راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به آخرین گزارش نیلسون‌ریپورت / پی‌اس‌پی‌های ایرانی؛ صدرنشین شبکه پرداخت خاورمیانه

آخرین گزارش «نیلسون‌ریپورت» با بررسی عملکرد شرکت‌های پرداخت در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. نتایج این گزارش نشان می‌دهد امسال هم به روال سال‌‌های گذشته هفت شرکت پرداخت ایرانی جزو ۱۵۰ شرکت برتر دنیا هستند. این هفت شرکت در سال ۲۰۲۲ توانسته‌اند رتبه‌های نسبتاً خوبی کسب کنند و از میان آنها سه پی‌اس‌پی جزو ۲۰ شرکت برتر جهان است. البته رتبه‌بندی ۲۰۲۲ نیلسون در مقایسه با سال گذشته از سقوط چندپله‌ای جایگاه چهار شرکت پرداختی ایرانی نیز حکایت می‌کند. با این حال کل هفت شرکت پی‌اس‌پی ایرانی مشمول در رتبه‌بندی نیلسون‌ریپورت،‌ صدرنشین شبکه پرداخت خاورمیانه هستند و در فهرست ۱۰تای اول خاورمیانه قرار دارند.

بر اساس آمار نیلسون‌ریپورت، به ترتیب شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان‌‌، به‌پرداخت ملت و تجارت الکترونیک پارسیان از جمله ۲۰ شرکت برتر جهان هستند و پرداخت الکترونیک پاسارگاد، آسان‌پرداخت پرشین و ایران‌کیش شرکت‌های ایرانی هستند که رتبه‌های زیر 40 جهانی را کسب کردند. همچنین پرداخت الکترونیک سداد رتبه ۵۲ را کسب کرده است.

نشریه نیلسون‌ریپورت به‌عنوان نشریه تخصصی بین‌المللی پرداخت الکترونیک در شماره ۱۲۵۰ خود، فهرست ۱۵۰ شرکت پذیرنده برتر جهان را منتشر کرده است. این نشریه حدود ۵۰ سال است که به‌صورت اختصاصی در زمینه سیستم‌های پرداخت دنیا منتشر می‌شود و آمار و ارقامی از صنعت پرداخت در دنیا ارائه می‌دهد و سال‌هاست که در صنعت پرداخت الکترونیکی ایران نیز به گزارش‌های آن استناد می‌شود و شرکت‌های پرداخت کشور برای نشان‌ دادن عملکرد خوب خود از آن استفاده می‌کنند.

طبق آخرین نتایج نیلسون‌ریپورت در سال ۲۰۲۲، شرکت‌ پرداخت الکترونیک سامان از رتبه ۱۳ در سال گذشته به رتبه ۱۲ رسیده است. این شرکت در چند سال گذشته یکی از معدود شرکت‌هایی بوده که همواره رشد صعودی داشته و عملکرد آن با سرعتی آرام رو به بهبود بوده است همچنین در دو سال اخیر هم طبق این رتبه‌بندی در بین شرکت‌های ایرانی اولین جایگاه را کسب کرده است، به‌پرداخت ملت با رشدی یک‌پله‌ای در رتبه ۱۳، تجارت الکترونیک پارسیان با سقوط سه‌پله‌ای در رتبه ۱۹، پرداخت الکترونیک پاسارگاد با ۹ پله صعود در رتبه ۲۷، آسان‌پرداخت پرشین با سقوط سه‌مرتبه‌ای در رتبه ۲۹ و کارت اعتباری ایران‌کیش با پنج پله سقوط در جایگاه ۳۳ جدول قرار گرفته‌اند. پرداخت الکترونیک سداد نیز با سقوط چهارپله‌ای در جایگاه ۵۲ قرار گرفته است. جایگاه و رتبه پذیرنده‌ها نسبت به سال گذشته تغییر کرده، همچنین ترتیب قرار گرفتن‌شان نیز عوض شده است.

