راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیران سخت‌افزاری پی‌اس‌پی سداد به‌ بهانه روز جهانی تعمیرکار از تجربه کاری خود می‌گویند / بدون نگاه جنسیت‌زده در سداد کار به متخصص سپرده می‌شود

سر و کله زدن با قطعات، باز و بسته کردن پیچ و مهره و کار با ابزارآلات، بیشتر تصویر کاری مردانه را در ذهن مجسم می‌کند تا کاری زنانه، اما در پرداخت الکترونیک سداد، زنانی حضور دارند که با وجود حساسیت‌های این صنعت در مسئولیت‌هایی که به آنها محول شده می‌درخشند؛ نرگس آقایی کریم، یکی از متخصصان حوزه سخت‌افزار POS است. مهندسی برق در گرایش کنترل خوانده و از سال ۱۳۹۴ با عنوان کارشناس فنی تعمیرات، وارد پرداخت الکترونیک سداد شده است. او کارش را با تعمیرات POS، تست نسخه، عیب‌یابی دستگاه‌ها و مهندسی معکوس قطعات و بردهای الکترونیکی آغاز کرده و حالا چهار سالی می‌شود که رئیس واحد تحقیق و توسعه و مدیریت کیفیت شده است.

در کنار نرگس آقایی اما یک مدیر و همکار قدیمی هست که در این مسیر رشد، کمک و همراه او بوده است؛ یوسف حیدری دستجردی. کسی که فارغ‌التحصیل رشته نرم‌افزار است و از سال ۱۳۹۳ وارد داده‌ورزی سداد شده و درست از زمان راه‌اندازی پرداخت الکترونیک سداد، بخارست را به مقصد پاسداران ترک کرد و به این شرکت پیوست. او ابتدا در سمت کارشناس پشتیبانی شرق کشور مشغول بود، اما به دلیل برخورداری از تخصص فنی، کارشناس واحد تعمیرات شد. در ادامه نیز با گسترش این واحد، مراتب بالاتری را طی کرده و در جایگاه کارشناس فنی تحقیق و توسعه، رئیس دفاتر تعمیرات استانی و در حال حاضر هم به‌عنوان رئیس واحد تعمیرات استانی به فعالیتش در پرداخت الکترونیک سداد ادامه می‌دهد.

نرگس آقایی کریم، رئیس تحقیق و توسعه و کنترل سداد

سومین شنبه از ماه اکتبر به عنوان روز جهانی تعمیرکار نام‌گذاری شده است. به همین بهانه و برای آشنایی بیشتر با روند کاری در بخش تعمیرات سداد و آگاهی از جزئیات و فرایندهای کاری، سری به این واحد زدیم و با دو مدیر قدیمی این مجموعه گفت‌و‌گو کردیم.


بازاری به وسعت ایران


هم‌اکنون بیش از 10 میلیون دستگاه کارت‌خوان فعال در سراسر کشور وجود دارد که ماهانه نزدیک به چهار میلیارد و 500 هزار تراکنش را مدیریت می‌کنند. هر چند که در مورد این تعداد دستگاه انتقادات بسیاری مطرح می‌شود، اما شرکت پرداخت الکترونیک سداد وظیفه سرویس‌دهی در بخش کارت‌خوان‌های بانک ملی را به عهده دارد.

یکی از مهم‌ترین وظایف واحد تعمیرات شرکت سداد، حفاظت از عملکرد درست ناوگان دستگاه‌های کارت‌خوان است؛ امری که جز با یاری این واحد و سرکشی مداوم همکاران این بخش برای پشتیبانی، به‌روزرسانی، نوسازی و تعمیرات دستگاه‌ها اتفاق نمی‌افتد. واحد تعمیرات با بیش از هشت سال سابقه و با در اختیار داشتن کارشناسانی که عمدتاً فارغ‌التحصیل رشته‌های برق و الکترونیک هستند، می‌کوشد همواره کارت‌خوان‌ها و سایر تجهیزات مورد نیاز پذیرندگان را کارآمد و در دسترس نگه دارد.

