پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
امکان اظهار نظر مردم در اجرای فاز دوم یارانه هوشمند نان فراهم شد / ثبت روزانه ۱۰ تا ۱۱ میلیون تراکنش روی کارتخوانهای هوشمند
در حالی که طرح مدیریت هوشمندانه یارانه نان از اردیبهشتماه سال گذشته آغاز شده، اما تا پایان فاز اول اجرای این طرح مردم بهعنوان مخاطبان این طرح امکان ثبت اظهارنظر نداشتند. حالا در فاز دوم اجرای هوشمندسازی نان، این امکان فراهم شده است. محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد با اشاره به تغییرات اجرای هوشمندسازی نان در فاز دوم توضیح داد: «روزانه بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تراکنش خرید نان روی کارتخوانهای هوشمند ثبت میشود.» افزایش میزان کمکهزینه نانوایان و حذف محدودیت خرید نان از دیگر تغییرات در این فاز است.
به گزارش ایسنا محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد با اشاره به آغاز طرح مدیریت هوشمندانه یارانه آرد و نان از اردیبهشت سال قبل، اظهار کرد: «از زمان آغاز طرح تاکنون در سمت مردم تغییر ویژهای صورت نگرفت. به عبارت دیگر در سال قبل نه آزادسازی قیمت نان در دستور کار قرار گرفت و نه محدودیتی در خرید نان برای مردم ایجاد شد. فاز دوم طرح نیز از بهمن سال قبل آغاز شد. البته مرحله آزمایشی فاز دوم از انتهای آذرماه در استان قزوین آغاز و در انتهای بهمن بهتدریج در کلیه استانها پیادهسازی شد. در فاز دوم نیز مانند فاز اول، عدم آزادسازی قیمت نان و عدم ایجاد محدودیت خرید نان برای مردم مهمترین پیشفرضهای کار بودند.»
او در مورد تغییراتی که در مرحله دوم طرح در مقایسه با مرحله اول طرح صورت گرفت، توضیح داد: «در آغاز اجرای فاز دوم، میزان کمکهزینه جبران اجاره و دستمزد نانوایان از ۱۵ به ۳۰ درصد افزایش یافت. در قدم بعدی، تخصیص آرد به نانوایان وارد الگوی جدید شد و محدودیتی که در گذشته در قالب سهمیه برای بسیاری از نانوایان وجود داشت که تولید نان با حجم بیشتر در روز امکانپذیر نبود، برداشته شد؛ یعنی در فاز دوم طرح، نانوایان میتوانند هر میزان نان از طریق کارتخوانهای هوشمند به مردم عرضه کنند. همچنین درصدی بیشتر، میتوانند آرد یارانهای دریافت کنند.»
مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: «یعنی برای نانوا معادل عملکرد صحیحی که در فروش نان به مردم انجام میدهد و تراکنشها از طریق سامانه پذیرفته میشود، امکان خرید آرد یارانهای فراهم میشود و این میزان خرید در هر دوره دریافت آرد، میتواند تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کند. از طرف دیگر نانواییهایی هستند که به ازای عدم ثبت فروش نان در کارتخوانهای هوشمند یا کاهش ساعت کاری در روزهای مختلف، میزان فروش نانشان کاهش یافته و اثر کاهش فروش و عدم عرضه نان به مشتری این است که در دوره آتی میزان تخصیص آرد یارانهای برای نانوایی که رفتار متعهدانه ندارد کاهش پیدا میکند.»
به گفته او دوره تخصیص آرد به نانوایان در بسیاری از استانها هر ۱۰ روز یکبار است و در برخی استانها یا نانواییهای مستقر در روستاهای کشور که ممکن است مشکلاتی در زمینه تردد و حملونقل آرد وجود داشته باشد، دورههای ۱۵روزه یا یکماهه هم بهصورت موردی انجام میشود. البته کمکهزینهها بهصورت روزانه پرداخت میشود.»
جلال در ادامه با اشاره به مراحل تکمیلی فاز دوم طرح اظهار کرد: «در ادامه یک ورود جدیتر به حوزه کیفیت و رضایت مردم در حوزه نان خواهیم داشت. در این راستا برنامکی پیشبینی شده که تا قبل از پایان اردیبهشت بهصورت رسمی به مردم معرفی میشود و مردم بهراحتی میتوانند سوابق تراکنشهای خرید نان خود را روی این برنامک (اپلیکیشن) مشاهده کنند و مبتنی بر تجربه خریدهای خود نسبت به کیفیت، قیمت، مقدار نان، رفتار نانوا و… نظرات خود را ثبت کنند.»
او با بیان اینکه روزانه بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تراکنش خرید نان روی کارتخوانهای هوشمند ثبت میشود، گفت: «یکی از اهداف طرح، کاهش هدررفت آرد یارانهای بود که در سال ۱۴۰۱ فاصله قیمتی آرد یارانهای (آرد خبازی که برای تولید نان مردم استفاده میشود) با آرد گندمی که برای سایر مصارف استفاده میشود به دلیل هدفمندسازی ارز ترجیحی ۱۶برابر شد؛ در حالی که این فاصله قیمتی در سال ۱۴۰۰ چهاربرابر شد. این موضوع انگیزه افراد سودجو برای سوءاستفاده از آرد یارانهای را تشدید کرد. با آغاز مرحله جدید طرح، مبتنی بر شاخصهای آماری جریان جلوگیری از هدررفت آرد قابل مشاهده است. قیمت آرد خارج از شبکه دچار افزایش قیمت شده و اثربخشی طرح را مشاهده میکنیم.»