راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی هفت کتاب حوزه کسب‌وکار از میان ۳۶ کتاب کمپین هدیه سازمانی راه‌ پرداخت

انتشارات «راه پرداخت» در آستانه نوروز ۱۴۰۳، ۳۶ کتاب‌ در زمینه فناوری و نوآوری را که بیشتر مناسب هدیه‌ دادن در ایام نوروز است، گلچین کرده‌‌ و کسب‌و‌کارها می‌توانند از این فهرست، کتاب یا بسته‌های کتاب سازمانی خود را انتخاب کنند. در این گزارش به بررسی هفت کتاب در حوزه کسب‌و‌کار از میان این ۳۶ کتاب پرداخته‌ایم.


۶۰ الگوی مدل کسب‌وکار


کتاب «۶۰ الگوی مدل کسب‌وکار؛ ۹۰ درصد شرکت‌های موفق دنیا چگونه کار می‌کنند؟»، در سال ۲۰۲0 به قلم الیور گاسمن, میکلاسیک و کارولین فرانکن برگر توسط انتشارات FT (فایننشال‌تایمز و پیرسون) منتشر شد. مازیار نوربخش و محمدرضا درخشان این کتاب را به فارسی برگرداندند و به همت انتشارات راه پرداخت در سال ۱۴۰۰ منتشر شد. در این کتاب به این نکته مهم اشاره شده است که مزیت‌های رقابتی آینده شرکت‌ها مبتنی بر محصولات و فرایندهای نوآورانه نیست، بلکه مبتنی بر مدل‌های کسب‌وکار نوآورانه است. به منظور ارائه ایده‌هایی برای مدل کسب‌وکار نوآورانه، باید شرکت یا صنعت بتواند بر منطق غالب موجود خود غلبه کند. ایده‌های جدید تنها در ورای محدوده مفاهیم فعلی یافت می‌شوند. پس از انتخاب الگوی مناسب کسب‌و‌کار و پیاده‌سازی آن در سازمان، به مهم‌ترین چالش پیش روی سازمان خواهیم رسید: «مدیریت تحول». نویسندگان کتاب بر این باورند که بزرگ‌ترین چالش سازمان در نوآوری مدل کسب‌وکار، غلبه بر مقاومت کارمندان است. تنها با عبور از این مانع می‌توان با موفقیت در مدل کسب‌وکار سازمان، نوآوری ایجاد کرد.


داستان اینستاگرام


کتاب «داستان اینستاگرام» به قلم سارا فریر در سال ۲۰۲۰ توسط انتشارات سایمون‌اندشوستر منتشر شد. این کتاب در سال ۱۴۰۰ توسط حورا شایسته‌کیا به فارسی برگردانده و به همت انتشارات راه پرداخت منتشر شد.این کتاب داستان خلق اینستاگرم است؛ داستان شبکه‌ای اجتماعی که به حدی محبوب شده که اکنون اپلیکیشن آن در موبایل همه ما وجود دارد. کوین سیستروم خالق اینستاگرام همیشه دلش می‌خواست با مارک زاکربرگ (خالق فیس‌بوک) ملاقات کند. او برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۵ با مارک ملاقات کرده بود. در آن زمان مارک به‌تازگی TheFacebook.com را راه‌اندازی کرده و در حال تبدیل‌شدن به یکی از نابغه‌های فناوری بود. موفقیت فیس‌بوک به‌قدری با سرعت پیش می‌رفت که مارک دیگر دلیلی برای بازگشت به دانشگاه نداشت. اما کوین سیستروم تازه می‌خواست ایده خود را عملیاتی کرده و مسیری که مارک زاکربرگ در پیش گرفته بود را دنبال کند.


بازآفرینی محصول


کتاب با عنوان «بازآفرینی محصول: چگونه کسب‌وکارتان را متحول و در عصر دیجیتال خلق ارزش کنید؟»، در سال ۲۰۱۹ به قلم اریک شافر و دیوید ساوی منتشر شد. در سال ۱۳۹۹ این کتاب را سمیه کرمی و علی قربان‌زاده به فارسی ترجمه کردند و به همت انتشارات راه پرداخت منتشر شد. این کتاب یک اثر برجسته برای هر رهبر کسب‌وکار، صنعتگر، کارآفرین یا سرمایه‌گذار است. در این کتاب تنها شمه‌ای از ظرفیت حقیقی اقتصادی محصولات متصل هوشمند مورد توجه قرار گرفته و روش‌های سنتی تفکر و عمل در جهان تولید محصول رد شده است. این کتاب توجه رهبران کسب‌وکارها را به ضرورت درک و شکل‌دهی به چشم‌انداز جهانی و نوظهور محصولات هوشمند متصل جلب می‌کند.


