راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک‌ها از آن‌چه تصور می‌کنید به شما نزدیک‌ترند!

اگر، نگاهی به شهر بیندازید، متوجه می‌شوید که انبوهِ بیلبوردها و بچه بیلبوردها، چگونه سطحِ شهر را به سیطره خودشان درآورده‌اند. چند سالی می‌شود که برخی کشف کرده‌اند در ترافیکِ کلافه کننده تهران چه ثروتی نهفته است و مانند معدن‌چیانی که روانه غربِ وحشی شده بودند که طلا استخراج کنند در حال استخراج پیوسته طلا از سطحِ خیابان‌های تهران هستند.

تبِ کشفِ معادن جدید آرام آرام به شهرهای کوچک هم منتقل شده و به مرور در برخی شهرهای کوچک هم شاهد سرپا شدن بیلبوردهای بدقواره هستیم. تلویزیون که دیگر حکایتی است برای خودش. اگر از داشتن استودیوهای مجهز برخی شرکت‌های مواد غذایی بگذریم، صدا و سیمای ملی، در سیطره همان‌هایی است که آرایش شهر را به دست گرفته‌‌اند. تصویرهای روی بیلبوردهای شهری، یکی از فریم‌های فیلم‌های تبلیغاتی است که پی‌در‌پی از رسانه ملی پخش می‌شود. با اولین نگاه، چیزی که دستگیر هر شخص می‌شود، حجم بالای تبلیغاتِ بانک‌هاست. آن چیزی هم که بیشترِ بانک‌ها بر روی آن مانور می‌دهند، تبلیغات در زمینه فناوری‌هایِ نوین است. بانک‌هایی که هر کدام از روی دست دیگری انشا می‌نویسند، تلاش می‌کنند در عرصه تبلیغات متفاوت باشند.

هر کسی شعاری برای خود انتخاب می‌کند و فیلمی با قصه‌ای متفاوت می‌سازد. اما در عمل بیشتر بانک‌ها خدماتی مشابه و یکسان ارائه می‌دهند و متاسفانه در بیشتر موارد خدمات ارائه شده بانک‌ها، انقدر معمولی است که ارزش گفتن ندارد، چه برسد به این تبلیغات بی‌حد و حصر. متاسفانه، بانک‌های ایرانی به جای این که تمرکزشان را بر روی تمایز نسبت به یکدیگر و ارائه محصولات متمایز بگذارند، تمرکزشان را بر روی تبلیغات متفاوت گذاشته‌اند. تلاشی که آنها در زمینه تبلیغات می‌کنند کمتر در زمینه تولید محصولات و خدمات بانکی دیده می‌شود. اگر جست و جویی ساده بین اَپ‌های تلفن همراه بانک‌ها بکنید، می‌بینید که به شدت، ضعفِ بانک‌ها در زمینه ارائه محصولاتِ کاربرپسند و با تجربه کاربرِ بالا محسوس است. کاش، بانک‌ها، که این قدر با زندگی ما در هم تنیده شده‌اند، قدر فرصت‌هایشان را بدانند!

رضا قربانی

 منبع: هفته نامه عصر ارتباط؛ شماره 661

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.