راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بضاعت شبكه بانكی اين نبود

برنامه تلویزیونی مناظره از شبکه اول سیما روز جمعه ١٨ مهر ٩٣ به بررسی موضوع کارمزد پایانه‌های فروش اختصاص داشت. شاید برای هر فعال حوزه انفورماتیک بانکی، دردناک بود که مشاهده کند حقی که در دنیا برای همگان پذیرفته شده است، به چالش کشیده شود و شبکه بانکی (که البته متاسفانه امروزه مرغ عزا و عروسی هر ناکامی در کشور شمرده می‌شود) به مسلخ اطلاع‌رسانی نامناسب برده شود.

هرچند دو نفر مدافع، در این برنامه به خوبی تمامی تلاش خود را برای دفاع از موضوع به کار گرفته و مطالب مناسبی را نیز بیان کردند، متاسفانه شبکه بانکی در مقابل افکار عمومی شکست خورده و نظرات بینندگان که تنها با بخشی از موضوع آشنا هستند برخلاف نظر بحق شبکه بانکی بود.

ریشه‌یابی این موضوع، فارغ از نتیجه مناظره، می‌تواند تجربه‌ای برای حفظ منافع شبکه بانکی در مسائل آینده (یا حتی تدوین سناریویی مناسب برای اجرای درست همین موضوع کارمزد) باشد.

حرکت‌های غیرهماهنگ هریک از فعالان و ذی‌نفعان این حوزه، عدم اطلاع‌رسانی مناسب نهادهای حاکمیتی و آشنا نکردن افکار عمومی با خدمات شبکه بانکی، خصوصا در حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیکی، همه و همه دلیلی بر فشار افکار عمومی بر اجرای طرحی درست است.

.

بد نیست خود را به جای عامه مردم قرار دهیم

هر روز از همه رسانه‌های عمومی، بانک‌ها متهم به انواع و اقسام مسائل می‌شوند، هیچ نهادی نیز به دفاع از بانک‌ها نمی‌پردازد و مهم‌ترین سیاست‌گذار نیز که بانک مرکزی باشد، عموما (از دیرباز) خود در جایگاه مدعی‌العموم به متهم کردن بانک‌ها و انواع تهدید‌ها می‌پردازد.

پس مردم بر اساس اطلاعات دریافتی از رسانه‌های عمومی و انواع هجمه‌ها، حق دارند در مقابل این تصمیم صحیح بانک مرکزی جبهه‌گیری کنند، خصوصا که از دو سال پیش و شکل‌گیری شاپرک نیز فرهنگ‌سازی مناسبی نداشته‌ایم.

متاسفانه نهاد حاکمیتی در حوزه بانکداری الکترونیکی نیز به جای فرهنگ‌سازی و سیاست‌گذاری، عمدتا وارد مسائل اجرایی شده و خود را محصور به مسائل فنی (اجرای پروژه‌های متعدد فنی) کرده است و بدیهی است ورود به فاز اجرا و تصدیگری، فرصت نگاه کلان‌تر را سلب خواهد کرد.

شبکه بانکی کشور، جامعه‌ای بزرگ و با قدمت است که خدمات بزرگی را در راه توسعه ایران اسلامی ارائه کرده است، فعالان این حوزه در بانک‌ها، بانک مرکزی و شرکت‌های فعال این اکوسیستم، بزرگانی هستند با پتانسیل‌های فراوان که اگر در کنار هم جمع شوند، با هم‌افزایی می‌توانند هر ناممکنی را ممکن کنند.

لذا ضروری است که با نگاهی صنفی، بانک‌ها و سایر اعضای شبکه قدرتمند بانکی، به فکر تشکل‌ها یا نهادهایی برای دفاع از حقوق صنفی خود باشند و برای تحقق برنامه‌های ارزشمند و مفید خود به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی نیز بپردازند و امید است که بانک مرکزی نیز از ابزارهای خود برای بسترسازی مناسب و فرهنگ‌سازی از این اقدام بانک‌ها حمایت کند.

سید‌حامد قنادپور؛ کار‌شناس بانکداری الکترونیکی

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.