راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا ادغام سامانه‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) کلیدی برای تحول دیجیتال است؟

میلاد بهاءلو، برنامه‌نویس راهکارهای بیمه‌گری مدرن داتین / سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) چندین دهه است که وجود داشته و با اتصال عملکردهای اصلی یک شرکت به یک سیستم واحد و یکپارچه، نحوه انجام کسب‌وکار را تغییر داده‌اند. در این مقاله به ERPها در محیط کسب‌وکار امروزی نگاه می‌کنیم تا بفهمیم که چرا یکپارچه‌سازی ERP نقش اصلی در سازگاری با چالش‌های فعلی و حرکت به سمت تحول دیجیتال ایفا می‌کند.

همان‌طور که امروزه مردم پیشرفت‌های فناوری را در زندگی شخصی خودشان که باعث تغییر سبک زندگی و سهولت در ارتباطات شده، می‌بینند و از آن لذت می‌برند، امری طبیعی است که آنها منتظر مشاهده تأثیر این پیشرفت بر کسب‌وکار خود نیز باشند؛ در نتیجه، ارائه‌دهندگان خدمات و فروشندگان ERP را می‌بینیم که برنامه‌های تلفن همراه را توسعه داده و خدمات بستر ابری ارائه می‌دهند و فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را در این سیستم‌ها ادغام می‌کنند.

علاوه بر این، با توجه‌ به نقش مرکزی ERP به‌عنوان سیستم ثبت سازمانی، کسب‌وکارها به‌شدت به نرم‌افزار ERP خود برای پیاده‌سازی تحول دیجیتالی تکیه می‌کنند و در عین‌ حال اطمینان می‌دهند که عملیات بدون مشکل ادامه می‌یابد و تداوم کسب‌وکار تضمین می‌شود. برای پاسخ به چالش‌ها و عقب نماندن از این تحولات، ERPهای موفق از سیستم‌های یکپارچه و ایستا دور می‌شوند و به سمت پلتفرم‌های پویاتری می‌روند که مطابق با خواسته‌های یک کسب‌وکار تکامل می‌یابند.

یکی از اجزای کلیدی این تغییر ERP، یکپارچه‌سازی یا ادغام زیرسیستم‌های ERP است. با افزودن این سطح از پویایی به هسته راهکار پیشنهادی خود و همچنین ایجاد اکوسیستم‌های شرکای تجاری قوی (Partner ecosystems)، فروشندگان ERP می‌توانند راه‌حل‌های آسانی برای نیازهای مشتریان ارائه دهند.


یکپارچه‌سازی ERP چیست؟


به زبان ساده، یکپارچه‌سازی ERP استراتژی متصل‌کردن این سیستم به سیستم‌های بیرونی برای ایجاد یک پیکربندی شخصی و منحصربه‌فرد با استفاده از چندین ارائه‌دهنده است.

ارزش یکپارچه‌سازی در پایه و اساس ERPها قرار دارد. به‌ هر حال، ما در مورد نرم‌افزاری صحبت می‌کنیم که برای یکپارچه‌سازی فرایندهای تجاری، مدیریت داده‌ها و پرکردن شکاف‌های بین واحدهای تجاری مانند تولید، امور مالی، بازاریابی، منابع انسانی، خدمات مشتری و غیره طراحی شده است. ERPهای مدرن طیف گسترده‌ای از عملکردهای تجاری را پوشش می‌دهند، اما مشتریان معمولاً به سامانه‌هایی متصل می‌شوند که فروشندگان ERP آنها را در قالب افزونه ارائه نمی‌دهند.

تغییر قابلیت‌ها یا افزودن موارد جدید به یک ERP می‌تواند به پروژه‌ای پیچیده، پرهزینه و وقت‌گیر تبدیل شود. به همین دلیل است که در بسیاری از موارد، قابلیت‌های یک ERP را می‌توان با یک نرم‌افزار طراحی‌شده بیرونی بهبود بخشید. برخی از نمونه‌های نرم‌افزار بیرونی که می‌توانند با ERP ادغام شوند، سامانه‌های تهیه تا پرداخت (P2P)، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، تبادل الکترونیکی داده‌ها (EDI)، مدیریت تدارکات و حمل‌ونقل، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و ابزارهای رسانه‌های اجتماعی هستند.


سه دلیل که چرا آینده ERP به یکپارچه‌سازی گره‌ خورده است


آزادی عمل در سفارشی‌سازی بهترین راهکار در نوع خود است. با یک استراتژی یکپارچه‌سازی ERP، شرکت‌ها می‌توانند پس از درنظرگرفتن جنبه‌هایی مانند نیازهای تجاری، الزامات قانونی و امنیتی، صنایع و بازارهایی که در آن فعالیت می‌کنند و غیره، ابزار خاصی را که می‌خواهند در راهکار نرم‌افزاری خود انتخاب کنند.

اتصال یکپارچه ERP به راهکارهای نرم‌افزاری تخصصی یا خاص هر صنعت، خودکارسازی گردش کار در عملکردهای مختلف را ممکن می‌سازد؛ بنابراین وظایف دستی و خطای انسانی را کاهش می‌دهد و تضمین می‌کند که فقط اطلاعات قابل‌ اعتماد به اشتراک گذاشته می‌شود. یکپارچه‌سازی و اتوماسیون، تلاش و زمان مورد نیاز برای واردکردن داده‌های تولیدشده توسط ERP را در یک سیستم متفاوت حذف می‌کند و بالعکس.


پایان سیلوهای اطلاعات و داده‌های غیرقابل‌اعتماد


از طریق یکپارچه‌سازی، شرکت‌ها می‌توانند تمام داده‌های خود را در یک مکان واحد و قابل‌ اعتماد متمرکز کنند که سایر سیستم‌ها می‌توانند به آن وابسته باشند و این یک گام اساسی در ساده‌سازی عملیات و دستیابی به بینش‌های تجاری عمیق‌تر است. با حذف سیلوهای اطلاعات و ایجاد یک منبع واحد از اطلاعات صحیح، حتی در نرم‌افزارهای مختلف، بخش‌های داخلی مجبور نیستند منتظر پاسخ یکدیگر باشند و تصمیم‌گیری بر اساس داده‌های Real-time بهبود می‌یابد.

منبع pagero.com
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.