خلق و مدیریت اکوسیستم


کتاب «خلق و مدیریت اکوسیستم؛ حفظ رقابت‌پذیری در مواجهه با گسست»، به قلم آرنود دی مایر و پیتر جی ویلیامسون در سال 2020 توسط انتشارات استنفورد منتشر شد. این کتاب با ترجمه شهرام خلیل‌نژاد و سید مجتبی میری در سال ۱۴۰۰ به همت انتشارات راه پرداخت منتشر شد. نویسندگان در این کتاب نشان می‌دهند که چگونه مدیران باید مفاهیم فرماندهی و کنترل را به نفع استراتژی‌هایی که باعث جذب شرکا، تحریک یادگیری و ارتقای سلامت کلی شبکه می‌شوند، کنار بگذارند. با پیروی از اصول بیان‌شده در این کتاب، رهبران می‌توانند یاد بگیرند که چگونه نوآوری سریع را ایجاد کنند، از منابع جدید و اصلی ارزش بهره ببرند و انعطاف‌پذیری سازمانی را تمرین کنند. در نتیجه شرکت‌ها می‌توانند برتری اکوسیستمی را به دست آورند؛ یک مزیت کلیدی در پاسخ به چالش‌هایی که امروزه کسب‌وکارها در اطراف خود مشاهده می‌کنند.


قانون بی‌قانونی


کتاب «قانون بی‌قانونی, نتفلیکس و فرهنگ بازآفرینی» به قلم ارین میر و رید هستینگز، داستان فرهنگ سازمانی شرکت نتفلیکس است. برگردان این کتاب به زبان فارسی در سال ۱۴۰۰ به همت انتشارات راه پرداخت منتشر شده است. در این کتاب، رید هستینگز بنیان‌گذار نتفلیکس برای اولین‌بار فرهنگ غیرمتعارف موجود در پشت یکی از نوآورترین و موفق‌ترین شرکت‌های جهان را فاش کرده است. در تاریخ هیچ شرکتی مانند نتفلیکس وجود نداشته است. هیچ شرکتی نبوده که انقلابی در صنعت سرگرمی‌ ایجاد کرده و سالانه میلیاردها دلار درآمد کسب کند و تصورات صدها میلیون انسان را در بیش از ۱۹۰ کشور جهان تحت تسلط خود قرار دهد. برای رسیدن به این موفقیت‌ها، نتفلیکس مجبور شد بارها و بارها خود را از نو اختراع کند. این نوع انعطاف‌پذیری بی‌سابقه بدون اصول مدیریت ضد خود و رادیکالی که رید هستینگز از همان ابتدا در پیش گرفته بود غیرممکن است.


مارکتینگ پنج نقطه صفر


کتاب «مارکتینگ ۵؛ فناوری برای بشریت»، به قلم ایوان ستیاوان، فیلیپ کاتلر و هرماوان کارتاجایا در سال ۲۰۲۱ توسط انتشارات وایلی منتشر شد. این کتاب در سال ۲۰۲۱ با ترجمه ثنا جهاندار به زبان فارسی برگردانده و به همت انتشارات راه پرداخت منتشر شد. در این کتاب، فیلیپ کاتلر، پدر علم بازاریابی به همراه دو استاد دانشگاه دیگر، توضیح می‌دهند که چگونه بازاریاب‌ها می‌توانند از فناوری برای رفع نیازهای مشتریان خود و ایجاد تغییر در جهان استفاده کنند. در عصر جدیدی که بازاریاب‌ها را با چالش دیجیتالی شدن کسب‌وکار و رفتارهای متغیر مشتریان رودررو کرده، این کتاب راهی پیش پای بازاریاب‌ها می‌گذارد که با قدم گذاشتن در آن می‌توانند الگوی رشد فناوری و کسب‌وکار خود را با تغییرات گسترده‌ای که طی دهه اخیر در رفتار مشتریان به وجود آمده هماهنگ کنند.


بزونومیکس


کتاب بزونومیکس به قلم برایان دومین، توسط انتشارات سایمون‌اند‌شوستر در سال 2020 منتشر شد. در سال 1401 این کتاب را انسیه هویلچ و شیرین سجودی به فارسی برگرداندند و انتشارات راه پرداخت آن را منتشر کرد. در این کتاب به بررسی مدل کسب‌وکار شرکت آمازون پرداخته شده است. بنیان‌گذار این شرکت، جف بزوس، در واقع یکی از کارآمدترین ماشین‌های تولید ثروت در تاریخ را ساخته است. با خواندن این کتاب درک بهتری از آینده کسب‌و‌کارها در قرن بیست‌و‌یکم به‌دست می‌آورید. برای رهبران کسب‌و‌کارها این کتاب به‌دقت نشان می‌دهد بزوس چگونه چرخ‌و‌فلک هوش مصنوعی‌اش را ساخت، چرا تا این حد خوب عمل می‌کند و در مقابل این غول عظیم‌الجثه چه کاری می‌توان انجام داد.   

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.