راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سهم 40 میلیارد دلاری استیبل‌کوین‌ها در جرائم حوزه کریپتو از سال 2022

آخرین گزارش چینالیسیس نشان می‌دهد استیبل کوین‌ها از جمله تتر محبوبیت بسیار زیادی در بین کلاهبرداران برخوردار است و همچنین کشورهای تحت تحریم برای دور زدن تحریم‌‌ها از آن استفاده می‌کنند

استیبل‌کوین‌ها نوعی رمزارز هستند که بر پایه یک دارایی مانند دلار ارزش‌گذاری می‌شوند و ارزش ثابتی دارند. وعده استیبل‌کوین‌ها «رمزارز باثبات و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری» است. چنانچه کسانی که نمی‌خواهند ریسک کنند، می‌توانند به‌جای کوین‌های ناشناخته روی استیبل‌کوین‌ها سرمایه‌گذاری کنند. استیبل‌کوین‌ها به‌قدری محبوب هستند که از سال ۲۰۲۲ به بعد ارزش کل تراکنش‌های آنها حتی از بیت‌کوین هم بیشتر شده است. اما این محبوبیت فقط به کاربران عادی و معاملات قانونی محدود نمی‌شود، بلکه برخی‌ها از این ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی و کلاهبرداری استفاده می‌کنند.


 ۴۰ میلیارد دلار تراکنش غیرقانونی با استیبل‌کوین‌ها در دو سال


شرکت ردیابی ارزهای دیجیتال چینالیسیس در گزارش سالانه خود از جرائم، آمار جدیدی در مورد استفاده نامناسب از استیبل‌کوین‌ها و تراکنش‌های غیرقانونی ارائه داده است. بر اساس این آمارها، استیبل‌کوین‌ها در ۷۰ درصد تراکنش‌های کلاهبردارانه رمزارزی، ۸۳ درصد پرداخت‌های رمزارزی به کشورهای تحت تحریم مانند ایران و روسیه و ۸۴ درصد پرداخت‌های رمزارزی به افراد و شرکت‌های تحت تحریم خاص در سال ۲۰۲۳ استفاده شده‌اند. این در حالی است که تراکنش‌های قانونی با استیبل‌کوین‌ها ۵۹ درصد کل تراکنش‌های با ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهند. این موضوع نشان می‌دهد استفاده غیرقانونی از استیبل‌کوین‌ها بیشتر از استفاده معمول و قانونی است.

به گزارش چینالیسیس، در مجموع ۴۰ میلیارد دلار تراکنش غیرقانونی با استفاده از استیبل‌کوین‌ها در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ انجام شده و بیشترین تراکنش‌ها مربوط به دور زدن تحریم بوده است. در واقع ۲۴.۲ میلیارد دلار از کل تراکنش‌های رمزارزی سال ۲۰۲۳ به همین جرائم اختصاص دارد. به عبارتی در میان تمام ارزهای دیجیتال، استفاده از استیبل‌کوین‌ها برای تراکنش‌های غیرقانونی بیشتر است.


 تتر؛ محبوب‌ترین کوین کلاهبرداران


چینالیسیس اخیراً گزارش دیگری هم منتشر کرد که توسط محققان سازمان ملل متحد انجام شده بود. این گزارش در مورد نقش بزرگ استیبل‌کوین‌ها در قمار غیرقانونی و عملیات کلاهبرداری در شرق و جنوب شرق آسیا بود. این گزارش نشان می‌دهد که تتر محبوب‌ترین استیبل‌کوین در تراکنش‌های غیرقانونی است. در این گزارش، تتر ارسال‌شده از طریق شبکه پرداخت مبتنی بر بلاکچین TRON به دلیل ثبات، سهولت، ناشناس بودن و کارمزد پایین تراکنش‌ها، به‌عنوان «انتخاب ارجح برای عملیات سایبری منطقه‌ای و پول‌شویی‌ها» توصیف می‌شود.

ارین وست، معاون دادستان ناحیه سانتا کلارا کالیفرنیا گفت: «در کلاهبرداری‌های «پیگ‌بوچرینگ» یا «سلاخی خوک» از تتر به‌عنوان ابزاری برای فریب قربانیان استفاده می‌شود. در کلاهبرداری پیگ‌بوچرینگ کاربران را فریب می‌دهند و از آنها برای سرمایه‌گذاری‌های کلاهبردارانه وجوهی دریافت می‌کنند. ابزار این کلاهبرداران همیشه تتر است و تا الان نشنیده‌ام که از ارز دیجیتال دیگری استفاده کنند. این کلاهبرداران نمی‌توانند با نوسان هیچ کوین دیگری مانند بیت‌کوین یا اتریوم ریسک کنند. تنها چیزی که آنها می‌خواهند این است که دارایی‌ها را به ارزان‌ترین و آسان‌ترین راه ممکن از دست قربانیان بگیرند.»

او افزود: «نسبت بالای استفاده از استیبل‌کوین‌ها برای فرار از تحریم‌ها نیز روندی نگران‌کننده را نشان می‌دهد. این روند سیستمی را تضعیف می‌کند که قرار است کشورها، افراد و شرکت‌های خاصی را در قبال رفتار مجرمانه و نقض قوانین بین‌المللی پاسخگو نگه دارد.»

تتر هولدینگز، شرکت صادرکننده تتر پس از انتشار این گزارش در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تتر فعالانه با آژانس‌های مجری قانون جهانی برای شناسایی و جلوگیری از استفاده غیرقانونی از رمزارزها همکاری می‌کند. ما به بالاترین استانداردها متعهد هستیم و در راستای حذف فعالیت‌های مجرمانه تلاش می‌کنیم.» این شرکت ادعا می‌کند که به مسدود کردن دارایی‌های کاربرانی که در کلاهبرداری یا نقض قوانین مربوط به تحریم‌ها نقش داشته‌اند، کمک کرده است. تتر خاطرنشان کرد تمام تراکنش‌های تتر قابل مشاهده بر بلاکچین است.

در بیانیه این شرکت قید شده: «افرادی که تلاش می‌کنند فعالیت‌های مالی غیرقانونی خود را پنهان کنند، با خطرات قابل توجهی روبه‌رو هستند، زیرا هر تراکنش به‌راحتی قابل ردیابی است.» تتر هولدینگز گزارش‌های دیگر مبنی بر استفاده از تتر را در جرم و جنایت و دور زدن تحریم‌ها با قاطعیت رد کرده است.

برخلاف اکثر رمزارزها، تتر توانایی مسدود کردن وجوه کاربران را دارد و قبلاً در این مورد اعلام کرده که از زمان راه‌اندازی تتر در سال ۲۰۱۴، ۸۳۵ میلیون دلار وجه را به علت فعالیت‌های غیرقانونی مسدود کرده است. فیرمن در این‌باره اظهار داشت: «تلاش‌های تتر برای مسدود کردن وجوه مجرمانه تأثیرگذار است و ادامه و استمرار این تلاش‌ها به پایان دادن به استثمار استیبل‌کوین‌ها توسط مجرمان کمک می‌کند.»

*لازم به ذکر است که این مطلب در راستای آشنایی خوانندگان با آخرین تحلیل‌ها و افزایش اطلاعات در حوزه دارایی دیجیتال ترجمه شده و رویکرد مطلب لزوماً مورد تأیید پایگاه‌ خبری «راه پرداخت» نیست.

منبع وایرد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.