همان‌طور که از جدول بالا مشخص است، روند چهارساله شرکت‌های پرداخت ایرانی نشان می‌دهد در میان هفت شرکت برتر در رتبه‌بندی نیلسون‌ریپورت، بیشترین افزایش رتبه نسبت به سال گذشته را پرداخت الکترونیک پاسارگاد تجربه کرده و توانسته طی یک سال رتبه خود را از ۳۶ به ۲۷ برساند. این شرکت در سال گذشته نیز رشد زیادی داشت و جایگاه خود را از ۶۰ به ۳۶ رسانده بود. در این میان تجارت الکترونیک پارسیان، آسان‌پرداخت پرشین، ایران‌کیش و پرداخت الکترونیک سداد هنوز جزو شرکت‌های برتر هستند، اما به نسبت عملکرد خود افت داشته‌اند.

نمودار بالا روند صعود و نزول جایگاه هفت شرکت پی‌اس‌پی ایرانی را در چهار سال گذشته نشان می‌دهد. روند صعودی در این نمودار به معنای بهبود عملکرد و دست‌ یافتن به جایگاه بهتری است. با توجه به آماری که نمودار نشان می‌دهد در چهار سال گذشته پرداخت الکترونیک پاسارگاد نسبت به سایر شرکت‌های پرداختی ایرانی بیشترین ارتقای پله و بهبود عملکرد را داشته است.

همچنین پرداخت الکترونیک سامان طی چهار سال روند صعودی در ارتقای جایگاه داشته و سپ از کانال رتبه‌ای ۱۳ در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۱۲ در سال ۲۰۲۲ دست‌ یافته است. این شرکت در چهار سال گذشته در کانال ۲۰ شرکت برتر جهان روند آهسته صعودی در جایگاه داشته و اکنون طبق رتبه‌بندی ۲۰۲۲ دو پله با تک‌رقمی شدن فاصله دارد.

همچنین گزارش نیلسون‌ریپورت نشان می‌دهد که هفت شرکت پی‌اس‌پی ایرانی در خاورمیانه از رتبه‌های خوبی برخوردارند. به جدول زیر دقت کنید:


بزرگترین پی‌اس‌پی‌ها در سراسر جهان کدام‌اند؟


گزارش نیلسون‌ریپورت نشان می‌دهد که حجم کل تراکنش‌ها در سال ۲۰۲۲ رقمی معادل 466.89 میلیارد تراکنش بوده که ۱۰ شرکت برتر در مجموع 245.06 میلیارد تراکنش را پردازش کرده و 52.5 درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. جی‌پی‌مورگان چیس با افت ۰.۲درصدی مقام اول را در جهان دارد.

نام شرکت‌های پی‌اس‌پی برتر در جهانرتبه در سال ۲۰۲۲
JPMorgan Chase۱
Worldpay from FIS۲
Sberbank۳
Fiserv (First Data)۴
Global Payments۵
China UMS۶
Worldline۷
Nexi PayWorldlinements۸
Wells Fargo۹
Adyen۱۰
برترین شرکت‌های پی‌اس‌پی‌ در جهان

نکته مهم درباره منبع آمارهای نیلسون‌ریپورت این است که ویزا، مسترکارت و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت بین‌المللی منبع اصلی آمارهای این نشریه هستند، در نتیجه به دلیل متصل‌ نبودن سیستم پرداخت کشور به سیستم‌های پرداخت بین‌المللی، منبع آمارهایی که در خصوص شرکت‌های ایرانی آورده می‌شود، تراکنش‌های داخلی آنهاست. این در حالی است که ویزا و مسترکارت در ایران پذیرش نمی‌شوند؛بنابراین با توجه به این مسئله، شرکت‌های ایرانی نسبت به دیگر شرکت‌هایی که ویزا و مسترکارت را پذیرش می‌کنند، در رتبه‌بندی در ردیف‌های پایینی جدول قرار گرفته‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.