راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش سال ۲۰۲۳ نوبیتکس منتشر شد / افزایش ۵۰درصدی رشد مشارکت زنان در حوزه رمزارزها

مهسا نجاتی / نوبیتکس، صرافی تبادل رمزارز ایرانی به تازگی گزارش سال ۲۰۲۳ خود را منتشر کرد. شش سال از فعالیت نوبیتکس می‌گذرد و در تمام این سال‌ها، تمام تلاش خود را برای توسعه کسب‌وکار خود و افزایش ارائه خدمات به مشتریان انجام داده است.

بر اساس این گزارش، تعداد کاربران نوبیتکس تا پایان سال ۲۰۲۳، با یک میلیون و ۳۹۲ نفر افزایش، به پنج میلیون و ۷۶۱ هزار نفر رسید که در تاریخ ۱۶ بهمن، این رقم از مرز شش میلیون نفر هم عبور کرد. همچنین لازم است اشاره شود که در مقایسه با سال گذشته، تعداد کاربران جدید نوبیتکس، ۲۸ درصد افزایش یافته است.

همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، در اواسط سال ۲۰۲۲، روند ورود کاربران جدید به بازار رمزارزها، به دلیل شرایط نزولی بازار کند شده بود، اما در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳، این موضوع روند صعودی در پیش گرفت.

بر اساس آمار ارائه‌شده توسط نوبیتکس، نرخ رشد کاربران این صرافی، از متوسط رشد جهانی در چند سال اخیر بیشتر بوده است.


آمار بازدید در نوبیتکس


در مورد آمار بازدید نوبیتکس لازم است اشاره شود که تعداد بازدید از وب‌سایت این صرافی در سال ۲۰۲۳، ۹۹ میلیون بار و بیشترین تعداد بازدید از این وب‌سایت در یک روز، ۲۵۰ هزار بار بوده است. همچنین، آمار بازدید از اپلیکیشن نوبیتکس در سال ۲۰۲۳، ۲۹۰ میلیون و بیشترین تعداد بازدید از این اپلیکیشن، ۴۰۰ هزار بار بوده است.


آمار معاملات در نوبیتکس


همان‌طور که در گزارش سال ۲۰۲۳ نوبیتکس مشاهده می‌شود، تعداد واریز ریالی هفت میلیون و ۸۶۶ هزار و ۵۰۱ مورد، تعداد واریز رمزارزی شش میلیون و ۲۴۳ هزار و ۱۶۶ مورد و تعداد برداشت رمزارز و ریال ۱۱ میلیون و ۱۶۲ هزار و ۷۵ مورد بوده است. همچنین لازم است اشاره شود که تعداد کل سفارش‌های منجر به معامله ۶۸ میلیون مورد بوده است.

تعداد بازارهای تتری و ریالی نوبیتکس تا پایان سال ۲۰۲۳، ۱۹۶ مورد بوده است. همچنین تعداد بازارهای مالی این صرافی در همین بازه زمانی، ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.


شاخص NPS نوبیتکس


۴۳ درصد از کاربران نوبیتکس، استفاده از شاخص NPS را به اطرافیان خود نیز توصیه می‌کنند. عدد NPS نشان‌دهنده این است که علاوه بر رضایت کاربران، حدود نیمی از آنها استفاده از صرافی نوبیتکس را نیز توصیه می‌کنند. این رقم در شرکت‌های فناوری مالی دنیا به طور میانگین ۳۴ درصد است.


زمان انتظار کاربران برای پاسخگویی


میانگین زمان انتظار کاربران برای پاسخگویی در گفت‌وگوی متنی آنلاین ۶۹ ثانیه است که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۱۹ ثانیه بهبود یافته است. همچنین، میانگین زمان انتظار برای تماس‌های مرتبط با احراز هویت به ۳۵ ثانیه می‌رسد.

طولانی‌ترین مکالمه تلفنی برای راهنمایی یک کاربر ۵۳ دقیقه و کوتاه‌ترین زمان از ثبت تا پاسخگویی به تیکت یک کاربر ۱۵۰ ثانیه بوده است.

