راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توسعه زیرساخت ارتباطی و پایگاه داده مبین‌نت با افتتاح سه پروژه جدید

مراسم افتتاح دیتاسنتر سوم مبین‌نت، ۱۰۰ سایت جدید TD-LTE و ۱۰۰۰ تایی شدن تعداد مشترکین سرویس فیبر نوری برج‌ها (FIBERLINK) برگزار شد.

به گزارش روابط‌ عمومی شرکت ارتباطات مبین‌نت، این مراسم با حضور برخی از معاونان همراه اول و مدیران مبین‌نت در ساختمان مرکزی این شرکت برگزار شد.

اولین پروژه معرفی شده در این رویداد، سومین دیتاسنتر مبین‌نت بود که در ساختمان صنایع ارتباطی پایا به بهره‌برداری رسیده‌ است. این دیتاسنتر که با به‌روزترین امکانات زیرساختی شامل سیستم خنک‌کننده، سامانه اعلام و اطفای حریق، سامانه مانیتورینگ و… احداث شده، تماماً توسط نیرو‌های متخصص داخلی مبین‌نت طراحی و اجرا شده و نقش مهمی در توسعه زیرساخت مرکز داده شرکت مبین‌نت برعهده دارد.

در ادامه این رویداد از ۱۰۰ سایت جدید TD-LTE مبین‌نت رونمایی شد و سایت صدم نیز با حضور حمید بهروزی، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) افتتاح و به شبکه TD-LTE مبین‌نت اضافه شد. این سایت‌ها در شهرهای تهران، کرج، اهواز، ماهشهر و آبادان راه‌اندازی شدند.

سرویس فیبر نوری مبین‌نت نیز که از شهریورماه ۱۴۰۱ تحت نام FIBERLINK (فایبرلینک) معرفی و تجاری‌سازی شده و در فاز اول برج‌ها و مجتمع‌های شهر تهران و شیراز را تحت پوشش خود قرار داده‌، در این مراسم اتصال هزارمین مشترک خود را جشن گرفت. این سرویس با استفاده از زیرساخت شبکه فیبر نوری مبین‌نت در بیش از ۳۵ برج مطرح شهر‌های تهران و شیراز راه‌اندازی شده و تا به امروز بیش از ۱۲۰ هزار متر فیبر نوری در برج‌های مذکور کشیده شده‌ است.


سرمایه‌گذاری پنج میلیون یورویی مبین‌نت در زیرساخت وایرلس


به نقل از رئیس هیئت‌مدیره مبین‌نت، پروژه توسعه شبکه رادیویی این شرکت از یک سال پیش شروع شد. در چهار سال گذشته تقاضا روی شبکه مبین‌نت با رشد سه‌برابری مواجه شد که در همین راستا و در فاز اول این پروژه با هدف توسعه ظرفیت در هر دو لایه شبکه دسترسی و Core، سرمایه‌گذاری پنج میلیون یورویی انجام شد.

غیناقی با معرفی سرویس FIBERLINK مبین‌نت ادامه داد: «دومین حوزه‌ای که به دنبال ورود به آن بودیم، فیبر نوری بود که ما را از شرکتی که فقط اینترنت فیکس وایرلس ارائه می‌داد به اپراتوری مولتی‌سرویس تبدیل کرد. این تغییر قابل‌ توجه، درآمد ما را پایدار می‌کند؛ چراکه شبکه وایرلس عمر کمتر و هزینه بیشتری نسبت به شبکه فیبر دارد و استهلاک و ریسک سرمایه‌گذاری در آن بیشتر از فناوری فیبر است؛ در نتیجه توسعه و متنوع‌سازی فناوری در لایه دسترسی برای ما بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر سرویس فایبرلینک مبین‌نت در شهرهای تهران و شیراز شروع به کار کرده و جایگاه خوبی دارد. در ادامه مسیر و با هدف توسعه این سرویس هم‌زمان با روز جهانی ارتباطات، شرکت ارتباطات مبین‌نت موفق به اخذ مجوز UNSP از سازمان تنظیم مقررات شد و بر این اساس برنامه‌ریزی برای آغاز عملیات اجرایی در حداقل چهار استان کشور را در دستور کار خود قرار داد.»


توسعه سرویس‌های ابری در کنار توسعه زیرساخت ارتباطی


رئیس هیئت‌مدیره مبین‌نت درباره توسعه دیتاسنتر مبین‌نت توضیح داد: «پروژه سومی که در ماه اخیر به بهره‌برداری رسید، افزایش ظرفیت دیتاسنتر مبین‌نت بود. در شش ماه اخیر به‌ دلیل گسترش سرویس‌های ابری مبین‌نت، ظرفیت ذخیره‌سازی ما رو به اتمام بود که این امر باعث شد راه‌اندازی دیتاسنتر سوم مبین‌نت در دستور کار قرار گیرد. فاز اول این پروژه ظرف حدود سه ماه انجام شد و به بهره‌برداری رسیده است. همچنین برنامه‌ریزی مرتبط برای توسعه و راه‌اندازی فازهای آتی سرویس فیبر نوری مبین‌نت و ایجاد تنوع خدمات در دستور کار است.»

مهدی غیناقی درباره مسیر توسعه این شرکت گفت: «ما دو استراتژی توسعه‌ای داریم که اولی توسعه زیرساخت ارتباطی مبین‌نت است و بر اساس تعهدات‌مان، در پروانه باید به توسعه شبکه وایرلس و فیبر نوری بپردازیم. در ارتباط با شبکه 5G در حوزه خدمات سازمانی نیز در دو سال آینده برنامه سرمایه‌گذاری جدی داریم و در حال حاضر این فناوری به شبکه مبین‌نت اضافه شده و پیش‌بینی می‌شود در شهریورماه، بخشی از خدمت‌رسانی در بخش سازمانی را به 5G انتقال دهیم. موضوع دوم استراتژی‌ای که پیش روی مبین‌نت است، سرویس‌های ابری است؛ زیرا نقطه قوت ما زیرساخت ارتباطی مبین‌نت است و کلیدی‌ترین نیاز سرویس‌های ابری اتصال دائم است. در دو سال گذشته نیز سرمایه‌گذاری خوبی در این حوزه انجام دادیم و سرویس‌های متنوعی را در حوزه‌های سازمانی و خانگی توسعه دادیم. پیش‌بینی می‌شود در سه سال آینده سرویس‌های ابری مبین‌نت جایگاه قابل توجهی در کنار سرویس‌های ارتباطی ما داشته باشند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.