکنش ها شامل موارد زیر می باشد:

  • ارتباط با مشتریان از قبیل انتشار اطلاعات قابل اطمینان و منصفانه با کمترین زمان به مشتری.
  •  ارتباط میان شرکت ها و ارایه کنندگان خدمات از قبیل تبادلات مالی میان بانک، بورس و دیگر موسسات مالی.
  •  ارتباطات داخلی میان کامپوننت های برنامه های کاربردی از قبیل قبول و پروسس درخواست مشتریان و توزیع قیمت و اطلاعات موجودی در بستر شبکه.

لذا این حرکتها منجر به گسترش پروتکل های B2B همانند FPML و FIX شده است. اما متاسفانه جزئیات تبادل پیام ها نادیده در نظر گرفته شدند. لذا برای تبادلات مالی، AMQP شکاف میان کسب و کار B2B و شبکه را پر می کند.

نمودار زیر رابطه بین این تلاش ها و AMQP نشان می دهد.

AMQP-index-way2pay-93-08-12

شبکه همکاران تجاری

به کمک AMQP، بانکها و مراکز مبادلات سهام (بورس سهام) میتوانند یکپارچه سازی میان افزار ها را تسهیل کرده و هزینۀ مربوط به این میان افزار ها را از طریق بکارگیری نوعی پیام رسانی در فرآیند کسب و کار که عملکرد مؤلفه های درونی آن سازگار و قابل جابجایی است، کاهش دهند. AMQP فواصل ارتباطی میان محصولات میان افزاری را که با حفظ حق تألیف (یا تولید) برای پلاتفرم های مختلف، سیستم های حساس و حیاتی، و سازه های اپلیکیشن های موجود در سازمان و سیستم های خارج از آن توسعه یافته اند، از میان برمی دارد. با رعایت و تبعیت از استاندارد AMQP، می توان تراکنش هایی را که حامل ارزش هستند میان سازمان ها و فضای رایانش ابری به گونه ای کارآمدتر و امن تر ارسال کرد.

.

موقعیت برای تغییر

بحران های مالی اخیر و در نتیجه افزایش به گردش تراکنش های استاندارد، تسویه و نظارت منظم، نیاز به مهندسی مجدد نحوه ارتباط شرکت ها الزامی می باشد. لذا این امر این موقعیت را ایجاد نموده است که AMQP بتواند به عنوان FINANCIAL BUS در صنعت مالی نقش ایفا نموده و نه تنها نیاز قانونگذار را برآورده می کند بلکه باعث تغییر کارایی فرایندهای کسب و کار مالی خواهد شد.

محسن معظمی گودرزی، کارشناسی ارشد امور اقتصادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.