راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس هیئت‌مدیره آبان‌تتر به بهانه رویداد ۹ ژانویه مطرح کرد / سیاست‌های بانک ‌مرکزی برای اکوسیستم بلاکچین غلط است

رئیس هیئت‌مدیره صرافی رمزارز آبان‌تتر به بهانه رویداد ۹ ژانویه درباره آخرین اتفاقات اکوسیستم گفت و به اعتقاد او، سیاست‌های بانک ‌مرکزی در جهت غلط و کوچک‌سازی اکوسیستم بلاکچین است و نیاز است تا مسائل اکوسیستم با حاکمیت رفع شود.

امید امین‌زاده، رئیس هیئت‌مدیره صرافی رمزارز آبان‌تتر در ادامه بیان کرد: « از مهم‌ترین اتفاقات اکوسیستم رمزارز و بلاکچین در یک‌ سال گذشته، نزولی بودن بازار بوده که اکنون به رشد خوبی رسیده است. در این فاصله، سیاست‌گذاران و دولت‌ها به مفهوم این شکل از دارایی‌ها توجه بیشتری داشتند و سعی کردند تعریفی ارائه دهند. چالش‌هایی نیز در آمریکا بین کمیسیون بورس و اوراق بهادار و شرکت‌های صرافی وجود داشت که در آن تعریف انواع کلاس دارایی را در حوزه رمزارز‌ها و برخی از آنها اوراق بهادار می‌دانند. این موضوع نقطه عطف مهمی بود. در نهایت رشدی که اکنون شاهد هستیم، مقداری به خاطر مسائل رشد اقتصاد کلان و تا حدی این مناقشات به نتیجه‌ رسیده است. موضوع ای‌تی‌اف هم از نظر من بسیار مهم بود.»


بیت‌کوین؛ بهترین شکل از دارایی


امید امین‌زاده با اشاره به اینکه بازار هنوز در ابتدای راه است و همچنان با آن مرحله که بتوانیم بیت‌کوین را پول بنامیم، فاصله داریم، توضیح می‌دهد: «معتقدم بیت‌کوین بهترین شکل از دارایی است که هر کسی می‌تواند آن را داشته باشد. درباره ماکسیمالیسم بودن باید بگویم که به‌عنوان فناوری کاربرد دارد و بسیاری از انواع رمزارزهایی که با آ‌نها روبه‌رو هستیم، کاربردهای خاص خود را دارند که لزوماً نه مفهوم پول و نه مفهوم ذخیره ارزش را با خود به همراه دارند؛ بلکه یک توکن کاربردی هستند. آنچه درباره ابزار مالی می‌توان اسم برد، چیزی جز بیت‌کوین نیست و نهایتاً بیت‌کوین با فاصله زیادی از دیگر بازارها اختلاف خود را نشان خواهد داد. در ۲۰ یا ۳۰ سال دیگر شاهد این خواهیم بود که این فضا، چند ده برابر بیشتر از فضای اکنون خواهد شد. من فکر می‌کنم زمانی ارزش این بازار از دلار هم بیشتر خواهد شد.»


سیاست پولی؛ مهم‌ترین المان بیت‌کوین


مهم‌ترین ویژگی بیت‌کوین سیاست‌ پولی بود که در روز اول در آن نوشته شده بود. رئیس هیئت‌مدیره صرافی رمزارز آبان تتر در این‌باره بیان می‌کند: «بیت‌کوین تنها کلاس دارایی است که تورم کاهنده دارد که این موضوع بسیار مهم است. در واقع بیت‌کوین در انحصار هیچ نهاد متمرکزی نیست. ما ۲۱ میلیون بیت‌کوین خواهیم داشت که حدود ۱۹ میلیون آن استخراج شده و کمتر از دو میلیون از آن باقی مانده است.»

او در ادامه خاطرنشان می‌کند: «بخشی از آن مانند طلاهای گم‌شده در دریاها از دسترس خارج شدند و این اتفاق احتمالاً ادامه خواهد داشت. از طرفی مردم بیشتری با این موضوع آشنا شدند و تعداد کیف‌ ‌پول‌هایی که موجودی بیشتر از صفر دارند، بسیار صعودی هستند. همه این نشانه‌ها شما را متقاعد می‌کند. البته اگر از منظر ریاضیات به مسئله نگاه کنید، متوجه می‌شوید بهترین کلاس دارایی که می‌توانید به‌عنوان ‌میراث برای نسل خودتان باقی بگذارید، این است که بخشی از دارایی‌تان را به این شکل نگهداری کنید.»


