راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وزیر اقتصاد در رونمایی از ابزارهای تأمین مالی طراحی‌شده توسط تفتا گفت / محصولات مالی بانک تجارت کامل‌کننده پازل اقتصاد هستند

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از چهار ابزار تأمین مالی زنجیره‌ای بانک تجارت ضمن ارزشمند خواندن این اقدام گفت: «این نمونه تأمین مالی هوشمند باید تکثیر و تبدیل به یک فرهنگ شود.»

احسان خاندوزی عصر دیروز در این مراسم که با حضور قائم‌مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی و قائم‌مقام وزارت صمت، مدیران ارشد هلدینگ تفتا و مدیران شرکت‌های بزرگ صنعتی و تجاری همکار و طرف قرارداد این بانک برگزار شد، با بیان اینکه با اشتیاق، دعوت بانک تجارت را برای رونمایی از این ابزارهای تأمین مالی پذیرفته است، گفت: «اتفاقی که در حال وقوع است، یکی از نمونه‌های خوب تأمین مالی هوشمند تولید است که البته به نظرم هنوز در ابتدای راه است.»

به گزارش روابط عمومی وزارت اقتصاد، وزیر اقتصاد گفت: «این اتفاق بسیار مبارکی در مدیریت حوزه نظام بانکی است، چون به‌ جای اینکه مدیر بانکی ما به سنت رایج و مألوف گذشتگان، در ساختمان شیشه‌ای خود بنشیند و تولیدکننده هم در بیرون، دست‌وپای خودش را بزند، یک نوآوری مالی رقم خورده که انتفاع اصلی آن، برای تولیدکنندگان کشور و البته در نهایت، مردم و مصرف‌کنندگان خرد خواهد بود.»

خاندوزی با بیان اینکه این ابزار باید در رفت‌وبرگشت بین بانک و تولیدکننده، سوهان و صیقل بخورد، گفت: «این اتفاق و این فرهنگ که بانک ناظر بر بخش واقعی اقتصاد و معطوف به تولید است، اتفاق بسیار ارزشمندی است و من از همه مدیران شبکه بانکی تحت اشراف دولت، می‌خواهم که به‌ویژه در این برهه به‌عنوان یک ارزش و اولویت به آن بپردازند.»

خاندوزی عنوان کرد: «از همین فرصت استفاده کرده و آمادگی خود را هم در وزارت اقتصاد و هم در مجموعه ستاد اقتصادی دولت برای نهایت همکاری با شما اعلام می‌کنم.»

وزیر اقتصاد عنوان کرد: «من از دور که به طراحی ابزار تأمین مالی زنجیره‌ای بانک تجارت نگاه می‌کنم، این را مشاهده می‌کنم که این قطعه خیلی با قطعات کناری پازل اقتصادی کشور جفت‌وجور است.»

خاندوزی در خاتمه با قدردانی از همت و همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی و بانک تجارت در راه‌اندازی ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌ای، ابراز امیدواری کرد با کمک بانک مرکزی، سقف اعتبارات طرح‌های مذکور افزایش یابد.


 شرکت‌های هلدینگ تفتا؛ مجری ابزارهای مالی جدید بانک تجارت


ابزارهایی که عصر سه‌شنبه با حضور وزیر اقتصاد رونمایی شد در هلدینگ تفتا و با راهبری بانک تجارت طراحی و پیاده‌سازی شده است.

«تأمین نو»، «کالا نو»، «صنف نو» و «کسب نو» چهار محصولی هستند که به‌عنوان سکوهای تأمین مالی زنجیره یکپارچه عمل کرده و به تأمین مالی در دو سمت عرضه و تقاضا کمک می‌کنند.

این محصولات با استفاده از روش‌های نوآورانه و زیرساخت‌های فناوری، تأمین مالی برای تمام زنجیره از تأمین‌کننده نهاده‌های تولید تا مصرف‌کننده نهایی را تسهیل و تسریع می‌کنند.

ابزار اکوتام که در شرکت تجارت شایان یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ تفتا است در تأمین منابع اعتباری و مالی میان تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان نقش‌آفرینی می‌کند.

ابزار صنف نو هم ابزاری است که رابطه اعتباری و مالی میان تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان را با استفاده از روش‌های نوآورانه و بر بستر دیجیتال از مدل سنتی و پرهزینه خارج می‌کند و به کاهش سهم هزینه‌های توزیع در قیمت تمام‌شده منجر می‌شود. این ابزار هم محصول شرکت تجارت شایان از زیرمجموعه‌های هلدینگ تفتا است.

فروشندگان نهایی می‌توانند با ابزار کسب‌نو که طراحی و اجرای آن در شرکت ایران‌کیش از زیرمجموعه‌های هلدینگ تفتا انجام شده، رابطه کم‌هزینه‌تری با توزیع‌کنندگان برقرار کنند و با استفاده از ظرفیت‌های اعتباری، کالاهای مورد نظر خود را با حذف نقدینگی در اختیار داشته باشند.

در انتهای این زنجیره هم ابزار کالانو به خریداران نهایی این امکان را می‌دهد که با استفاده از ابزارهای اعتباری، کالاها و خدمات مورد نیازشان را خریداری کنند. کالانو محصول شرکت سیمرغ تجارت از زیرمجموعه‌های هلدینگ تفتا است.

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در رونمایی از ابزارهای تأمین مالی

محمد فرجود، مدیرعامل هلدینگ تفتا در مورد رویکرد این هلدینگ در طراحی و ایجاد این ابزارها گفت: «یکی از حوزه‌هایی که تفتا در سال ۱۴۰۲ روی آن تمرکز داشته، حوزه اعتبار و وام‌دهی به شیوه‌های جدید بوده است. ما برای مشتریان بانکداری شخصی به کمک شرکت‌هایمان ابزارهای مناسبی را در این حوزه فراهم کردیم. در کنار آن به کمک فین‌تک‌ها روی بحث لندینگ خیلی جدی کار کردیم و در تعامل میان فین‌تک‌ها و بانک، مجموعه شرکت‌های ما کمک کردند تا بتوانیم خدمات تسهیلات خرد را با مجموعه‌های دیگر به‌ صورت مشترک انجام دهیم.»

 او در ادامه درباره مدل‌های جدیدی مانند طرح «کالانو» گفت: «کالانو یکی از طرح‌های بانک تجارت است که قدرت خرید مشتریان را در زمینه «کالای بادوام» افزایش می‌دهد و بستر آن کاملاً دیجیتال است. تمام فرایند اعتبارگیری و همچنین ضمانتی که فرد ارائه می‌دهد به شکل غیرحضوری است و در انتها نیز برای خرید کالای بادوام (لوازم‌ خانگی، موتورسیکلت و…)، با تولیدکنندگان به شکل مشترک همکاری می‌کنیم که این بسترها هم توسط شرکت سیمرغ تجارت توسعه داده شده است.»

فرجود تمرکز مجموعه تفتا در حوزه B2B را روی خدمات زنجیره تأمین عنوان کرد و گفت: «این خدمات تجربه خوبی بودند که بتوان در زنجیره‌های کسب‌وکاری اعتبار را جایگزین جریان نقد کرد. این جایگزینی هم قدرت خرید را برای بازیگران زنجیره‌های تأمین به‌ویژه در زمینه صنعت بالا می‌برد و هم تأمین‌کننده‌ها این تضمین را روی این بستر دارند که به پول‌شان می‌رسند. در این راستا حدود ۴۰۰ شرکت به پلتفرم اکوتام اضافه شدند تا از خدمات تأمین مالی زنجیره‌ای استفاده کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.