راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ده شبکه‌ کاربردی بلاکچین به بیت‌پین اضافه شد

صرافی بیت‌پین در راستای پاسخ نیاز به کاربران حرفه‌ای خود و در آخرین ماه از سال ۱۴۰۱، ۱۰ شبکه بلاکچین  جدید و کاربردی را به پلتفرم خود اضافه کرد.

به گزارش روابط عمومی بیت‌پین، اضافه کردن رمزارزها و شبکه‌های مختلف جدید و پرتقاضا در مسیر توسعه‌ و رشد صرافی‌های ارزهای دیجیتال اهمیت زیادی دارد. صرافی بیت‌پین نیز همواره تلاش می‌کند تا به بهترین شکل پاسخگوی نیاز کاربران با هر سطح از دانش باشد.

این صرافی برای رسیدن به این هدف، در آخرین روز‌های سال ۱۴۰۱، ۱۰ شبکه‌ جدید بلاکچین را به فهرست شبکه‌های پشتیبانی شده در پلتفرم خود اضافه کرد. بیشتر این شبکه‌ها جزوی از لایه دو اتریوم هستند و اینجا قصد داریم در مورد این شبکه‌ها بیشتر صحبت کنیم.


پلتفرم حرفه‌ای معامله‌گری ارزهای دیجیتال بیت‌پین


صرافی بیت‌پین یکی از معتبرترین صرافی‌های بازار ارزهای دیجیتال است که بستری امن و حرفه‌ای برای انجام مبادلات این حوزه برای کاربرانش فراهم کرده است. در حال حاضر، بیش از ۱۵۰ رمزارز در این صرافی پشتیبانی می‌شوند و کاربران می‌توانند بدون انجام فرایند احراز هویت (KYC) در این صرافی، رمزارز واریز یا معامله کنند.

البته برای انجام اقداماتی بیشتر مانند برداشت حتما باید سطح کاربری خود را ارتقا داده، که این فرایند هم حداکثر 1 روز طول می‌کشد.

صرافی بیت‌پین علاوه بر بهره‌مندی از تیم پشتیبانی قوی و پاسخگو، رابط کاربری سریع و ساده‌ای دارد که تمام تاریخچه معاملات،‌ واریزها و برداشت‌های کاربران را در اختیار آن‌ها قرار داده و دغدغه‌های معاملات ارزهای دیجیتال را برایشان کم کرده است.

صرافی بیت‌پین با تأیید ورود دو مرحله‌ای و قابل مدیریت (به‌صورت پیش‌فرض با ارسال پیامک کد تأیید) و حفظ دارایی‌های دیجیتال کاربران در فضای ذخیره‌سازی سرد (Cold Storage)، امنیت معاملات و تراکنش‌ها را تأمین می‌کند و در کنار تمام این‌ها، سرویسی به نام خرید آسان یا همان بازار OTC را ارا‌ئه می‌دهد.

سرویس خرید آسان یا بازار OTC، سرویسی است که در آن کاربر می‌تواند مستقیماً با چند کلیک و در سریع‌ترین زمان، معامله کند.

صرافی بیت‌پین همواره برای راحتی کاربران و توسعه پلتفرم خود، تلاش می‌کند و در همین راستا هم به تازگی ۱۰ شبکه‌ بلاکچین جدید و جزو لایه دوم اتریوم را به پلتفرم معاملاتی خود اضافه کرده است.


معرفی شبکه‌های بلاکچینی جدید در بیت‌پین


شبکه‌های بلاکچینی جدید که به‌تازگی به صرافی بیت‌پین اضافه شده‌اند، عبارت‌اند از: اپتیمیسم (Optimism)، آربیتروم (Arbitrum)، آیوتکس (IoTeX)، مون بیم (Moonbeam)، مون ریور (Moonriver)، سلو (Celo)، کاردانو (Cardano)، متیس (Metis)، نم (NEM) و کوکوین شیرز (KCC).

