راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به بهانه رویداد نهم ژانویه بررسی شد / ضربه مهاجرت به بدنه اکوسیستم رمزارز ایران

مهاجرت نیروی انسانی به یکی از چالش‌های کسب‌وکارها تبدیل شده است. «راه پرداخت» به بهانه رویداد نهم ژانویه این چالش را در اکوسیستم رمزارز بررسی کرده است. این بررسی نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث مهاجرت نیروی انسانی در این حوزه می‌شود، این است که فعالان و نخبگان حوزه رمزارز پس از چند سال کسب تجربه و فعالیت قادر به توسعه یک فناوری شده‌اند، اما این فناوری داخل کشور خریدار ندارد و افراد به درآمد نمی‌رسند. نتیجه این اتفاقات، ضربه مهاجرت نیروی انسانی به بدنه اکوسیستم رمزارز ایران است.

صدای آژیر خطر مهاجرت نیروی انسانی به حوزه رمزارز هم رسیده است؛ موضوعی که دلایل مختلفی دارد و کارشناسان و فعالان این حوزه دلایل آن را در نگاه سنتی، به ثمر نرسیدن ارزش‌ افزوده محصول، نبود زیرساخت‌های اینترنت، ترس سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری و بلاتکلیفی پلتفرم‌ها جست‌وجو می‌کنند.

موضوعی که طاها تهرانی، پژوهشگر و مدرس حوزه بلاکچین و رمزارز نیز به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «چه اتفاقی افتاده که افراد نخبه در ایران فعالیت نمی‌کنند؟ افرادی هستند که به دلیل استعدادشان، سه سال کار کردند و یک فناوری را توسعه دادند، اما خریداری ندارند و به درآمد نمی‌رسند. همین امر منجر به دست از تلاش کشیدن در ایران می‌شود. چرا ما هرچقدر تلاش می‌کنیم نتیجه‌ای نمی‌دهد؟ یکسری عوامل مختلف پشت این قضیه است. یکی از آن عوامل این است که منجر به فروش نمی‌شود. فروش به این معنا که ارزش افزوده‌ محصول دیده شود و بتوان آن را رشد داد.»


نگاه سنتی فناوری را نمی‌پذیرد


تهرانی با اشاره به وجود نگاه سنتی در ایران توضیح می‌دهد: «زمانی که شما این لیوان را خریداری می‌کنید در واقع از سر نیاز این کار را انجام می‌دهید، آن استارتاپ، تیم، فناوری باید بتواند راه حل این نیاز را پیدا کند. شاید این لیوان ۱۰ باشد ولی من آن را ۱۰۰ ارائه می‌دهم، این یعنی قیمت من ۱۰۰ است. وقتی این ۱۰ است نیازمند قیمت ۱۰ است و با کمی تلاش باز هم خواهان تو هستند و احتیاجی به انجام کارهای عجیب و غریب نیست. زیرا اکنون که می‌خواهند فناوری را گسترش دهند دچار ضعف می‌شوند، چرا ضعف؟ زیرا ما در بازارمان دیدگاه‌های سنتی داریم که این فناوری را نمی‌پذیرد. من نمی‌خواهم آن را نقد کنم.  این دیدگاه در همه دنیا وجود دارد، اما در دنیا به دلیل اینکه خیال‌شان از یکسری مسائل راحت است، می‌توانند یک مقدار در این موضوع ریسک داشته باشند. برای مثال شخصی که یک میلیون دلار دارایی دارد ۱۰ هزار دلار ریسک می‌‌کند؛ در واقع ۱۰ هزار دلار او می‌تواند دو استارتاپ ما را بلند کند.»


رفتار قانون‌گذار منجر به بلاتکلیفی پلتفرم‌ها می‌شود


ترس سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذاری داخل کشور و رفتار قانون‌گذار که منجر به بلاتکلیفی پلتفرم‌ها می‌شود از دیگر مواردی است که به باور طاها تهرانی منجر به مهاجرت نخبگان حوزه رمزارز می‌شود.

