راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مسعود وکیلی‌نیا از برنامه‌های هلدینگ ارتباط فردا در سال ۱۴۰۳ می‌گوید / تکمیل فرایند بورسی‌شدنمان را پیگیری خواهیم کرد

هلدینگ ارتباط فردا در سالی که گذشت، به سمت شناسایی هرچه بیشتر نیازهای بازار و مشتری‌محوری همگام با تغییرات تکنولوژی قدم برداشته و تغییرات استراتژیک درون‌سازمانی نیز داشته است؛ تغییراتی که به گفته مدیرعامل این هلدینگ، کم‌دردسر هم نبوده و نیاز به هماهنگی و همکاری تیم‌های مختلف داشته است. ارتباط فردا قرار است در سال جدید روی تبدیل‌ کردن همراه‌کارت به یک سوپراپلیکیشن و ورود کاملش به بازار سرمایه کار کند و در کنار این موارد به حوزه‌هایی نظیر ولث‌تک و اینشورتک نیز ورود کند. در گفت‌وگویی که با مسعود وکیلی‌نیا، مدیرعامل هلدینگ ارتباط فردا داشتیم،‌ درباره عملکرد و اقداماتشان در سالی که گذشت و برنامه‌های که برای آینده این هلدینگ دارند، صحبت کردیم.


توسعه آبانک، نوآوری باز و ایران‌کارت


هلدینگ ارتباط فردا از سال ۱۴۰۱ با شروع فعالیت مسعود وکیلی‌نیا به‌عنوان مدیرعامل، تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته است. بنا بر صحبت‌های او، تمرکز اصلی آنها در سال ۱۴۰۲ روی چند حوزه خاص بوده است: «ما در سالی که گذشت روی حوزه‌هایی نظیر نئوبانک، نوآوری باز و لندتک متمرکز شدیم. نئوبانک را با طراحی و تمرکز بیشتر بر اپلیکیشن آبانک جلو بردیم و با ارائه سرویس‌ها و خدمات جذاب موفق شدیم نظر مخاطبان را جلب کنیم و با استقبال متخصصان و عموم مردم روبه‌رو شویم. آبانک هم‌اکنون یکی از محصولات مهم ارتباط فردا است که بر بانکداری نوین تمرکز دارد و ما با طراحی و توسعه این محصول، تلاش کردیم بانکداری دیجیتال را ترویج کنیم. با استفاده از آبانک، مشتریان می‌توانند بدون مراجعه حضوری به بانک‌ها، از تمام خدمات بانکی بهره‌مند شوند. یکی دیگر از نقاط تمرکز ما در سال ۱۴۰۲، پلتفرم نوآوری باز فینوتک و حرکت در مسیر تکمیل خدمات قابل ارائه از طریق این پلتفرم بود.»

وکیلی‌نیا می‌گوید که Open Finance یکی از روندهای روز فناوری در دنیای امروز است و عملاً با حرکت در این مسیر وارد فضای جدیدی برای ارائه خدمت به استارتاپ‌ها و شرکت‌ها شدند: «ایران‌کارت نیز یکی‌ دیگر از نقاط تمرکز ما بوده که می‌توانیم امروز از آن به‌عنوان موفق‌ترین باشگاه مشتریان ایران نام ببریم که در سال گذشته با رشد بیش از ۱۰۰درصدی تعداد کاربرانش روبه‌رو بوده است.»


تغییر رویکرد به سمت مشتری‌محوری


این هلدینگ علاوه‌بر تمرکزی که روی ارائه محصولات و خدمات جدید داشته، با یک تغییر رویکرد نیز روبه‌رو بوده است؛ تغییری که وکیلی‌نیا درباره‌اش می‌گوید: «در سالی که گذشت به این نتیجه رسیدیم که باید به سمت مشتری‌محوری تغییر رویکرد دهیم و همین کار را هم کردیم. درواقع، تمرکزمان را روی شناخت بیشتر نیازها و خواسته‌های مشتریانمان گذاشتیم تا کیفیت و کارایی خدماتمان را به‌صورت حداکثری ارتقا دهیم و نتیجه این تغییر رویکرد را می‌توان در نحوه طراحی و ارائه آبانک و تغییراتی که در ایران‌کارت، همراه کارت و… داده‌ایم، ببینید. تمرکز بر مشتری‌محوری به ما کمک کرد محصولات و خدماتمان را با نیازهای روز کاربران همسو کنیم و مدام در حال ارزیابی این نیازها و بهبود خدمات باشیم. همچنین تلاش کردیم محصولات خودمان را به شکلی طراحی کنیم که به‌سرعت به نیاز کاربران پاسخ دهد و پیچیدگی‌های فرایندهای بانکی را کنار گذاشتیم.»


دو چالش اصلی در سالی که گذشت


همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، ارتباط فردا در سالی که گذشت، چالش‌هایی را پشت سر گذاشته است که یکی از آنها، تغییراتی در استراتژی‌های درون این هلدینگ بوده است. او در این باره بیان می‌کند: «برای تغییر استراتژی‌های درون شرکت نیاز داشتیم تمام نیروها و تیم‌های مختلف مشغول‌‌به‌کار در هلدینگ به آن بپیوندند و لزوم همراه‌ شدن با آن را درک کنند که این مرحله به‌خوبی انجام شد و توانستیم تمام بخش‌ها را با تغییرات جدید، تطبیق دهیم. علاوه‌بر این، ما با یک چالش دیگر هم روبه‌رو بودیم که به نظرم چالشی عمومی است. ما در سال‌های اخیر شاهد رشد نرخ مهاجرت نیروهای متخصصی هستیم که ترجیح می‌دهند در جایی غیر از ایران کار و زندگی کنند. این مسئله در حال حاضر به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های شرکت‌های فناوری‌محور تبدیل شده و همه در جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص با مشکل روبه‌رو‌ هستند و ما هم از این بحران در امان نبوده‌ایم.»