از بین این ۱۰ شبکه بلاکچینی، آربیتروم و اپتیمیسم به عنوان دو شبکه‌ محبوب‌ در میان کاربران شناخته می‌شوند و ۸ شبکه‌ دیگر هم جزو شبکه‌های اصلی و کاربردی هستند که بسته به تقاضای بالای کاربران حرفه‌ای به این پلتفرم اضافه شده‌اند. از این پس، هر کاربری می‌تواند بدون هیچ دغدغه و نگرانی و با هر سطحی از دانش و آگاهی، در این صرافی ارزهای دیجیتال محبوب خود را خریدوفروش یا معامله و بین کیف پول‌های خارجی، جابه‌جا کند.


شبکه اپتیمیسم (Optimism)


شبکه‌ اپتیمیسم (Optimism) هم یکی دیگر از راهکارهای لایه دوم اتریوم است که هدف از راه‌اندازی آن، رفع مشکل مقیاس‌پذیری در شبکه‌ اتریوم عنوان شده است. این شبکه با فشرده‌سازی اطلاعات و انتقال تراکنش‌ها به بلاکچینی دیگر، سرعت اجرای تراکنش‌ها را افزایش و هزینه‌ کارمزد‌ها را کاهش می‌دهد.

در شبکه‌ اپتیمیسم تمام تراکنش‌‌ها به صورت پیش‌فرض، معتبر در نظر گرفته می‌شوند و اعتبار‌دهنده‌های شبکه برای بررسی تراکنش‌ها یک هفته فرصت دارند؛ اگر تراکنشی جعلی تشخیص داده شود، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

بعد از ثبت هر تراکنش، برای صحت‌سنجی آن، بلاک جدیدی تولیدشده و در مرحله‌ دوم برای اجرا وارد لایه‌ی دوم بلاکچین می‌شود. سپس در لایه‌ دوم، تراکنش‌ها برای کاهش هزینه‌ها در بلاک‌هایی دسته‌بندی و در آخرین مرحله هم پس پردازش اطلاعات، تراکنش‌ها به شبکه اتریوم بازگردانده می‌شوند.

شبکه اپتیمیسم، توکن اختصاصی ندارد و کاربران برای پرداخت هزینه‌ تراکنش‌ها باید از اتر (ETH) استفاده کنند.


شبکه آربیتروم (Arbitrum)


شبکه آربیتروم (Arbitrum)، یکی از راهکارهای لایه دو اتریوم است که از رول‌آپ خوش‌بینانه برای افزایش مقیاس‌پذیری در شبکه‌ اتریوم استفاده می‌کند. این شبکه‌ با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار بوده و با تجمیع تراکنش‌ها و اجرای آن‌ها خارج از زنجیره‌ اصلی، هزینه‌ انجام تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد.

شبکه‌ آربیتروم امنیت تراکنش‌های پلتفرم خود را از امنیتِ شبکه‌ اتریوم تأمین می‌کند و با پشتیبانی از ماشین مجازی اتریوم، قراردادهای هوشمند و تراکنش‌ها را بدون هیچ تغییری، اجرا می‌کند.

از آنجا که هدف اصلی راه‌اندازی شبکه‌ آربیتروم، برطرف کردن مشکل مقیاس‌پذیری شبکه‌‌‌ اتریوم است، انتظار نمی‌رود تیم توسعه‌دهنده‌ آن توکنی بومی برای این شبکه عرضه کند و درنتیجه، کاربران باید هزینه‌ تراکنش‌ها را به وسیله اتر (ETH) پرداخت کنند.


شبکه‌ آیوتکس (IoTeX)


شبکه‌ آیوتکس (IoTeX)، شبکه‌ای غیرمتمرکز از تمام کاربران، توسعه‌دهندگان و مشاغلی است که این پلتفرم استفاده می‌کنند؛ درواقع آیوتکس دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) را به برنامه‌های غیرمتمرکز متصل کرده و رمزارز آن هم با نام IOTX برای پرداخت تراکنش‌ها، مشارکت و مدیریت در این شبکه و ثبت دستگاه‌های جدید به کار می‌رود.