افراد تأثیرگذار در صنعت بلاکچین


 از نظر امید امین‌زاده خالق اتریوم و ساتوشی که هویتش مشخص نیست، مهم‌ترین اثر را در صنعت بلاکچین داشتند. او توضیح می‌دهد: «زیرا یکی از آنها مفهوم پول را به شکل مدرن خلق کرد و دیگری مفهوم کاربرد پولی که قابل برنامه‌ریزی است را معرفی کرد. از بین افرادی که نگاه عمیق‌تر به این فضا دارند، می‌توانم به بنجامین کوهن اشاره کنم. او از منظر ریاضیات بیت‌کوین را در زاویه‌های مختلف بررسی می‌کند و این زیبایی را به نمایش می‌گذارد.»


سرویس‌هایی که جای آ‌نها در اکوسیستم خالی است


به گفته رئیس هیئت‌مدیره صرافی رمزارز آبان‌تتر، این بازار به‌شدت رشد کرده و بیت‌کوین قیمت ۶۰ یا ۷۰ هزار دلار را نیز به خود دیده است. بسیاری از بازیگرها تصمیم گرفتند وارد بازار شوند، اما وقتی وارد شدند با فضای دیگری روبه‌رو شدند. در واقع بازار به‌شدت منقبض شده بود و حجم معاملات‌ کاربرها کم بود. او ادامه می‌دهد: «همچنین بعضی از صرافی‌ها درآمدشان به یک‌دهم یا بیشتر کاهش پیدا کرد و هزینه جذب کاربر به‌شدت بالا رفته بود.»

امین‌زاده در ادامه عنوان می‌کند: «این موضوعات به این معنی نیست که بازار به مرحله اشباع خود رسیده بود، بلکه آن ترسی که حاکم بود، باعث شد کسب‌وکارها برای اینکه بتوانند هزینه‌های خود را مدیریت و کاربرهایشان را حفظ کنند، شروع به اضافه کردن کاربردها کنند. این کاربردها بیشتر معطوف به این بود که زنجیره اتصال فضای سنتی فایننس را به این دنیا وصل کنند. این موضوع برای بسیاری از کسب‌وکارها خوب بود و بسیاری به تجدید ساختار فکر کردند. من فکر می‌کنم در مسیر رشد بعدی، یک بازار چندقطبی خواهیم داشت؛ به این معنا که نهایتاً در این بازار، سه یا چهار بازیگر بزرگ باقی خواهند ماند و به نوعی خودشان را متمایز خواهند کرد. از نظر من بخش بزرگی از جامعه برخوردی با این مفهوم نداشته‌اند. مهم‌ترین نقطه اثر این است که آگاهی به‌ وجود بیاید و هر کدام از صرافی‌ها بتوانند این زنجیره را کامل کنند و سهم مهمی در آگاهی داشته باشند.»


   امنیت و احراز؛ مسائل مهم رویداد ۹ ژانویه


امید امین‌زاده با اشاره به اینکه وقتی از اکوسیستم صحبت می‌کنیم باید به چند مورد از مسائل آن پرداخته شود، خاطرنشان می‌کند: «به‌عنوان اولین مسئله، ما نهادی می‌خواهیم که به صورت مستقل بتواند مطمئن شود دارایی کاربران امن است زیرا اگر یکی از صرافی‌ها آسیب ببیند، بر اعتماد کل اکوسیستم اثر خواهد گذاشت. دوم اینکه بتواند داده‌هایی را که صرافی‌ها اعلام می‌کنند احراز کند. مورد دیگر حل شدن مسائل با حاکمیت است، زیرا سیاست‌های بانک ‌مرکزی در جهت غلط و کوچک‌سازی این بخش از بازار است. بازار رمزارزها آزادترین بازاری است که در ایران می‌توانید پیدا کنید و به خاطر رفتار بازاری بودن آن است؛ به این معنا که وقتی وارد آن می‌شوید گویی وارد یک بازار جهانی شده‌اید و خودتان را در معرض کل اتفاقات قرار می‌دهید. بنابراین این محدودسازی‌ها برای ورود به بازار، المانی است که باید برطرف شود. مسئله بعدی حقوق کاربران است که باز به اکوسیستم برمی‌گردد. اگر بشود یک پلتفرم گفت‌وگو بین سیاست‌گذار و نهاد‌های امنیتی در رویداد داشته باشیم بسیار خوب می‌شود.»

رویداد ۹ ژانویه، در روزهای ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای حضور در این رویداد دوروزه می‌توانند از طریق صفحه رویداد در ایوند ثبت‌نام خود را انجام دهند. مخاطبان رسانه رمزارز برای شرکت در رویداد ۹ ژانویه، می‌توانند با کد تخفیف ramzarzmedia، از ۵۰ درصد تخفیف در هنگام خرید بلیت برخوردار شوند. شایان ذکر است که تعداد محدود ۵۰ نفر می‌توانند از این کد استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.