یوسف حیدری دستجردی، رئیس واحد تعمیرات استانی در رابطه با گستردگی و وسعت کار این واحد می‌گوید: «سداد با پشتیبانی بیش از 800 هزار دستگاه کارت‌خوان در حال خدمت‌رسانی به 660 هزار پذیرنده در بیش از 1117 شهر است. جالب اینکه کارت‌خوان‌ها در هر بخش از ایران بنا به ویژگی‌های خاص آب‌وهوایی و کسب‌وکاری آن منطقه، دچار مشکلات به‌خصوصی می‌شوند که رواج بیشتری در آن قسمت از کشور دارد.»

تعمیر دستگاه‌های کارت‌خوان اساساً فرآیند خاص خود را طی می‌کند. نرگس آقایی کریم، رئیس واحد تحقیق و توسعه و مدیریت کیفیت در خصوص جزئیات این فرآیند در سداد این‌طور توضیح می‌دهد: «تعمیر دستگاه‌ها سه سطح دارد؛ سطح اول شامل تعمیراتی است که توسط پشتیبان در محل و بدون نیاز به هویه و ابزار تعمیر حرفه‌ای انجام می‌شود، مثل تعویض غلتک در چاپگر، تعویض نگهدارنده باتری و رفع عیوبی از این قبیل. اما سطح دوم شامل تعمیراتی است که در دفاتر پشتیبانی صورت می‌گیرد. تعمیراتی که نیاز به باز کردن دستگاه دارد؛ نظیر تعویض یا تعمیر چاپگر، هد کارت‌خوان، صفحه نمایش، ماژول‌های داخل دستگاه، باتری پشتیبان و قلع‌کاری‌های ساده. پیچیده‌ترین بخش، مربوط به سطح سوم تعمیرات است که تخصص ویژه‌ای می‌طلبد. کارشناسان در این مرحله روی بردهای اصلی، تعویض ICها، پروگرام کردن ICها و سیم‌کشی‌های داخلی کار می‌کنند.»


نگاهی به واحد تعمیرات


یوسف حیدری دستجردی، رئیس واحد تعمیرات استانی پرداخت الکترونیک سداد در رابطه با ساختار واحد تعمیرات این شرکت می‌گوید: «ما ۳۱ متخصص داریم که از این تعداد، دو نفر سمت ریاست دارند، چهار نفر کار QC انجام می‌دهند، یک نفر با پیمانکارها در ارتباط است، یک نفر نیروی اداری تعمیرات است و دو نفر هم در بخش نظافت دستگاه‌ها مشغول به کار هستند. همچنین ۱۰ نفر در تهران و ۱۳ نفر به‌عنوان تعمیرکار در سایر شهرها فعالیت می‌کنند.»

یوسف حیدری دستجردی، رئیس واحد تعمیرات استانی

در ادامه نرگس آقایی کریم، رئیس تحقیق و توسعه و کنترل سداد نیز در خصوص حجم متوسط کارهای انجام‌شده در واحد تعمیرات اضافه می‌کند: «در شرایط استاندارد هر تعمیرکار به طور میانگین روزانه ۱۷ دستگاه را در سطح دو و سه تعمیر می‌کند که در مجموع ماهانه به هشت هزار و ۲۰۰ دستگاه می‌رسد.»

حیدری نحوه تخصیص کارشناسان در استان‌های مختلف را تشریح کرد و گفت: «به هر شهری که به طور میانگین ماهانه بیش از ۳۷۰ دستگاه خراب، ورودی داشته باشد کارشناس تعمیرات اختصاص می‌دهیم، اما مسلماً شهرهایی هم هستند که بیش از این حجم، ورودی کارت‌خوان خراب دارند؛ در این صورت دو کارشناس تعمیرات به آنجا تعلق می‌گیرد. اما ترافیک خرابی دستگاه در بعضی از شهرها نیز پایین است در این شهر‌ها دستگاه جایگزین ارسال و دستگاه معیوب برای تعمیر به واحد مرکزی تحویل داده می‌شود.»