شبکه‌ آیوتکس با فراهم کردن امکان مالکیت و بهره‌برداری از دستگاه‌های اینترنت اشیا و داده‌های آن‌ها قصد دارد محیطی بدون مرز ایجاد کند که در آن انسان‌‌ها و ماشین‌ها بتوانند با اعتماد، آزادی و حریم خصوصی تضمین‌شده‌ای با هم تعامل داشته باشند.


شبکه مون بیم (Moonbeam)


مون بیم (Moonbeam) شبکه‌ای است که امکان اجرای قراردادهای هوشمندِ نوشته شده به زبان سالیدیتی و سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) را در بلاکچین پولکادات (Polkadot) فراهم می‌کند.

این شبکه قصد دارد امکان ذخیره‌ی دارایی‌هایی میان دو یا چند بلاکچین را فراهم کند و امنیت و تعامل‌پذیری خود را از پاراچین‌ (Parachain) اصلی بلاکچین پولکادات تأمین می‌کند.

شبکه‌ مون بیم (Moonbeam) به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد پروژه‌ خود را به این شبکه منتقل کنند و دسترسی به برنامه‌های غیرمتمرکز و دارایی‌های دیگر زنجیره‌ها را گسترش دهند.

سه دسته‌ پروژه‌های مبتنی بر شبکه اتریوم، پروژه‌های اکوسیستم پولکادات و توسعه‌دهندگان برنامه‌‌های غیرمتمرکز جدید، بیشترین بهره را از عملکرد میان‌زنجیره‌ای شبکه‌ مون می‌برند و از ویژگی‌های این شبکه مانند غیرمتمرکز بودن، سازگاری با EVM و پیاده‌سازی برنامه‌ها در Web3 برخوردار می‌شوند. توکن اختصاصی شبکه‌ی مون بیم، گلیمر(GLMR) نام دارد و کاربران از آن برای پرداخت هزینه‌ اجرای قرارداد هوشمند استفاده می‌کنند. تمامی کارمزد‌های داخل شبکه نیز با توکن گلیمر پرداخت شده و برای شرکت در رأی‌گیری و حکمرانی در شبکه مون بیم نیز به‌ کار می‌رود.


شبکه مون ریور (Moonriver)


شبکه مون ریور (Moonriver) از شبکه‌های پلتفرم مون بیم (MoonBeam) است که در قالب پاراچینی در شبکه کوساما و برای ساخت بلاکچینی با پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و سازگار با اتریوم راه‌اندازی شده است.

شبکه‌ کوماسا، بلاکچینی کوچک و برای تست برنامه‌های غیرمتمرکز روی شبکه‌ پولکادات (خواهر پولکادات) است که برنامه‌‌ها را قبل از پیاده‌سازی روی پولکادات، ابتدا روی آن آزمایش می‌کنند.

مون ریور برای راه‌اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز (dAppها) اتریوم در شبکه Karura، ماشین مجازی اتریوم را پیاده‌سازی کرده و همچنین با ایجاد پل‌هایی در داخل شبکه، ارتباط میان بلاکچین‌های مختلف را افزایش می‌دهد. این شبکه امکان ادغام برنامه‌ها از طریق APIهای سازگار با Web3 را نیز فراهم می‌کند.

توکن اختصاصی شبکه مون ریور MOVR نام دارد و بسته به تعداد، قدرت تصمیم‌گیری را در داخل شبکه برای کاربران فراهم می‌کند. پاداش حاصل از استیکینگ توکن MOVR در دو دوره زمانی پرداخت می‌شود که هر دوره شامل تشکیل ۳۰۰ بلاک بوده و تشکیل هر بلاک نیز حدود یک ساعت زمان می‌برد.

تعداد توکن قابل عرضه‌ MOVR، برابر با ۱۰ میلیون واحد است که ۴۰ درصد از آن برای جامعه، ۳۰ درصد برای سیستم وام تجمعی، ۲۴٫۵ درصد برای برنامه‌های بلندمدت شبکه مون ریور، ۴٫۵ درصد برای توسعه‌دهندگان، ۰٫۵ برای خزانه و ۰٫۵ درصد برای ذخیره اوراق قرضه توزیع می‌شود.