مسعود وکیلی‌نیا، مدیرعامل هلدینگ ارتباط فردا

ارتباط فردا؛ در مسیر بورسی‌شدن


ارتباط فردا مدتی است که از ورودش به بورس خبر داده و در تلاش است این اقدام را به‌صورت کامل، عملی کند. وکیلی‌نیا با اشاره به این تصمیمشان اظهار می‌کند: «برای فرایند ورودمان به بورس، جلسه پذیرشی داشتیم که موفقیت‌آمیز بود و ادامه این فرایند به ارائه گزارش حسابرسی‌شده شش‌ ماه اول سال منوط شد که آن را هم به فرابورس تحویل داده‌ایم و امیدواریم در اوایل سال ۱۴۰۳ شاهد ورود ارتباط فردا به بازار سرمایه باشیم. همچنین شرکت‌های تابع هلدینگ هم اقدامات اولیه‌ای را که باید برای ورود به بورس انجام دهند، شروع کرده‌اند و در سال جدید کارهای پذیرش ایران‌کارت، همراه‌کارت و فینوتک را هم برای ورود به بازارسرمایه انجام خواهیم داد.»


توسعه پورتفوی شرکت در سال ۱۴۰۲


مدیرعامل ارتباط فردا با بیان این موضوع که اگر قرار باشد از مشتریان فعلی این شرکت نام ببریم، باید به فهرستی طولانی اشاره کنیم که نام شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و مهمی در آن به چشم می‌خورد، می‌گوید: «درواقع،‌ بهتر است بگوییم این هلدینگ در سالی که گذشت، روی افزایش تعداد مشتریانش و پورتفویی که دارد، خیلی کار کرده است. تمرکز ما در سال ۱۴۰۲ روی بهینه‌سازی سبد محصولات و خدمات سرمایه‌گذاری‌شده در طول سال‌های گذشته و افزایش تعداد مشتریانمان بود. سعی کردیم بین تمام شرکت‌های هلدینگ هم‌افزایی و ارزش‌آفرینی ایجاد کنیم. ما عملاً در اکثر استارتاپ‌هایی که روی آنها سرمایه‌گذاری کرده بودیم، با افزایش تعداد کاربر، درآمد و سود روبه‌رو بودیم و فکر می‌کنم که این روند در سال ۱۴۰۳ می‌تواند باعث ایجاد استارتاپ‌های موفق‌تری در اکوسیستم ارتباط فردا شود. همچنین نیم‌نگاهی هم به استارتاپ‌های فعال در حوزه بلاکچین و گردشگری و بیمه داشتیم و فعالیت‌های خوبی در این حوزه‌ها صورت گرفت.»


رویارویی احتمالی با چالش تأمین مالی


بنا بر صحبت‌های وکیلی‌نیا، آنها می‌خواهند در سال ۱۴۰۳ روی ادامه فرایند بورسی‌شدن ارتباط فردا و شرکت‌های تابع آن تمرکز کنند و خدمات و سرویس‌های جدیدی نیز به آبانک اضافه کنند تا از استقبال عمومی بیشتری برخوردار شود. همچنین، روی توسعه خدمات ولث‌تک و محصول فانوس نیز کار خواهند کرد. او درباره سایر تصمیماتشان و چالش‌هایی که ممکن است در سال جدید داشته باشند، می‌گوید: «علاوه‌بر اینها، می‌خواهیم Open Finance را در فینوتک پیگیری کنیم، تعداد سرویس‌ها را درحوزه بازار سرمایه و بیمه افزایش دهیم و با اضافه ‌کردن خدمات جدید به همراه‌کارت، از آن یک سوپراپلیکیشن بسازیم. در این مسیر ممکن است با چالش تأمین منابع مالی روبه‌رو شویم، اما امیدواریم که حمایت‌های سهامدارانمان، ما را در این مسیر کمک کند. ۱۴۰۲ برای ارتباط فردا سال خوبی بود و تا جایی که توانستیم، زیرساخت‌هایمان را توسعه دادیم و همین مسئله باعث می‌شود که من به سال پیش‌ رو و آینده هلدینگ ارتباط فردا امیدوار باشم.»


ارزیابی سال ۱۴۰۳


مدیرعامل هلدینگ ارتباط فردا درباره سال پیش رو می‌گوید: «۱۴۰۳ برای ما سال بسیار مهمی است و امیدواریم ثمره اقدامات زیرساختی‌ خود را که در سال ۱۴۰۲ انجام دادیم، ببینیم. سرمایه‌گذاری روی سرویس‌های جدید و دریافت بازخوردهای مثبت از روند توسعه این سرویس‌ها، ما را به سال جدید امیدوار می‌کند. علاوه‌بر آن، تلاشمان این است که با تمرکز بر توسعه و ارائه خدمات نوین به مشتریان از طریق محصولات و خدمات هلدینگ ارتباط فردا، همچنان در مسیر مشتری‌محوری و پاسخ‌گویی درست و در زمان کوتاه به نیاز مشتریان موفق عمل کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.