راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اول‌پرداخت گزارش داد / چالش‌های پرداخت‌یاری و پرداخت ارزی در سال ۱۴۰۲ و خدمات فین‌تک برای سال آینده

 «اول‌پرداخت» به‌عنوان مجموعه‌ای در زمینه پرداخت‌های بین‌المللی با بیش از پنج سال سابقه کار در تلاش است که ارائه خدمات در حوزه پرداخت‌های دلاری و ارزی مشتریان خود را انجام دهد. این شرکت در گزارش پیش رو سال ۱۴۰۲ را بررسی کرده است.


 معرفی مجموعه اول‌پرداخت


به گزارش روابط عمومی شرکت اول‌پرداخت، این شرکت ارائه‌دهنده تمامی خدمات پرداخت ارزی و دلاری در ایران است که با شعار «اول‌پرداخت؛ انتخاب اول در پرداخت‌های بین‌المللی» در تلاش است تا نهایت رضایت مشتریان خود را فراهم آورد.

ما خدمات پرمخاطبی ارائه می‌دهیم؛ به طور مثال نقد درآمد ارزی، خریدوفروش پی‌پال، ویزا و مسترکارت و تمامی پرداخت‌های ارزی در سایت‌هایی که درگاه‌های پرداخت بین‌المللی را ارائه می‌دهند.

در سال ۱۴۰۲ اول‌پرداخت در نمایشگاه ITEX شیراز شرکت کرد و با مشتریان خود به‌ صورت مستقیم در ارتباط بود.


اول‌پرداخت همچنین در جمع فریلنسرهای ایرانی در هفتمین کنفرانس UX shiraz حضور داشت که آخرین راهکارهای پرداخت و نقد درآمد ارزی را به کسانی که با خارج از ایران همکاری داشتند ارائه دادیم و چالش‌های آنها را از نزدیک شنیدیم و برای رفع این چالش‌ها راهکارهای خود را بهبود بخشیدیم.

اول‌پرداخت در راستای به‌روز بودن سرویس‌ها تمامی پرداخت‌های هوش مصنوعی را در سال گذشته انجام داده و تمامی سرویس‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا را برای کاربران ایرانی فراهم خواهد کرد.


 چالش‌های پرداخت‌یارها در ایران


در زمینه پرداخت‌های ارزی در ایران با دو چالش تحریم‌های خارجی و نبود قوانین شفاف داخلی و در بعضی مواقع کم‌لطفی‌های برخی نهادها روبه‌رو هستند. در همین راستا مدیرعامل مجموعه اول‌پرداخت این‌چنین وضع موجود را توضیح می‌دهد:

در سال‌های اخیر به علت نبود یک رگولاتوری شفاف در کشور، بسیاری از فعالان حوزه فین‌تک همواره بر لبه تیغ حرکت می‌کردند. در سال ۱۴۰۲ انجمن‌های مردم‌نهاد مانند انجمن فناوران زنجیره بلوک تا حدی توانستند یک دلگرمی ایجاد کرده و صاحبان کسب‌وکارهای این‌چنینی را امیدوارتر کنند.

در این‌ بین اما قوانین نسنجیده‌ای مطرح است که بعضاً نه‌تنها گره‌گشا و راه‌حل نیست، بلکه بیشتر به بی‌قانونی‌های حال حاضر دامن می‌زند. در سراسر دنیا شرکت‌هایی که به‌ نوعی رمیتنس انجام می‌دهند، قوانین طوری تعبیه شده که هم به‌نوعی حمایتگر کسب‌وکار است و از طرفی جانب کاربر را برای رسیدن به حقوق خود دارد.

متأسفانه با تصمیمات بانک مرکزی اکثر شرکت‌های فین‌تک که در حوزه بین‌الملل فعالیت دارند دچار سردرگمی هستند.

امروزه با افزایش نرخ ارز این شرکت‌ها ناچارند تن به یک درگاهی بدهند که نهایت سقف واریزی آن ۲۵ میلیون تومان است که این رقم، بسیار ناچیز بوده و خیلی از کاربران گمان می‌کنند این نوعی سوءخدمت از طرف این کسب‌وکارهاست.

اول‌پرداخت نیز در سال گذشته در این مسائل استثنا نبوده و همواره درگیر مسائل درگاه و رایزنی با شاپرک بوده است. همچنین مسئله مهم‌تر این است که مجموعه اول‌پرداخت از بدو تأسیس تاکنون هیچ‌وقت تمرکز اصلی بر ارزهای رمزپایه نداشته و حتی تمایلی به ایفای نقش اصلی در این بازار ندارد و این عجیب است که به علت نبود قوانین و عدم نگاه قانون‌گذاران به مسئله پرداخت ارزی، شرکت‌هایی نظیر ما به‌ناچار می‌بایست در زیر گروه ارزهای رمز پایه قرار گیرد و حتی کد مالیاتی که برایشان تعریف می‌شود همان کد مالیاتی رمزارز است.

