راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مسیر ۱۰ساله تعداد تراکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خودپرداز‌ها و پایانه شعب نشان می‌دهد / ۲۸ درصد افزایش در تعداد تراکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خودپرداز‌ها

صنایع بانکی و پرداخت در دنیا روند پرشتابی را در راستای دیجیتالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدن تاکنون طی کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و به‌ تبع آن، ایران نیز با سرعت آهسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری این مسیر را طی کرده و در سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر بانک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و مؤسسات مالی بسیاری در کشور جهت دستیابی به مزایای فناوری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیجیتال به سمت ایجاد تحول دیجیتال حرکت کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. آمارها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که تعداد تراکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در خودپردازها از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۵ روند صعودی و از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۳۹۸ روند نزولی داشته و مجدداً از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۰ به روند صعودی خود بازگشته است.

«عصر تراکنش» در گزارشی با عنوان «تجلی تحول دیجیتال در آینه آمار بررسی روند ۱۰ساله صنعت پرداخت در شبکه بانکی کشور» که به زودی منتشر می‌شود، با استناد به آمار بانک مرکزی، به بررسی ۹ مؤلفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای پرداخته که اکثر مردم در شبکه پرداخت کشور با آن درگیر هستند و وارسی می‌کند که این آمارها درباره مسیر ۱۰ساله صنعت پرداخت چه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند. اما در گزارش پیش رو، بررسی روند ۱۰ساله تعداد تراکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انجام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده توسط خودپردازها و  پایانه شعب در شبکه بانکی کشور را می‌خوانید.


پایان‌ عمر خودپردازها با توسعه بانکداری الکترونیکی


با استناد به آمار پیش‌تر گفتیم که تعداد دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خودپرداز در سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر روند صعودی داشته است. این روند را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم در خصوص تعداد تراکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انجام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده توسط خودپردازها نیز ببینیم. آمارها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که تعداد تراکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در خودپردازها از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۵ روند صعودی و از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۳۹۸ روند نزولی داشته و مجدداً از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۰ به روند صعودی خود بازگشته است. براساس آمار بانک مرکزی، تعداد تراکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خودپرداز در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ (آخرین آمار موجود) نسبت به پایان اسفندماه ۱۳۹۲ نزدیک به ۲۸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درصد افزایش داشته است.

از موضوعات مؤثر بر افزایش استفاده از دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خودپرداز، بحث مالیات، افزایش درخواست وجه نقد و تمایل به کارت‌به‌کارت برای پرداخت هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با استفاده از خودپردازها بوده است. افزایش هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجناس و رونق کسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کارهای اینترنتی نیز بر بالارفتن حجم کارت‌به‌کارت و به تبع آن بر افزایش تعداد تراکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با استفاده از خودپردازها تأثیر داشته است.

همچنین آمارها در خصوص تعداد تراکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پایانه شعب نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که این مؤلفه الگوی رفتاری مشخصی نداشته و دائماً در حال فرازوفرود بوده، اما به‌‌طور کلی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان گفت که روند تعداد تراکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پایانه شعب افزایشی بوده و آمار تعداد تراکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پایانه شعب سال ۱۴۰۱، نسبت به سال ۱۳۹۲ معادل ۴۲‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درصد رشد داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.