راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در نامه‌ای خطاب به وزیر اقتصاد / روند «غیرقانونی» مالیات‌گیری از مطبوعات را اصلاح کنید

مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در نامه‌ای خطاب به احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از فشارهایی که سازمان امور مالیاتی بر اثر ابهامات در قانون و برخی تفسیرهای شخصی به رسانه‌های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد می‌کند اطلاع داده‌ و درخواست‌ کرده که سازمان امور مالیاتی روند غیرقانونی خود را در این خصوص اصلاح کند.

او در این نامه به سه مورد از روندهای غیرقانونی سازمان امور مالیاتی اشاره کرده است. از جمله این موارد که باید رفع و اصلاح شود، می‌توان به رفع ابهامات و تعیین تکلیف مطبوعات در زمینه مالیات بر ارزش افزوده، تفسیر نادرست سازمان امور مالیاتی از فعالیت آگهی مطبوعاتی به‌عنوان فعالیت تبلیغاتی اشاره کرد. توانگر همچنین درخواست کرده که در نهایت مشخص شود که بر چه اساسی یارانه مطبوعات مشمول دریافت مالیات می‌شود.

در بند اول این نامه گفته شده که طبق ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پرداخت مالیات معاف هستند. با این حال سازمان امور مالیاتی یارانه‌های دولتی اختصاص‌یافته به مطبوعات را جزو درآمدهایی می‌داند که باید مالیات از آن ستانده شود.

این در حالی است که فلسفه یارانه مطبوعات کمک به رشد و توسعه فعالیت‌های فرهنگی کشور است. لازم است سریعتر مشخص شود که بر اساس چه مستمسک قانونی، یارانه مطبوعات، مشمول دریافت مالیات می‌شود؟

در ادامه گفته شده که مدل درآمد مطبوعات از دو شیوه تک‌فروشی و آگهی است. در این سال‌ها متأسفانه تا حد زیادی درآمد حاصل از تک‌فروشی از سبد درآمدی مطبوعات حذف شده و تنها راه کسب درآمد، درج آگهی مانده است که سازمان امور مالیاتی با تفسیر نادرست، فعالیت آگهی مطبوعاتی را به عنوان فعالیت تبلیغاتی شناسایی می‌کند و درصدد اعمال قوانین مربوط به تبلیغات به فعالیت مطبوعات است.

این در حالی است که قانون‌گذار طبق بخشنامه ۲۰۰/۱۵۸۲۲ مورخ ۱۳۹۱/۸/۶ حتی درآمد حاصل از طراحی و انتشار هرگونه آگهی توسط اشخاص دارنده مجوز فعالیت انتشار نشریات و مطبوعات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم معاف از مالیات اعلام کرده است.

در این نامه همچنین آمده است که در چند سال اخیر سازمان امور مالیاتی در زمینه ارزش افزوده صاحبان رسانه را دچار سردرگمی کرده است. تا پیش از ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۰ مطبوعات از دریافت ارزش افزوده معاف بودند. از این تاریخ طبق جزء (۳) بند (ب) ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده، درآمدهای حاصل از آگهی‌های مطبوعاتی مشمول دریافت مالیات بر ارزش افزوده شد. در حالی‌که طبق بند (ض) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱ «تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه‌ها و نشریات» از دریافت مالیات بر ارزش افزوده معاف شده‌اند.

اکنون در سال ۱۴۰۲ و با نزدیک شدن به آغاز ماه خرداد همچنان مطبوعات در این زمینه در بلاتکلیفی به سر می‌برند. از طرف دیگر با نگاهی به فلسفه وجودی مالیات بر ارزش افزوده که مدیریت مصرف است این شبهه پیش می‌آید که آیا تا امروز در کشورمان در زمینه مصرف مطبوعاتی اسرافی صورت می‌گرفته که اکنون به دنبال بهینه کردن آن هستیم!؟

در این خصوص رفع ابهامات و تعیین تکلیف مطبوعات در زمینه مالیات بر ارزش افزوده از دیگر خواسته‌های مطبوعات است.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در پایان یادآور شده است که با توجه به نگاه ویژه رئیس‌جمهور به رسانه‌ها، دستور داده شود که ظرف مدت زمانی مشخص سازمان امور مالیاتی روند غیرقانونی خود را اصلاح کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.