راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راهکارهای رفع مشکلات امنیتی پرداخت کارتی

در مطلبی تحت عنوان «هفت مشکل عمده سر راه مشتریان و فروشگاه‌ها در زمینه امنیت پرداخت کارتی» در شماره قبل عصر ارتباط، به موانع امنیتی پرداخت با کارت اشاره شد و همانطوری که در آن مطلب بیان گردید به علت در اختیار دادن کارت و رمز آن به فروشندگان جهت تسویه وجه کالا‌ها و خدمات، اطلاعات مشتریان تهدید شده و در «ماجرای رستوران ایتالیایی و کارتهای که خالی شدند» متوجه نمونه خطرات احتمالی مشکلات امنیتی این حوزه شدیم و در ‌‌نهایت به مشکلات زیر در زمینه امنیت پرداخت کارتی اشاره شد:

  1. محل قرار گرفتن دستگاه کارتخوان (پایانه فروشگاهی) در فروشگاه‌ها مناسب نیست
  2. عدم آشنایی و توانایی برخی از مشتریان با دستگاه کارتخوان
  3. عدم تجهیز فروشگاه به دستگاه کارتخوان فروشگاهی بی‌سیم (وایرلس)
  4. ترس از به سرقت رفتن دستگاه کارتخوان فروشگاهی
  5. کلاهبرداری‌های انجام شده توسط افراد سودجو
  6. عدم وجود نظارت و وجود قوانین شفاف در این زمینه محل نصب دستگاه کارتخوان فروشگاهی
  7. عدم فرهنگ سازی توسط بانک‌ها

این مطلب راهکارهای لازم به منظور کاهش ریسک کلاه برداری از مشتریان در زمینه پرداخت با کارت را بررسی می‌کند، در این بخش به برخی از راهکارهای رفع مشکلات امنیتی پرداخت کارتی اشاره شده است.

.

1- تغییر رمز کارت به صورت دوره‌ای

یکی از نکاتی که وجود دارد این است که برای حل مسایل و رفع نمودن مشکلات نیاز به راه حل‌های پیچیده نیست، به عنوان نمونه همانطوری که در مشکل امنیتی رستوران ایتالیایی مطرح شد یکی از دلایلی که باعث سوء استفاده از مشتریان گردید آگاهی از رمز کارت توسط افراد سود جو بود لذا با راه کار ساده‌ای همانند تغییر رمز کارت به صورت دوره‌ای می‌توان جلوی برخی از این کلاه برداری‌ها را گرفت.

.

2- عدم نگهداری مبالغ هنگفت در سپرده‌های متصل به کارت

یکی دیگر از راه حل‌های ساده‌ای که می‌توان در زمینه امنیت پرداخت کارتی اشاره نمود عدم نگهداری مبالغ زیاد در سپرده‌های متصل به کارت است. معمولا مشتریان از کارت‌های بدهی برای پرداخت خرد استفاده می‌کنند لذا نگهداری مبالغ زیاد در این سپرده‌ها از نظر امنیتی منطقی نیست و استفاده از این راه کار باعث کاهش خطرات امنیتی پرداخت کارتی خواهد شد.

.

3- فرهنگ سازی مشتریان

یکی دیگر از نکاتی که در زمینه امنیت پرداخت‌های کارت وجود دارد عدم آگاهی مشتریان از خطرات احتمالی پیش روی آن‌ها در زمینه پرداخت با کارت است. لذا نیاز است که بانک‌ها و موسسات مالی اطلاعات لازم را در اختیار مشتریان قرارداده و آن‌ها را از این خطرات آگاه ساخته و همچنین به منظور جلوگیری و کاهش ریسک خطرات راه حل‌های مناسب را در اختیار مشتریان خود قرار دهند که این فرهنگ سازی می‌تواند از طریق رسانه‌ها، تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی، کاتالوگ و غیره صورت پذیرد.

.

4- تدوین قوانین و مقررات لازم و نظارت بر آن‌ها

یکی دیگر از مشکلات سر راه امنیت پرداخت کارتی عدم وجود قوانین و مقررات و عدم نظارت بر آن‌ها در این زمینه است. لذا این امر باعث شده است که فروشگاه‌ها و مراکز ارایه دهنده کالا‌ها و خدمات در زمینه محل نصب دستگاه کارتخوان و نحوه استفاده از آن برخورد سلیقه‌ای داشته باشند و بعضا در اعتراض مشتریان با بد رفتاری آن‌ها مواجه شده است لذا وجود و تدوین قوانین و مقررات شفاف در این زمینه و نظارت بر نحوه اجرای ان می‌تواند تا حد زیادی باعث کاهش ریسک خطرات احتمالی پرداخت با کارت شود.

.

5- توسعه استفاده از تکنولوژی‌های جدید

در حال حاضر با ظهور تکنولوژی‌های جدید همانند NFC،HCE  باعث ایجاد امکان پرداخت همراه از طریق ابزارهای هوشمند همانند گوشی‌های تلفن همراه شده است که در این روش پرداخت، مشتری نیازی به استفاده از کارت فیزیکی و وارد نمودن رمز ندارد و در نتیجه با نزدیک نمودن دستگاه تلفن همراه به دستگاه کارتخوان و تایید مبلغ امکان تسویه وجه وجود دارد و استفاده از این روش پرداخت همراه یا روش‌های مشابه تا حدود زیادی مشکلات امنیتی پرداخت با کارت را کاهش می‌دهد.

.

6- استفاده از روش‌های پرداخت راه دور همانند تکنولوژی بی‌ال‌ایی‌بیکون

با استفاده از این تکنولوژی کاربر مجبور به نزدیک نمودن موبایل خود به دستگاه کارتخوان فروشگاهی است گوشی‌هایی که دارای قابلیت بی‌ال‌ایی هستند قادر خواهند بود که در فضای اطراف خود سیگنال‌های اطلاعاتی را ارسال و دریافت نمایند. این تکنولوژی به صورت متوالی سیگنال‌های اطلاعاتی را به منظور دریافت توسط گیرنده ارسال می‌کند. در صورتی که از این تکنوژی به منظور پرداخت همراه استفاده شود به محض اینکه مشتری به فروشگاه وارد شده، برنامه کاربردی موجود در گوشی همراه وجود امواج رادیویی بی‌ال ایی بیکون را دریافت نموده و لذا برنامه به صورت منفعلانه با ارسال پیغام «چک این» حضور مشتری را به دستگاه کارتخوان اعلام می‌کند و به منظور پرداخت، مشتری به کارمند می‌گوید که فروش را به حساب پرداخت همراه قابل مشاهده در دستگاه کارتخوان ارسال نماید و فروشنده هویت مشتری را تایید نموده و تراکنش را کامل می‌کند. لذا این فرایند باعث کاهش ریسک کلاهبرداری خواهد شد.

محسن معظمی گودرزی، کارشناسی ارشد امور اقتصادی

منبع: هقته‌نامه عصر ارتباط، شماره ۶۶۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.