شبکه‌ سلو (Celo)


شبکه‌ سلو (Celo) اولین پلتفرم ارز دیجیتالی است که برای گوشی‌های هوشمند راه‌اندازی شده است؛ کاربران در این شبکه می‌توانند خریدهای خود را در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز با رمزارز انجام دهند. شبکه سلو برای اجماع از پروتکل گواه اثبات بر سهام استفاده می‌کند و بسته به تعداد رمزارزهای ذخیره‌شده‌ به کاربران اجازه می‌دهد در قالب نود تاییدکننده‌ تراکنش‌ها مشارکت داشته باشند. حساب‌های کاربران در این شبکه به شماره تماس موبایل کاربران متصل است که همه با روشی غیرمتمرکز و امن در شبکه‌ی سلو ذخیره‌ می‌شوند.

در شبکه سلو توسعه و استقرار قراردادهای هوشمندی سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) امکان‌پذیر است و توکن بومی آن CELO نام دارد.

این شبکه استیبل کوین‌هایی مانند cUSD (معادل دلار آمریکا) و cEURO (معادل یورو) را نیز منتشر کرده که کاربران می‌توانند برای پرداخت‌های درون اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز از آن‌ها استفاده کنند.

شبکه‌ سلو از فناوری اثبات با دانش صفر (Zero-knowledge) و امضای دیجیتال یا BLS برای تأمین امنیت و سرعت بالای شبکه‌ خود استفاده می‌کند و تراکنش‌ها در این شبکه سریع‌تر و ارزان‌تر از شبکه‌های مبتنی بر گواه اثبات کار (PoW) مانند بیت‌کوین و اتریوم پردازش می‌شوند.


شبکه کاردانو (Cardano)


تیم توسعه‌دهنده‌ پروژه‌ کاردانو (Cardano) همگی افرادی آکادمیک و تحصیل‌کرده هستند که تا به حال بیش از ۹۰ وایت پیپر برای فناوری‌های زیربنایی آن منتشر کرده‌اند. این شبکه قصد دارد به شبکه‌ای مطمئن با امنیت بالا، بدون مشکل مقیاس‌پذیری و قابلیت همکاری است، تبدیل شود.

در واقع کاردانو، شبکه‌ای مبتنی بر فناوری بلاکچین به روش اثبات سهام است که تصمیم دارد مشکل ذاتی مقیاس‌پذیری را برطرف کند. رمزارز این شبکه، ارز دیجیتال آدا ADA نام دارد که ۵۷٫۶ درصد از تعداد کلی آن در عرضه‌ اولیه سکه (ICO) توزیع شده و کاربران می‌توانند برای انجام تراکنش‌ها در شبکه‌ کاردانو از آن استفاده کنند. برای خرید کاردانو از بیت‌پین می‌توان اقدام کرد.

علاوه‌بر‌این دارندگان ADA می‌توانند از طریق استخرها به استیکینگ این رمزارز پرداخته و در قبال آن پاداش دریافت کنند.


شبکه‌ متیس (Metis)


شبکه‌ متیس (Metis) رول‌آپی خوش‌بینانه در لایه دوم شبکه‌ اتریوم است که با پردازش تراکنش‌ها خارج از زنجیره‌ اصلی و کاهش حجم کاری، مشکل مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم را برطرف می‌کند.

این شبکه در ابتدا فورکی از شبکه اپتیمیسم بود و سپس شبکه‌ اصلی خود را راه‌اندازی کرد.

البته هدف از راه‌اندازی شبکه متیس فقط افزایش مقیاس‌پذیری شبکه‌ اتریوم نیست و این شبکه در دیدگاهی کلی‌تر قصد دارد به زیرساختی برای توسعه‌ اقتصادی Web3 تبدیل شود و نحوه همکاری افراد و مشاغل را با استفاده از شرکت‌های مستقل غیر‌متمرکز تغییر دهد.

