راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل صرافی اکس‌اونیکس به بهانه رویداد ۹ ژانویه از اتفاقات بازار رمزارزها در سال گذشته می‌گوید / در حال فرصت‌سوزی هستیم

سطح آگاهی مردم، امسال نسبت به سال‌های پیش بسیار رشد کرده که یکی از مهم‌ترین دلایل آن رکورد بازار و کم‌رنگ‌شدن برخی شیادان و رؤیافروشان در این بازار بوده است. فرزان فرج‌پور، مدیرعامل صرافی اکس‌اونیکس به بهانه رویداد ۹ ژانویه درباره اتفاقات بازار رمزارزها در سال گذشته می‌گوید. او معتقد است که با نگاه به حمایت در کشورهای همسایه افسوس می‌خوریم که در حال فرصت‌سوزی هستیم. با توجه به وضعیت تحریمی، کشور ما می‌تواند بهترین استفاده را از صنعت بلاکچین داشته باشد، اما استراتژی محدودکننده در پیش گرفته که به نظر تنها دلیل آن نبود سواد کافی و ترس از کنترل بازار است.

مدیرعامل صرافی اکس‌اونیکس درباره اتفاقات بازار رمزارزها در سال گذشته گفت: «این رکود یک‌ساله باعث شد صرافی‌های رمزارز داخلی بتوانند در ارتقای زیرساخت‌های خود تمرکز بیشتری داشته باشند و بستر مناسب‌تری فراهم کنند. در اکسچنج‌های خارجی کمی این موضوع متفاوت بود. صرافی‌های بزرگی به دلیل این رکود ورشکست شدند که خوشبختانه در کشور ما چنین اتفاقی رخ نداده است.»


اقدامات نهادهای حاکمیتی در راستای قانون‌گذاری حوزه رمزارزها


فرزان فرج‌پور با اشاره به اینکه متأسفانه در سال گذشته روزی نبود که یک خبر ناامیدکننده نشنویم و رفتار قهری نبینیم، گفت: «در این سال با گسترش ان‌جی‌اوها انتظار می‌رفت تعامل با دستگاه‌های حاکمیتی و رگولاتوری در این حوزه پیشرفت بهتری کند و ما به این روند امیدوار بودیم. حتی بحث خودتنظیم‌‌گری به خوبی پیش می‌رود اما فقط تلاش از سمت اکوسیستم کافی نیست و به همت مسئولان مربوطه کاربلد نیاز داریم. در حال حاضر هر ارگانی به صورت مستقل در هر زمان دلخواه خود برای کسب‌وکارهای رمزارز یک مانع می‌تراشد و این موضوع باعث ناامیدی تمامی فعالان این حوزه می‌شود.»

او در ادامه خاطرنشان کرد: «حتی گاه با به وجود آمدن این مشکلات عجیب و غیرمنطقی، همکاران مجموعه ما دچار استرس در رابطه با آینده شغلی خود و تلاش‌هایی که در این حوزه داریم، می‌شوند. با نگاه به حمایت در کشورهای همسایه افسوس می‌خوریم که در حال فرصت‌سوزی هستیم. با توجه به وضعیت تحریمی، کشور ما می‌تواند بهترین استفاده را از صنعت بلاکچین داشته باشد، اما استراتژی محدودکننده در پیش گرفته که به نظر من تنها دلیل آن نبود سواد کافی و ترس از کنترل بازار است. هرچند همه ما به افراد باسواد در نهادهای حاکمیتی و رگولاتوری امید داریم که در آینده اوضاع تغییر کند.»


افزایش سطح آگاهی مردم در حوزه رمزارزها


مدیرعامل اکس‌اونیکس با اشاره به اینکه سطح آگاهی مردم نسبت به سال‌های پیش بسیار بهتر شده و این بی‌ربط به تلاش فعالان این حوزه نیست‌، توضیح داد: «ما همواره مقالات آموزشی را در اولویت قرار می‌دهیم و هزینه بالایی در این مورد توسط تمامی همکاران انجام می‌دهیم. اما این موضوع نیازمند همکاری رسانه‌های ملی نیز است که کلاهبرداری‌های وسیعی با نام رمزارز انجام نشود؛ البته که عنوان رمزارز یک بهانه است. نمونه‌های مختلفی از کلاهبرداری در زمینه‌های مختلف را تاکنون شاهد بودیم. زمانی که فرصت کسب سود در بازاری افزایش می‌یابد، افراد متخلف نیز به فکر کلاهبرداری می‌افتند.»


