راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل داتین در نشست «مراکز نوآوری؛ خلق ارزش یا مرکز هزینه» مطرح کرد / نوآوری باید باعث شوق مشتری شود

محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین در نشستی با عنوان «مراکز نوآوری؛ خلق ارزش یا مرکز هزینه» به سخنرانی پرداخت و پارادوکس‌های نوآوری و آفت‌های آن را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی داتین، نژادصداقت در این نشست به تجربیات سال‌های گذشته خود درباره نوآوری اشاره کرد و گفت: «یکی از زیباترین نوآوری‌هایی که تاکنون دیده‌ام، مربوط به شعب بانک‌های خصوصی است که حدود ۲۰ سال پیش ارائه دادند. آن زمان من یک نوجوان ۱۳ یا ۱۴ساله بودم. آنها به‌ جای کلمات بستانکار و بدهکار، نوشتند برداشت و واریز. من آن زمان متوجه شدم این دو مفهوم به چه معناست. بعد از آن دیدم که می‌توان به بانک رفت، اما منتظر نماند. بهترین نوآوری‌هایی که در طول زندگی‌ام در نظام بانکی دیده‌ام، این دو بوده است.»

به گفته نژادصداقت، ما شاید از یاد برده‌ایم که نوآوری قرار بوده چه کاری انجام دهد. نوآوری قرار بود باعث شوق مشتری شود. در ادامه او به تشریح تناقض‌های ذاتی نوآوری پرداخت و گفت: «اولین مورد این است که نوآوری دردی دارد به نام خروج از فضای امن. سازمان‌ها باید بتوانند با کنار گذاشتن ثبات، آماده پذیرش هرگونه تغییر باشند. در غیر این صورت با تعدد مراکز نوآوری به جایی نمی‌رسند.»

او تناقض دیگر را پایداری عنوان کرد و گفت: «پایداری در مقابل یک موضوع دیگر به نام ریسک و ریسک‌پذیری قرار می‌گیرد. نوآوری همزاد با ریسک است. با چند دپارتمان بزرگ و باتجربه نمی‌توان یک سازمان را به‌ زور نوآور کرد. معتقدم مراکز نوآوری دکورهای زیبایی دارند با شعارهای زیبا، اما در انتها چقدر کار انجام می‌شود که باعث ذوق و شوق مشتری شود؟»


چهارچوب و روش نوآوری


مدیرعامل شرکت داتین، نوآوری را دارای چهارچوب و روش خواند و گفت: «نمی‌توانیم بگوییم می‌خواهیم نوآور باشیم و مبتنی‌ بر روش‌های آن جلو نرویم، درحالی که آنها خیلی ساده هستند. اما ما در این مسیر، ظاهر را نگاه می‌کنیم نه باطن را. ما در حقیقت یک قیف نوآوری داریم که چند تای آنها با هم جمع شده و به یک محصول می‌رسند.»

محمد نژادصداقت با بیان اینکه یک آفت دیگر هم وجود دارد به نام دلبستگی به ایده شکست‌خورده محبوب، ادامه داد: «در این مورد، اجرای ایده مداوم ادامه پیدا می‌کند و ما نمی‌خواهیم بپذیریم که شکست خورده است؛ چراکه آمار و تحلیل برای آن نداریم. یک ایده هست که دائم ادامه پیدا می‌کند و جایی که باید، کشته نمی‌شود. برای مثال یک شتاب‌دهنده، سال‌ها روی یک ایده کار می‌کند، اما خروجی این ایده‌ها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد. در این صورت، نوآوری می‌شود همان مرکز هزینه.»

به باور او گاهی اوقات نیز افراد مجبور به اطاعت از رئیس سازمان می‌شوند که جلوی نوآوری را می‌گیرد. افرادی که فقط حرف می‌زنند و اصطلاحاً غلو می‌کنند نیز از دیگر آفت‌های نوآوری در ایران به شمار می‌آیند.

نژادصداقت در پایان، گفته‌های خود را چنین جمع‌بندی کرد: «نوآوری زمان ندارد؛ وقتی روی اوج هستی باید موج بعدی را شروع کنی. در حقیقت باید به موج بعدی فکر کرده باشی و در آخر اینکه، برای نوآوری باید روی ذهن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. آقای دکتر قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد جمله‌ای دارد که می‌گوید برای من تنها سرمایه انسانی سرمایه است. پول و برند دستمایه هستند و باید روی ذهن‌ها سرمایه‌گذاری کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.