آمار ارائه‌شده در گزارش سال نوبیتکس نشان می‌دهد که یک میلیون و ۶۰۰ هزار پاسخگویی از روش گفت‌وگوی متنی، ۴۳۰ هزار پاسخگویی از روش تلفنی و ۲۴۵ هزار تعداد تیکت پاسخ داده شده، صورت گرفته است.

مجموع مدت‌زمانی که از طریق مکالمه تلفنی برای راهنمایی به کاربران نوبیتکس صرف شده، ۲۲ هزار و ۶۰۴ ساعت بوده است. همچنین ۸۷ هزار و ۱۶۸ ساعت به صورت آنلاین، برای پاسخگویی به کاربران اختصاص داده شده که معادل ۱۰ سال است.


افزایش مشارکت زنان


بر اساس آمار ارائه‌شده، میزان مشارکت زنان در بازار رمزارزها، به صورت مداوم در حال افزایش است. در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل، سرعت جذب کاربران جدید زن به نوبیتکس، ۵۰ درصد رشد داشته است.

همچنین، سهم مردان از معاملات نوبیتکس در سال ۲۰۲۳، ۷۸ درصد و سهم زنان ۲۲ درصد بوده است. سهم زنان از معاملات نوبیتکس در مقایسه با سال ۲۰۲۲، رشد چهاردرصدی را نشان می‌دهد.

میانگین دارایی مردان در نوبیتکس ۸۳ درصد و این رقم برای زنان ۱۷ درصد بوده است. دارایی زنان در این بازه زمانی دو درصد افزایش یافته و نسبت دارایی زنان به مردان از ۱۵.۴ درصد در سال ۲۰۲۲، به ۱۷.۳۳ درصد در سال ۲۰۲۳ رسیده است.


میانگین سنی کاربران در نوبیتکس


در سه سال گذشته، حضور گروه‌های سنی مختلف در بازار رمزدارایی‌ها به مرور متوازن‌تر شده است. بر اساس آمار ارائه‌شده، میانگین سنی کاربران نوبیتکس در سال ۲۰۲۳، ۳۵.۸ سال بوده است. لازم است اشاره شود که ۷۲ درصد از کاربران رمزارز در جهان، کمتر از ۳۴ سال سن دارند، این در حالی است که ۷۰ درصد از کاربران نوبیتکس زیر ۴۰ سال سن دارند.

در سال ۲۰۲۳، بیش از ۴۰ درصد معاملات در نوبیتکس، توسط کاربران با گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال انجام شده و کاربران ۴۰ تا ۵۰ساله هم با سهم ۲۸درصدی، پس از این گروه قرار دارند.


توزیع جغرافیایی کاربران نوبیتکس


در نمودارهای ارائه‌شده، توازن توزیع جغرافیایی دارایی رمزارز در مقایسه با سپرده بانکی را مشاهده می‌کنید. تهرانی‌ها در هر دو مورد، رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند. اهالی خراسان رضوی اگرچه از نظر مجموع سپرده‌های بانکی در رتبه سوم کشور هستند، اما از نظر دارایی رمزارزی بالاتر از اصفهانی‌ها در رتبه دوم ایستاده‌اند. تهرانی‌ها بیش از نصف سپرده‌های بانکی کشور را در اختیار دارند، اما در مورد دارایی رمزارزی، سهم تهرانی‌ها حدود یک‌سوم کل دارایی رمزارزی در کشور است.

قیاس این دو نمودار نشان می‌دهد انباشت سرمایه در بخش رمزدارایی نسبت به سپرده بانکی متوازن‌تر است.


سهم کاربران نوبیتکس از جمعیت کشور و استان‌ها



تحصیلات کاربران نوبیتکس


بیش از نیمی از کاربران نوبیتکس، تحصیلات کارشناسی و بالاتر دارند. این موضوع نشان می‌دهد رمزارزها بین اقشار تحصیل‌کرده کشور محبوبیت بالایی دارند.