وظیفه صرافی‌ها در حفظ دارایی مردم


او درباره مسئولیت صرافی‌های رمزارز در برابر کاربران بیان کرد: «صرافی‌های رمزارز مسئولیت سنگینی در رابطه با حفظ دارایی‌های کاربران دارند؛ چراکه متأسفانه ما از بیرون تحریم و از داخل محدود هستیم. از وظایف اصلی می‌توان به ذخیره داده‌ها در پایگاه‌های داده داخلی، انجام تست‌های امنیتی دوره‌ای، استفاده از ابزارها و راهکارهای مناسب برای عدم شناسایی توسط ارگان‌های خارجی تحریم‌کننده، ذخیره سرد دارایی‌ها و اسناد مهم، سیستم‌سازی داخلی خود مجموعه و دسترسی‌های محدود و..‌. اشاره کرد. همچنین هیچ‌گاه نمی‌توان امنیت را چه در پلتفرم خارجی و چه ایرانی صد درصد در نظر گرفت، اما نیاز به تلاش هست تا ریسک را به حداقل ممکن رساند که حتی یک درصد در صورت بروز مشکل اتفاق وحشتناکی رخ ندهد.»


روش‌های افزايش سطح اعتماد مردم


فرزان فرج‌پور در این مورد اظهار کرد: «به نظر من با حداقل امکانات و دسترسی‌هایی که تا به امروز صرافی‌ها داشته‌اند تمام تلاش خود را برای جلب اعتماد مردم انجام داده‌اند. به نظر من وجود دفتری که کاربر بدون نیاز به هماهنگی در هر زمانی بتواند مراجعه کند و کار خودش را انجام دهد می‌تواند مفید باشد. همچنین گزارش‌های مناسب و دقیق و نحوه فعالیت بسیار مفید است که یک سیستم طبق روال منظمی کار خود را انجام دهد. متأسفانه این مورد هم با کج‌رفتاری رگولاتوری به مشکل می‌خورد؛ چراکه هر از چند گاهی در فرایندهای مالی به صورت ناگهانی تغییراتی رخ می‌دهد و این موضوع زمان‌بر است که کاربر به فرایند جدید عادت کند. همچنین مهم‌ترین مشکل، عدم ارائه نماد اعتماد الکترونیک است که سال‌هاست زمزمه‌های ارائه آن به کسب‌وکارهای رمزارزی شنیده می‌شود اما دریغ از یک جواب شفاف و درست.»


موضوعاتی که نیاز است در رویداد ۹ ژانویه مطرح شود


او در پایان در مورد موضوعاتی که نیاز است در رویداد ۹ ژانویه مطرح شود تأکید کرد: «به نظر من مهم‌ترین مباحثی که نیاز است در رویداد ۹ ژانویه بررسی شود، بررسی رقابت‌پذیری صرافی‌های داخلی با پلتفرم‌های خارجی است که بتوانیم امکانات و راحتی لازم را فراهم کنیم؛ چراکه کوچ کاربران به پلتفرم‌های خارجی می‌تواند ضربه بزرگی از هر لحاظ به کشور ما وارد کند. از طرف دیگر تعامل بیشتر با نهادهای حاکمیتی و رگولاتور باید مد نظر باشد و فرصت‌های این بازار توسط طرفین دیده شود، نگاه‌های محدودسازی از بین برود و همگی با هم برای کشورمان این اکوسیستم را تقویت کنیم.»

رویداد ۹ ژانویه، در روزهای ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای حضور در این رویداد دوروزه می‌توانند از طریق صفحه رویداد در ایوند ثبت‌نام خود را انجام دهند.

منبع رسانه رمزارز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.