 طاها تهرانی بر این موضوع تأکید می‌کند که این اکوسیستم در ایران ضعیف است، زیرا سرمایه‌گذار باور ندارد که اگر این پول را سرمایه‌گذاری کند می‌تواند اتفاق بهتری رقم بزند. او ادامه می‌دهد: «سرمایه‌گذاران بزرگ ایران سرمایه خود را به خارج از ایران می‌برند؛ زیرا می‌دانند آنجا فضا وجود دارد. اگر ما این فضا را در ایران درست کنیم سیلیکون‌ولی ایران تعطیل می‌شود و دیگر شخص به چه امیدی سرمایه‌گذاری کند؟»

او همچنین با انتقاد از وضعیت قانون‌گذاری می‌گوید: «ما امروز پلتفرم‌های بزرگی در ایران داریم که واقعاً می‌توانند منطقه را تحت تأثیر قرار دهند، اما به دلیل اینکه قانون‌گذار نمی‌داند با آنها چکار کند بلاتکلیف مانده‌اند. به نظر من این قضیه با صحبت کردن حل نخواهد شد و امکان دارد قانون‌گذاری ابتدا قضیه را سخت کند اما این خوب است زیرا تکلیف مشخص می‌شود و در نهایت می‌توانم خودم تصمیم بگیرم که کار کنم یا خیر، ولی در هر حال می‌توانم تصمیم‌گیری داشته باشم؛ زیرا صبح با یک قانون و شب با یک قانون دیگر مواجه نیستم.»

طاها تهرانی در بخش دیگر سخنان خود به ارزآوری پلتفرم‌ها برای کشور اشاره می‌کند و صحبت‌های خود را این‌طور ادامه می‌دهد: «از قانون‌گذار خواهشمندم این فرصت را نسوزاند و این موضوعی که در آن خوب هستیم تبدیل نشود به مهاجرت افراد خوب و تعطیلی همه‌چیز، زیرا این تعطیل کردن به نفع هیچ‌کس نیست. امروزه پلتفرم‌هایی که در زمینه رمزارز فعالیت دارند، تماماً برای کشور ارزآوری دارند. رسماً یک سامانه ارزآوری برای کشور ایجاد شده که خیلی‌ها نمی‌توانند روی آن دست بگذارند و کسانی که در حال کار هستند، خط مقدمی هستند که هزار اتفاق را به جان می‌خرند که این پول درست جابه‌جا شود. این افراد را نباید اذیت کرد؛ باید آنها را همراهی کرد و به دید فرصت به آنها نگاه کرد. در واقع به این شکل نباشد که من ببرم ولی طرف مقابل ببازد. من اگر ۱۰ درصد از سهم یک پلتفرم چند میلیارد دلاری را داشته باشم بهتر از صددرصد داشتن پلتفرمی است که چیزی از آن به من نخواهد رسید.»


ضربه مهاجرت نیروی انسانی به اکوسیستم رمزارز


ضربه‌ای که مهاجرت نیروی انسانی متخصص به اکوسیستم رمزارز وارد می‌کند موضوعی است که امیرعباس امامی، فعال حوزه بلاکچین و رمزارز به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «همه در حال رفتن هستند و نرخ مهاجرت به قدری افزایش یافته که وقتی با فردی روبه‌رو می‌شوی که در ایران مانده،‌ یا تعجب می‌کنی یا با خودت می‌گویی او هم به زودی می‌رود. این مهاجرت‌ها ضربه شدیدی به بدنه اکوسیستم رمزارز ایران وارد می‌کند و واقعیت این است که اگر نیروی انسانی متخصص نداشته باشیم، نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.»

نبود زیرساخت‌های اینترنت، تورم، تحریم، نداشتن آزادی و مسائل اقتصادی مواردی هستند که امامی از آنها به‌عنوان دلایل مهاجرت نخبگان یاد می‌کند و توضیح می‌دهد: «نیروی انسانی، رکن اصلی توسعه نوآوری است و از دست دادن آن غم بزرگی است که بر شانه ما می‌نشیند. افرادی که امروز متخصص شده‌اند، روزی مبتدی بوده‌اند و برای تجهیز و توانمندی آنها وقت و هزینه صرف شده و وقتی شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توانند در ایران آن درآمدی را که می‌خواهند به دست آورند و در نتیجه مهاجرت می‌کنند، آن هزینه و وقتی که برای آنها صرف شده هم از دست می‌رود. وضعیت به گونه‌ای است که پیشنهاد کاری گرفتن از کشورهای اروپایی به یک امتیاز تبدیل شده و از آنجا که تقاضا برای نیروی کار فنی در بازار رمزارز اروپا در مقایسه با نیروی کار متخصص بیشتر است، تعداد زیادی از نیروهای ما به راحتی مهاجرت می‌کنند. نبود زیرساخت‌های اینترنت، تورم، تحریم، نداشتن آزادی و مسائل اقتصادی از مواردی هستند که باعث رفتن نیروی کار متخصص از ایران می‌شوند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.