راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانكداری شركتی در جهان چگونه است؟ / بانکداری تراکنشی چیست؟

در عصر مقررات سخت‌گیرانه، فرصت‌های رشد به شدت محدود شده است. بدین ترتیب بانک‌ها همواره به دنبال راهکارهایی هستند که بتواند پرتفوی‌شان را سودآور نگاه دارد. یکی از این راهکارهای مؤثر در شرایط حاضر، بانکداری تراکنشی ـ معاملاتی (transaction banking) است. بانکداری تراکنشی – معاملاتی به صورت کلی به معنی انتقال ایمن و کارآمد پول نقد و اوراق بهادار در سیستم‌های مالی است.

بانکداری معاملاتی شامل خدمات مدیریت نقدینگی و تسهیل معاملات مالی تجاری و فرآیند پردازش ایمن اوراق بهادار، پرداخت‌ها و… است. این شیوه بانکداری برای مدیریت دارایی‌های جاری شرکت‌ها کاربرد دارد و می‌توان از آن به عنوان یکی از کارکردهای خزانه‌داری یاد کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ساختارهای بانکی از تمرکز بر بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری‌های بانکی به سوی بانکداری تراکنشی – معاملاتی تغییر جهت داده است. این تغییرات نشان‌دهنده چشم‌انداز مثبت، رشد و نقش‌آفرینی بانکداری تراکنشی – معاملاتی در روند تکاملی بانکداری شرکتی است. در چنین شرایطی است که بانکداری تراکنشی – معالاتی به یک موتور واقعی رشد تبدیل و اندازه آن از بازار سرمایه بزرگ‌تر شده است.

مقررات بانکداری از جمله بازل ۳ در حال افزایش هزینه مؤسسات مالی است و تأکید شدید آن بر رعایت نسبت کفایت سرمایه، سبب شده بانک‌ها رغبت زیادی به افزایش ناگهانی دارایی‌های ریسک‌پذیر مانند تسهیلات نداشته باشند. لذا اخذ کارمزد از راه‌های گوناگون با لحاظ کردن انواع ریسک، مورد توجه آن‌ها قرار گرفته است. لذا در چنین فضایی بانک‌ها به سوی ارائه خدمات متنوع روی آورده‌اند.

در فضای کنونی بانک‌ها بیش از پیش نیازمند بازآفرینی خدمات قابل‌ارائه خود به شرکت‌ها هستند و لازم است به جای تمرکز بیش از اندازه بر تجزیه و تحلیل‌های اعتباری بر نیازهای واقعی مشتریان متمرکز شوند. تغییر از مدل‌های سنتی به سوی رویکرد فروش متقاطع محصولات بانکی – مالی با حضور و مشارکت فعال مشتری توسط صاحبنظران پیشنهاد شده است. رویکرد نوینی که به ارائه راه‌حل‌های منعطف حول محور نیازهای مشتریان شکل می‌دهد.

تغییرات و قوانین جدید این پیام را برای بانک‌ها دارد که باید به دقت استراتژی‌های کسب و کار، چگونگی ارائه خدمات و افرادی را که با آن‌ها تعامل دارند، ‌ انتخاب کنند. لذا با وجود محدودیت‌های ایجاد شده توسط قوانین سخت‌گیرانه، هنوز فرصت‌های رشد بسیاری از بانک‌ها وجود دارد که یکی از آن‌ها بانکداری تراکنشی – مبادلاتی است.

احسان باقری

منبع: جوان آنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.