راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وزارت اقتصاد: تحول جدیدی در مسیر عضویت در FATF رخ نداده است / مبارزه با پول‌شویی براساس سازوکارهای داخلی

سه روز گذشته شاهد حواشی اخبار مربوط به عضویت ایران در FATF بودیم؛ ماجرایی که از تیترهای دو روزنامه آرمان و تعادل آغاز شد و با جوابیه وزارت اقتصاد ادامه یافت. اما جوابیه وزارتخانه هم نقطه پایانی بر این موضوع نبود و وزارت اقتصاد به ناچار در جوابیه‌ای دیگر تأکید کرد هیچ تغییروتحولی در سازوکار تصمیم‌گیری در خصوص FATF رخ نداده است.

وزارت اقتصاد روز چهارشنبه، دوازدهم مهرماه با انتشار جوابیه‌ای در پاسخ به گزارش‌های دو روزنامه مبنی بر عضویت ایران در FATF، ضمن تأکید بر اینکه ایران سازوکارهای داخلی خود را برای مبارزه با پول‌شویی دارد، عنوان کرد: «عضویت در گروه FATF که در سال‌های اخیر درگیر بازی‌های سیاسی شده و دیگر یک موضوع فنی نیست یک تصمیم حاکمیتی است.»

در ادامه جوابیه وزارت اقتصاد تأکید شده بود که ایران استاندارد‌های این کنوانسیون را در مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم پذیرفته است و در داخل نیز تلاش می‌کند منطبق با آنها پیش برود.


فعال‌شدن مرکز اطلاعات مالی


وزارت اقتصاد با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم به موضوع مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم، رویکردی ملی است، در جوابیه خود آورده است: «دولت، این موضوع را محدود به یک دستگاه و وزارتخانه یا نهاد نمی‌داند. به همین دلیل با فعال کردن مرکز اطلاعات مالی که تقریباً تا پیش از این تعطیل بود، به‌روزرسانی قوانین و مقررات، رگولاتوری و نظارت و ایجاد شفافیت بر مبنای استانداردهای روز دنیا در این مسیر گام برداشته است.»

براساس جوابیه وزارت اقتصاد، هوشمندسازی و حکمرانی داده، تهیه لیست قواعد کشف پول‌شویی در نظام بانکی، پیاده‌سازی سامانه ارتقایافته مدیریت پرونده‌های پول‌شویی مرکز اطلاعات مالی و برقراری ارتباطات وب‌سرویس پایه، به‌روزرسانی شاخص‌های عملیات مشکوک در بانک‌ها، گمرکات، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان امور مالیاتی، بازار سرمایه و صنعت بیمه و اقدامات بسیار جدی که در این مورد انجام شده حکایت از ارتقای استانداردها در مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم دارد.

وزارت اقتصاد در پایان این بیانیه تأکید کرده که رصد و پایش مستمر اخبار، اقدامات و گزارش‌های کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با موضوع مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم از قبیل گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، صندوق بین‌المللی پول (IMF) و گروه‌های منطقه‌ای مبارزه با پول‌شویی (اوراسیا، آسیا/اقیانوسیه، منافاتف و…) و ارائه گزارش به مراجع ذی‌ربط از اقداماتی است که مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی به طور مستمر انجام می‌دهد.

بعد از انتشار این جوابیه توسط وزارت اقتصاد برخلاف آنچه منظور انتشار آن بود رسانه‌ها با استناد به این جمله که ایران استانداردهای FATF را برای مبارزه با پول‌شویی پذیرفته است از احتمال عضویت ایران در این کنوانسیون نوشتند.

اما این پایان ماجرا نبود و وزارت اقتصاد مجدداً در بیانیه‌ای در این خصوص تأکید کرد که منظور از پذیرفتن استانداردهای FATF این است که دولت در خصوص مبارزه با پول‌شویی هم‌رده کشورهای دیگر دنیا کار می‌کند و هیچ تحول جدیدی در خصوص عضویت در FATF رخ نداده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.