راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هشتمین کتاب از مجموعه ۹گانه راه پرداخت به مناسبت رویداد ۹ ژانویه منتشر شد / طرح ملی بلاکچین قطر: تأثیر فناوری بلاکچین در افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی

هشتمین کتاب با عنوان «طرح ملی بلاکچین قطر»، از مجموعه 9گانه کتاب‌های انتشارات «راه پرداخت» به مناسبت رویداد 9 ژانویه منتشر شد.

انتشارات راه‌ پرداخت به مناسبت رویداد 9 ژانویه و در راستای مسئولیت اجتماعی خود، در نظر دارد 9 عنوان کتاب با موضوعات مربوط به فناوری‌های نوین مالی را به صورت رایگان و در قالب نسخه الکترونیکی در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار دهد. از میان این مجموعه 9گانه، هشتمین کتاب با عنوان «طرح ملی بلاکچین قطر» منتشر شده است.


تأکید بر ظرفیت‌های فناوری بلاکچین برای قطر


کتاب «طرح ملی بلاکچین قطر» با همکاری «سازمان تنظیم مقررات ارتباطات قطر»، «دانشگاه حمدبن خلیفه» و «دانشگاه قطر» تهیه شده است. این طرح نشان می‌دهد که چگونه فناوری بلاکچین می‌تواند به بناکردن یک بخش فناوری اطلاعات نوآور و روبه‌رشد در قطر با هدف افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، کمک کرده و از «چشم‌انداز ملی 2030 قطر» و همچنین گذار پیوسته به سوی «قطر هوشمند» حمایت کند.

این طرح بر ظرفیت‌های فناوری بلاکچین و فرصت‌هایی تأکید دارد که می‌تواند برای قطر فراهم کند. همچنین الزامات اصلی بلاکچین را شناسایی می‌کند و مجموعه‌ای از توصیه‌ها را برای دستیابی به سه هدف اصلی ارائه می‌دهد:

  1. شناسایی و ایجاد مبنای رگولاتوری کارآمد برای بلاکچین؛
  2. ایجاد مبنایی محکم برای رویکرد دولت نسبت به بلاکچین؛
  3. ایجاد محیطی حمایتی برای خلاقیت و نوآوری.

قطر می‌تواند یکی از کشورهای پیشرو در پرورش نوآوری‌های بلاکچینی باشد. این کشور وسعت و جمعیت کوچکی دارد و از این فرصت منحصربه‌فرد برخوردار است که هم بر منابع موجود سرمایه‌گذاری کند و هم میان سازمان‌های دولتی و خصوصی ارتباط برقرار کند تا تبادل داده‌ها در بخش‌های مختلف؛ ازجمله مراقبت‌های بهداشتی، صنعت، انرژی و آموزش به نحوی کارآمد، ایمن و سریع صورت گیرد. این امر می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر توسعه پایدار این کشور داشته باشد.

این طرح همچنین الزامات مربوط به بلاکچین و مسائلی را که باید مورد توجه قرار گیرند؛ ازجمله تنظیم مقررات، زیرساخت‌ها و سطح آگاهی را به‌دقت شناسایی می‌کند و بر اساس فرصت‌ها و الزامات در نظرگرفته‌شده، توصیه‌های لازم برای پذیرش بلاکچین در کشور قطر را ارائه می‌دهد.

از طرفی توسعه چهارچوب رگولاتوری قوی برای فراهم کردن محیط سرمایه‌گذاری، ایجاد صنعتی قوی و پذیرش فناوری‌های نوظهور ضروری است. رگولاتوری نه‌تنها برای محافظت از کاربران و تضمین امنیت، بلکه برای تأمین چهارچوب قانونی مناسب و مجازکننده امکان نوآوری و پذیرش بلاکچین نیز مهم است. در این سند، با شناسایی حوزه‌های مختلف خدمات مبتنی بر بلاکچین، الزامات رگولاتوری مرتبط با این حوزه‌ها و رویکرد رگولاتوری مناسب برای ارائه خدمات به هر حوزه شناسایی شده و توصیه‌های مناسب نیز در این خصوص ارائه شده است. در ضمن، این سند ضرورت‌ها و مشوق‌هایی را مشخص می‌کند که هر بخش باید برای پذیرش فناوری ارائه دهد تا به استارتاپ‌ها، پروژه‌های آزمایشی و شرکت‌های جدید امکان ظهور دهد.


معرفی و نحوه دسترسی به کتاب‌های مجموعه 9گانه


پیش‌تر، کتاب‌های «اقتصاد دیجیتال دوبی»، «قوانین و مقررات رمزارزها در جهان»، «آینده فایننس»، «کتاب‌ راه‌کار شماره ۱: دارایی دیجیتال»، «کتاب‌ راه‌کار شماره ۲: تأمین مالی خرد»، «کتاب‌ راه‌کار شماره ۳: بانک و بانکداری» و «کتاب‌ راه‌کار شماره ۴: تکنولوژی» از این مجموعه 9گانه منتشر شده بودند.

کتاب «چهل پروژه برتر دنیای رمزارز از دید مجله فورچون» به‌عنوان آخرین عنوان از این مجموعه ۹گانه تا قبل از رویداد ۹ ژانویه در قالب نسخه الکترونیکی منتشر شده و به رایگان در اختیار عموم قرار می‌گیرد. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت فروشگاه راه پرداخت، نسخه الکترونیکی این کتاب‌ها را به رایگان دریافت کنند.


برگزاری رویداد 9 ژانویه در 19 و 20 دی‌ماه


رویداد 9 ژانویه یک رویداد سالانه با محوریت کسب‌وکارها و فعالان حوزه رمزارز، بلاکچین و دارایی دیجیتال است که هر سال در تاریخ 19 دی‌ماه برگزار می شود. رویدادی که در سال‌های گذشته به یکی از مهم‌ترین دورهمی‌ها و برنامه‌های اکوسیستم نوظهور رمزارز و دارایی دیجیتال ایران تبدیل شده و فرصتی است برای اینکه مهم‌ترین مسائل این فضا در آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

در دو دوره قبلی این رویداد بیش از 700 چهره کسب‌وکاری، صنفی، سرمایه‌گذاری و توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این حوزه گرد هم آمده و در پنل‌ها و ارائه‌ها و فرصت‌های شبکه‌سازی درباره حوزه‌هایی چون آموزش، سرمایه‌گذاری، رگولاتوری، رسانه و… با یکدیگر گپ‌وگفت کرده‌اند.

کارخانه نوآوری رسانه راه کار در نظر دارد سومین دوره رویداد 9 ژانویه را 19 و 20 دی‌ماه 1402 با حضور مدیران و فعالان صنعت رمزارز، بلاکچین و دارایی دیجیتال و دیگر صنایع مرتبط ازجمله سرمایه‌گذاری، مشاوره و بازارهای مالی برگزار کند. رویدادی که قصد دارد با بحث‌های کارشناسی و آینده‌پژوهشی، تصویر روشن‌تری از فرصت‌ها و تهدیدهای بازار رمزارز و فناوری‌ها و نوآوری‌های مبتنی بر بلاکچین؛ هم برای اکوسیستم کسب‌وکارهای نوآور و هم برای نظام اقتصادی و مالی کشور ارائه دهد. نمایشگاه، کنفرانس، کارگاه، شبکه‌سازی و کاریابی مهم‌ترین بخش‌های رویداد دوروزه 9 ژانویه در سال 1402 خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.