راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش عملکرد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی منتشر شد / ثبت ۱۲۰۰ مزایده الکترونیک در فروردین‌ماه

گزارش عملکرد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مربوط به فروردین‌ماه ۱۴۰۲ منتشر شد. بر اساس این گزارش، در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ حدود ۱۲۰۰ مزایده به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان در سامانه ستاد ثبت شده که حدود سه‌برابر فروردین‌ماه سال گذشته است. همچنین تعداد شکایات ثبت‌شده از کسب‌وکارهای اینترنتی در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۷۳ درصد کاهش یافته است.


استقبال ۲.۵برابری دستگاه‌های اجرایی از ستاد


در فروردین‌ماه امسال، ۳۳۹ دستگاه اجرایی و شش هزار و ۷۷۸ شرکت بخش خصوصی به سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) پیوسته‌اند. این آمار در خصوص دستگاه‌های اجرایی نسبت به فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴۴ درصد (۲.۵برابر) و در بخش خصوصی نیز حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است.

سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد)، بستری الکترونیکی برای خرید کالاها، خدمات یا آثار بخش خصوصی توسط بخش دولتی است. معاملات میان بخش خصوصی و دولتی در این بستر در قالب خرید، مزایده و مناقصه صورت می‌گیرد.


افزایش ۵۹درصدی معاملات خرید


حجم معاملات در بخش خرید در فروردین‌ماه حدود سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۹ درصد افزایش یافته است. این رقم نسبت به اسفندماه گذشته حدود ۵۳ درصد کاهش یافته است.

تعداد معاملات مزایده در فروردین‌ماه امسال ۱۲۲۱ عدد و حجم این معاملات حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان ثبت شده که از لحاظ تعدادی حدود سه‌برابر فروردین‌ماه گذشته است. همچنین حجم معاملات مزایده‌ای نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۲برابر شده و حدود هزار درصد افزایش داشته است.

تعداد معاملات مناقصه‌ای سامانه ستاد در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۱۶۸ است که با وجود کاهش چهاردرصدی این تعداد نسبت به فروردین‌ماه ۱۴۰۱،  عدد ۶۴ هزار میلیارد تومان را در حجم معاملات به ثبت رسانده و نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۳۵ درصد افزایش حجم داشته است.

از ابتدای ایجاد سامانه ستاد تا انتهای فروردین‌ماه ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار معامله ثبت شده که بخش اعظم این تعداد مربوط به خرید‌های متوسط است. حجم معاملات انجام‌شده در این تاریخ، ۱۳۲۹۸۴۱ میلیارد تومان است. با وجود بیشتر بودن تعداد خرید‌های متوسط، مناقصات بخش اعظم حجم معاملات را به خود اختصاص داده است.


رشد ۳۱درصدی صدور اینماد


در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ در مجموع ۴۵۹۷ اینماد اعطا شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد رشد داشته است. همچنین شکایات ثبت‌شده از کسب‌وکارهای اینترنتی با وجود رشد ۳۱درصدی تعداد اینمادهای اعطاشده در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۳ درصد کمتر شده و به عدد ۵۲۲ رسیده است. در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰۰ شکایت به ثبت رسیده بود.

در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ در مجموع ۱۶۵۳۱۵ امضای الکترونیکی توسط مراکز میانی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از دوبرابر شده و حدود ۱۳۸ درصد رشد داشته است.

همچنین بر اساس گزارش عملکرد تتا، در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ یک پرونده در خصوص آزمون و ارزیابی محصولات زیرساخت کلید عمومی در بخش امنیت فضای تبادل اطلاعات تجاری (افتات) سامانه ستاد ثبت شده است.

در نهایت در گزارش عملکرد تتا آمده است که درآمد حاصله از خدمات تجاری الکترونیکی و صدور گواهی الکترونیکی در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ حدود دو میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود حدود ۵۵ درصد افزایش داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.