همه‌فن‌حریفان سداد


بنا به گفته حیدری دستجردی، بخش تعمیرات علاوه بر تعمیر و به‌روزرسانی دستگاه‌های معیوب، کار جمع‌آوری دستگاه‌های ازرده‌خارج را نیز به عهده دارد. این دستگاه‌های ازرده‌‌خارج صرفاً دستگاه‌های معیوب و قابل تعمیر نیستند. بلکه دستگاه‌هایی هستند که ممکن است براساس قوانین و استانداردهای شاپرک، شرکت‌های پرداخت الکترونیک ملزم به جمع‌آوری و جایگزین‌کردن آنها با دستگاه‌های جدید باشند. او در این مورد می‌گوید: «در حال حاضر نزدیک به ۳۶۱ هزار کارت‌خوان در واحد تعمیرات پرداخت الکترونیک سداد وجود دارد که از این تعداد رسماً بیش از ۲۵۸ هزار دستگاه حتی اگر سالم هم باشند غیر قابل استفاده‌اند؛ چراکه از دیدگاه شاپرک استاندارد PCI آنها منقضی شده است. بدین‌ترتیب فقط حدود ۱۰۰ هزار دستگاه در صف تعمیرات سداد هست که روند تعمیرات آنها به سرعت در حال انجام است.»

حیدری با بیان تنوع برندها و مدل‌های متفاوت در بخش دستگاه‌های کارت‌خوان می‌گوید: «ما کار پشتیبانی از کارت‌خوان‌هایی با ۱۰ برند در ۳۷ مدل مختلف را انجام می‌دهیم. در بین دستگاه‌های خرابی که مجوز شاپرک را دارند، کارت‌خوان‌هایی وجود دارد که نیازمند تعویض قطعات هستند؛ قطعاتی که قابل تأمین در داخل نیست و باتوجه‌به تحریم‌های موجود، نمی‌توان با کشورهایی نظیر کره جنوبی برای واردات این قطعات تعامل کرد. تمام پی‌اس‌پی‌هایی که از دستگاه‌های غیرچینی استفاده می‌کردند در مقیاس‌های گوناگون با این مشکل دست به گریبانند. البته ما تلاش کرده‌ایم تعدادی از این دستگاه‌ها که قطعات‌شان قابل تأمین از داخل بود یا قابلیت بومی‌سازی داشتند را همچنان به چرخه استفاده بازگردانیم.»

آقایی کریم در تکمیل صحبت‌های حیدری اضافه می‌کند: «حدود یک‌سوم ناوگان کارت‌خوان‌های سداد را برندهای کره‌ای تشکیل می‌دهند که اگر خرابی‌شان به نحوی باشد که نیازمند تعویض قطعه باشد به رغم وجود دانش تعمیر آنها، به دلیل نبود یا کمبود قطعات ما را با مشکل مواجه می‌کنند. ما در واحد توسعه و تحقیق کوشیده‌ایم برخی از این قطعات را از منابع داخلی تأمین کنیم یا آنها را بومی‌‌سازی کنیم، اما این کارها در نهایت فقط کفاف برخی تعمیرات سطح یک و دو را می‌دهد.»

شاید این‌گونه تصور شود که واحد تعمیرات، صرفاً کارش تعمیر دستگاه‌های کارت‌خوان است، اما در واقع این‌طور نیست. در این واحد تمام ملزومات و قطعات فنی که نیاز به تعمیر داشته باشند نظیر آداپتور، باتری، چاپگر و هد کارت‌خوان روی ریل تعمیرات می‌روند. حتی در مواقع ضروری، تعمیر ابزارهای مختلف تست مربوط به قطعات و برنامه‌ریزی انواع Cashless نیز توسط واحد تعمیرات انجام می‌شود.

آقایی کریم، مشارکت و حضور در پروژه‌ها و رویدادهای نمایشگاهی نظیر نمایشگاه کتاب تهران را از دیگر فعالیت‌های این بخش از سداد عنوان کرده و می‌گوید: «در کنار تعمیر دستگاه‌های کارت‌خوان، تعمیر مودم، پاوربانک و تولید انواع کابل‌های ارتباطی مثل PCPOS و PINPAD نیز در این واحد انجام می‌شود. در مواقعی هم که با کمبود قطعه مواجه می‌شویم، تمرکزمان بیشتر بر تعمیر قطعات الکترونیکی و بردهاست.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.