در سال اخیر با توجه‌ به مسدودشدن درگاه‌های بانکی اول‌پرداخت به مدت چند ماه، بزرگ‌ترین چالشی بود که برای ما اتفاق افتاد و باعث ریزش شدید کاربر و ازدست‌دادن اعتماد آنها به مجموعه بوده است.

دغدغه اصلی ما همواره جلب رضایت کاربر بوده و طبیعی است این مهم باید با تعامل و همکاری همه مراجع قانونی و نظارتی صورت گیرد. در بسیاری از موارد نه‌تنها مسئولان قانون‌گذار، بلکه بسیاری از کاربران نسبت به فعالان حوزه فین‌تک نظیر ما متأسفانه کم‌لطفی کرده و نام ما را کاسبان تحریم می‌گذارند.

از این فرصت استفاده کرده و این مطلب را صراحتاً اعلام می‌کنم که شرکت‌هایی نظیر ما نه‌تنها از تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و نظام بانکی استقبال نمی‌کنند، بلکه بسیار به دنبال رفع آنها و تعامل بیشتر با کشورهای دنیا هستند که بتوانند با پتانسیل‌هایی که در اختیار دارند نقش پررنگ‌تری در سطح جهان ایفا کنند که این خود باعث ارزآوری بیشتر برای میهن ما خواهد بود.

ایرانی‌ها چه سرویس‌هایی را بیشتر استفاده می‌کنند:


اول‌پرداخت تلاش کرده در سریع‌ترین زمان ممکن سفارش‌های کاربران را انجام داده و میانگین زمان انجام سفارش یک دقیقه برای سفارشات ارز دیجیتال و شارژ کیف پول و ۳۰ دقیقه برای انجام خریدهای اینترنتی را به کاربران ارائه دهد.

در بین کاربران اول‌پرداخت پی‌پال بیشترین طرفدار را دارد که فعالیت گسترده اینفلوئنسرها و فریلنسرها در سایت‌های خارجی می‌تواند دلیلی بر این موضوع باشد. همچنین بیشتر سرویس‌هایی که ایرانی‌ها استفاده می‌کنند نظیر هاست و دامنه یا سایت‌های فریلنسری پرداخت‌های خود را با پی‌پال انجام می‌دهند؛ بنابراین پی‌پال در رتبه یک پرداخت‌های بین‌المللی قرار می‌گیرد. در رتبه دو هم وبمانی قرار گرفته که بیشتر پرداخت‌های هاستینگ را در بر دارد.

پرفکت‌مانی هم برای شارژ بروکرها و بازارهای مالی مورد استفاده بوده که به دلیل سرعت بالا یکی از پرطرفدارترین راهکارهای پرداخت بین‌المللی استفاده‌شده است و رتبه سوم در بین سرویس‌های پراستفاده را داراست.

 ارزهای دیجیتال شامل تتر، بیت‌کوین، اتریوم، دوج‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال نیز بیشترین درخواست را داشته‌اند و در رتبه چهارم قرار می‌گیرند.

خدمات ویزا و مسترکارت به دلیل قیمت بالا و سختی انجام، فقط در صورتی انتخاب شده‌اند که پرداخت‌ها از کانال دیگری قابل‌ پرداخت نبوده‌اند و به همین دلیل در رتبه پنجم قرار گرفته‌اند.


 آینده فین‌تک و رمیتنس در ایران


با همه مشکلاتی که در زمینه بازارهای این‌چنینی در ایران وجود دارد، اما مجموعه اول‌پرداخت به آینده امیدوار است. کاربران ما همواره در اولویت قرار داشته‌اند و گواه آن نرخ رضایت بیشتر از ۹۲درصدی کاربران از سرویس‌دهی و انجام خدمات است.

در سال‌های گذشته کاربران ایرانی ثابت کرده‌اند که نسبت به فناوری‌های جدید نظیر ارزهای دیجیتال، دیفای و متاورس اقبال نشان می‌دهند. در چنین شرایطی دیر یا زود نهادهای مسئول مجبور به قبول خواسته عمومی مردم خواهند بود. ما به‌عنوان یک مجموعه پیشرو در زمینه فین‌تک تمامی خدماتی را که مشتریان همراه با فناوری‌های روز دنیا درخواست کنند به پلتفرم خود اضافه کرده و همگام با کاربران ایرانی در مسیر توسعه و پیشرفت گام برمی‌داریم.

در سال آینده پلتفرمی جدید برای ارائه کیف پول دیجیتال، بازار خریدوفروش، استیک کردن ارزهای دیجیتال و ربات‌های هوشمند ترید را در برنامه توسعه بلندمدت خود قرار داده‌ایم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.