کوین اختصاصی شبکه‌ متیس، METIS نام دارد و مهم‌ترین کاربردش، استفاده برای صحت‌سنجی تراکنش‌ها است. علاوه‌بر‌این، کاربران می‌توانند از کوین METIS برای پرداخت هزینه‌های تراکنش در شبکه‌ متیس آندرومدا استفاده کرده یا آن را استیک کنند و پاداش بگیرند.

تعداد کوین قابل عرضه‌ METIS برابر با ۱۰ میلیون واحد است که ۴۷٫۷ درصد از آن به‌عنوان پاداش بین نودهای شبکه و سپرده‌گذاران تقسیم می‌شود، ۱۵٫۵ درصد متعلق به سرمایه‌گذاران است، ۹ درصد برای توسعه‌ جامعه کاربری، ۷ درصد برای تیم سازنده، ۶ درصد در قالب ایردراپ، ۶ درصد برای صندوق ذخیره‌ شبکه، ۴ درصد برای بنیاد متیس‌لب، ۳ درصد برای جامعه‌ کاربری، ۱٫۵ درصد برای مشاوران شبکه، ۰٫۲ درصد برای عرضه اولیه صرافی‌های غیرمتمرکز و ۰٫۱ درصد برای عرضه اولیه صرافی (IEO) توزیع می‌شود.


شبکه نم (NEM)


شبکه نم (NEM) مخفف New Economy Movement به هدف ایجاد راهی کارآمد برای مدیریت آسان دارایی‌ها و داده‌ها با هزینه‌ پایین راه‌اندازی شد. ارز دیجیتال بومی این شبکه XEM نام دارد و ارزش بازار بالایی دارد.

شبکه NEM از دو الگوریتم هاروست و گواه بر اثبات اهمیت (POI) استفاده می‌کند و بسته به تراکنش‌های کاربران به آن‌ها پاداش می‌دهد. امتیاز POI هر شرکت‌کننده با انجام تراکنش‌های بیشتر و بالاتر از حداقل، افزایش یافته و برای بازخرید جوایز فرصت‌ بیشتری در اختیار او قرار می‌گیرد.

در الگوریتم هاروست (Harvest)، در واقع به همان فرایند تأیید تراکنش‌ها در شبکه‌ نم گفته می‌شود که در آن یک شرکت‌کننده می‌تواند به راحتی حساب خود را به یک سوپرنود فعال متصل کرده و از قدرت پردازش آن برای تکمیل بلاک‌ها استفاده کند.

در شبکه‌ نم به محض اجرای هر تراکنش، اولین نود یا کامپیوتری که آن را ببیند، آن را تأیید کرده و به سایر کاربران نیز اطلاع می‌دهد.


شبکه کوکوین شیرز (KCC)


شبکه کوکوین شیرز (KCC – مخفف Kucoin Community Chain) زنجیره‌ای عمومی با کارایی بالا و غیرمتمرکز است که توسط کوکوین (KuCoin) برای رفع مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم راه‌اندازی شده و هدفش ارائه‌ سرعت بالاتر و هزینه‌های کمتر در پردازش تراکنش‌ها است. شبکه کوکوین شیرز با قراردادهای هوشمند اتریوم و ERC20 کاملاً سازگار بوده توکن اختصاصی آن با نام KCS تنها سوخت اصلی برای پرداخت گس است. الگوریتم اجماع به کاررفته در شبکه‌ کوکوین گواه بر اعتبار سهام (PoSA) است و توان عملیاتی بالا، تاخیر کم، هزینه‌ پایین تراکنش‌ها و امنیت را برای این شبکه به ارمغان می‌‌آورد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید یا فروش در هرکدام از این شبکه‌ها به صرافی بیت‌پین مراجعه کرده و در زمان کوتاهی رمزارز مورد نظر خود را در این ۱۰ شبکه‌ جدید با خیالی آسوده جابه‌جا کنند.

منبع روابط عمومی بیت‌پین
1 دیدگاه
  1. شهاب راد می‌گوید

    بیت پین یکی از بهترین صرافی‌های رمزارزی تو ایران می باشد. بنده کاربر این صرافی هستم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.