راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل سرمایکس تأکید کرد / برطرف کردن مشکلات با حرکت به سمت رگوله کردن کسب‌وکارهای رمزارزی

محدودیت در دسترسی به اینترنت، تصمیم‌های سلیقه‌ای رگولاتور، تورم و کم کردن سقف پرداخت‌ درگاه‌های بانکی از چالش‌هایی هستند که از نظر احسان مطلبی، مدیرعامل «سرمایکس»، در سال گذشته باعث اختلال در کار صرافی‌های رمزارزی شده‌اند. او روی این موضوع تأکید می‌کند که اگر به سمت رگوله کردن کسب‌وکارهای رمزارزی قدم برداریم، بخش زیادی از مشکلات برطرف می‌شود.

به گزارش عصر تراکنش، احسان مطلبی، با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین مشکل ما در سالی که گذشت به محدودیت‌های مربوط به اینترنت برمی‌گردد، توضیح می‌دهد: «مشاغل رمزارزی به‌ناچار باید با خارج از کشور ارتباط داشته باشند و محدود شدن دسترسی افراد به اینترنت باعث دشوار شدن این اقدام می‌شود. محدودیت‌های پرداختی نیز یکی دیگر از چالش‌هایی است که به آن دچار شده‌ایم. تقلیل سقف پرداخت‌ درگاه‌های بانکی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان برای هر کد ملی که هیچ توضیحی برای انتخاب این رقم و دلایل کاهش آن هم داده نشد، باعث به تعویق افتادن توسعه کسب‌وکارهای رمزارزی می‌شود. چالش بعدی به دستورها و تصمیم‌های سلیقه‌ای نهادها و افراد مختلف برمی‌گردد. این چالش مختص یک سال گذشته نیست، اما در این مدت بیشتر شده است. برخی از تصمیم‌های این نهادها برای ما بسیار چالش‌برانگیز بوده که این مسئله در کنار نبود قانون‌گذاری مشخص و نبود نقشه راهی منسجم برای کسب‌وکارهای رمزارزی نگران‌کننده شده است. چالش آخر نیز به افزایش هزینه‌ها و افت شدید بازار رمزارز برمی‌گردد. از طرفی با کم شدن ارزش درآمدهای افراد، تمایل آنها برای خریدوفروش رمزارز نیز کاهش می‌یابد و این به‌ نوبه خود می‌تواند سال سختی را برای صرافی‌ها رقم بزند. با این همه، نبود دسترسی به اینترنت آزاد و محدودیت‌های اعمال‌شده از داخل و خارج کشور، مهم‌ترین مسئله ما بوده است.»

او قانون‌گذاری درست و اساسی را امری مهم می‌داند و معتقد است اگر به سمت رگوله کردن کسب‌وکارهای رمزارزی قدم برداریم، بخش زیادی از مشکلات برطرف می‌شود. او در این‌باره بیان می‌کند: «وجود قانون و انتخاب یک نهاد مشخص برای تصمیم‌گیری درباره موضوعات این حوزه، مسئله مهمی است که باید به آن پرداخت. این مهم، یکی از خواسته‌ها و مطالبات همیشگی فعالان رمزارز در ایران است. نهادهایی نظیر مجلس، دولت، بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد باید این مسئولیت را برعهده بگیرند و با باز کردن فضا به رقابتی شدن بازار کمک کنند.»

احسان مطلبی، مدیرعامل سرمایکس

به گفته مطلبی، یکی از مسائل مهمی که در این حوزه وجود دارد، مسئله فیشینگ و کلاهبرداری است که باید از طریق آموزش افراد حل شود. او توضیح می‌دهد: «در سال گذشته، تعدادی از کاربران صرافی‌های رمزارزی به دلیل کلاهبرداری‌ها و فیشینگ‌هایی که اتفاق افتاده بود، ضرر کردند. با اینکه تمام صرافی‌ها برنامه‌های آموزشی مطلوبی دارند، اما به نظر می‌رسد به ورود نهادهایی مانند صداوسیما برای آموزش سرمایه‌گذاران نیازمندیم.»


احتمال رشد دوباره رمزارزها


مدیرعامل سرمایکس درباره وضعیت احتمالی صرافی‌های رمزارز در سال ۱۴۰۳ به هاوینگ بیت‌کوین اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به هاوینگ بیت‌کوین در سال آینده، احتمالاً شاهد رشد دوباره رمزارزها خواهیم بود و مسئله رگوله کردن این حوزه را هم خواهیم داشت. با افزایش تمایل کاربران به خریدوفروش رمزارزها شاهد افزایش سوء‌استفاده افراد سودجو و کلاهبردار از کاربران رمزارزی خواهیم بود که باید برای آن چاره‌ای بیندیشیم. در واقع، نبود قانون مشخص برای فعالیت رمزارزی‌ها باعث شده مشکلات زیادی برای صرافی‌ها و سرمایه‌گذارها به وجود بیاید و صرافی‌ها و سرمایه‌گذارانی که کارشان را به‌درستی انجام می‌دهند، دچار مشکل شوند. این نبود قانون و غیبت مرجعی که بتواند دسته‌بندی درستی از پلتفرم‌های رمزارزی ارائه کند، باعث بی‌اعتماد شدن مردم به بازار رمزارزها شده است. علاوه‌بر این، به نظر می‌رسد با توجه به کمتر شدن رکود و رشد قیمتی رمزارزها، شاهد رقابتی شدن بازار هم خواهیم بود.»

طبق صحبت‌های مطلبی، مجموعه سرمایکس برای رو‌به‌رو شدن با این چالش‌ها آماده است و در سال گذشته روی به‌روزرسانی زیرساخت‌های خود کار کرده است. او در این باره اظهار می‌کند: «ما از نظر فنی، بازاریابی و کسب‌وکاری آماده‌ایم و در سال آينده محصولات و خدمات جدیدی برای ارائه به بازار رمزارزها و سایر حوزه‌های مالی و سرمایه‌گذاری ارائه می‌‌دهیم و با تمام قوا به استقبال سال جدید می‌رویم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.