محصولات نوبیتکس در سال ۲۰۲۳


محصولات ارائه‌شده توسط نوبیتکس در سال ۲۰۲۳ به شرح زیر است:

افزوده شدن موقعیت فروش تعهدی، بهبود احراز هویت، افزوده شدن قابلیت استیکینگ، افزوده شدن استخر مشارکت، برگزاری رویداد دیفای‌دی و رونمایی از دو محصول لاکت‌ولت و نوبی‌دکس، بهبود سطح کاربری و روند ثبت‌نام کاربران، عبور نصب اپلیکیشن نوبیتکس در مارکت‌های اندرویدی از رقم ۲.۵ میلیون، رونمایی از قابلیت خرید تعهدی و ضریب در نوبیتکس، ارائه پروپوزال کرم چاله دانش صفر برای شبکه اتریوم توسط تیم نوبیتکس‌لبز، رونمایی از نسخه جدید ios نوبیتکس و افزوده شدن قابلیت ییلدفارمینگ به نوبیتکس.

بر اساس آمار ارائه‌شده توسط نوبیتکس، متوسط پاداش مشارکت در طرح‌های استیکینگ، ۱.۸ درصد و بیشترین پاداش مشارکت سالانه در طرح استیکینگ اتم، ۱۷.۶ درصد بوده است. از طرفی، تعداد نصب لاکت‌ولت از مارکت‌های اندرویدی سه هزار مورد بوده و بیش از ۵۰۰ کاربر در لاکت‌ولت به صورت هفتگی فعال بوده‌اند.

یکی دیگر از محصولات نوبیتکس در سال ۲۰۲۳، معاملات تعهدی بوده که میزان سپرده محقق‌شده کاربران از این فیچر بیش از ۷۰ میلیارد بوده است. همچنین، تعداد افرادی که حداقل یک بار وارد معاملات تعهدی شدند، ۲۳ هزار نفر و تعداد موقعیت‌های تعهدی موفق ثبت‌شده، ۴۰۰ هزار مورد بوده است.

بنابر آمار ارائه‌شده، میزان استفاده از احراز هویت هوشمند در سال ۲۰۲۳، ۸۰ درصد و فاصله افتتاح حساب تا اولین معامله رمزارزی پنج دقیقه بوده است.


نیروی انسانی نوبیتکس


در گزارش نوبیتکس آمده که تعداد همکاران این صرافی در پایان سال ۲۰۲۳، ۳۱۴ نفر بوده است. ۴۰ درصد از این همکاران زن و ۶۰ درصد مرد بوده‌اند.


سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی


نوبیتکس به منظور فراهم کردن مسیر توسعه صنعت کریپتو و کم کردن فاصله ایران با جهان، از نیمه سال ۲۰۲۳ از طریق بازوی سرمایه‌گذاری خطرپذیر خود، حمایت از صنعت رمزارز و بلاکچین، فین‌‎تک، زیرساخت و هوش مصنوعی را آغاز کرده است. رقم سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها سرجمع به بیش از ۶۵ میلیارد تومان می‌رسد.


حمایت نوبیتکس از سازمان‌های مردم‌نهاد


نوبیتکس در سال ۲۰۲۳ به منظور فراهم کردن زمینه تحصیل دانشجویان مستعد، مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان اختصاص داده است. همچنین نوبیتکس در این بازه زمانی با پرداخت مبلغی به ارزش حدود ۴۰۰ میلیون تومان از سازمان‌های خیریه مردم‌نهاد حمایت کرد. از طرفی، مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان به قربانیان حوادث زلزله خوی و حادثه کرمان اختصاص داد.


چشم‌انداز نوبیتکس


به گفته نوبیتکس، چشم‌انداز این صرافی، تبدیل شدن به یکی از سه شرکت برتر ارائه‌دهنده خدمات مالی بلاکچین در سطح خاورمیانه تا سال ۲۰۳۰ است.

منبع رسانه رمزارز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.