راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با راه پرداخت اعلام کرد / توافق بر سر متن نهایی ساماندهی قانون رمزارزها

بهناز توحیدی / رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با راه پرداخت اعلام کرد که این کمیسیون تا پایان سال سعی می‌کند گزارش جمع‌بندی کمیته اقتصاد دیجیتال از پیش‌نویسی که معاونت اقتصادی دولت در مورد رمزارزها به مجلس ارائه داده بود را مورد بررسی قرار دهد و در نهایت دو طرف موافقت کردند نظر نهایی کمیته اقتصاد دیجیتال اعمال شود. محمدرضا پورابراهیمی تاکید کرد درمورد اینکه این متن در صحن علنی به‌صورت طرح مطرح شود یا لایحه تصمیم‌گیری خواهد شد.

به گزارش راه پرداخت، اوایل دی‌ماه رئیس کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با راه پرداخت اعلام کرد که معاونت اقتصادی دولت روی موضوع ساماندهی رمزارزها کار می‌کند و پیش‌نویسی هم به کمسیون اقتصادی ارائه داده است و این کمیسیون هم برای بررسی بیشتر این پیش‌نویس، کارگروه تخصصی تشکیل داده است.

پورابراهیمی گفته بود که بررسی کارگروه تخصصی چند هفته به طول می‌انجامد. حالا پس از گذشت یک ماه، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه بررسی این پیش‌نویس در کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس هنوز به پایان نرسیده است، گفت: «معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور پیش‌نویسی را آماده کرده بودند، در جلسه مشترکی که با هم داشتیم این متن را ارائه کردند. این گزارش در کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در حال بررسی است. وقتی کمیته کار خود را به پایان برساند و گزارشی تهیه کند، این گزارش به کمیسیون اقتصادی می‌آید و بعد درمورد اینکه این متن به‌صورت طرح در صحن علنی مطرح شود یا لایحه تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»


جایگاه رمزارزها در برنامه هفتم توسعه


اوایل بهمن‌ماه عبدالرضا مصری، نایب‌رئیس مجلس در جلسه هم‌اندیشی فعالان کسب‌وکارهای حوزه تبادل رمزارز با مجلس توصیه کرد با همراهی اکوسیستم کسب‌وکاری این حوزه و سایر مراجع تصمیم‌گیر، از فرصت تدوین برنامه هفتم توسعه برای تنظیم‌گری حوزه رمزارز استفاده و پیشنهادهایی دراین‌رابطه آماده کنند.

پورابراهیمی همچنین دراین‌رابطه گفت: «بحث رمزارزها در برنامه هفتم توسعه جایگاه ویژه‌ای دارد. به‌عنوان پدیده پیرامونی اقتصاد ایران است و نمی‌توانیم آن را حذف کنیم. برخی بحث نادیده‌گرفتن را در دستور کار خود قرار دادند درحالی‌که نادیده‌گرفتن این موضوع هزینه سنگینی برای اقتصاد کشور دارد.»

او ادامه داد: «ما باید مزایای آن را شناسایی و از آن استفاده کنیم. معایب و آن بخشی که چالش بسیاری دارد را هم مدنظر قرار دهیم که دامن‌گیر اقتصاد ایران نشود. حذف آن هیچ مشکلی را از اقتصاد ایران حل نمی‌کند. پس باید آن را ساماندهی کنیم.»

1 دیدگاه
  1. سامان رضائی می‌گوید

    به نظر می رسه قانون گذاری رمز ارز ها برای ارگان های دولتی، بسیار پیچیده و سخته. چون قانون گذاری یک مبحث به درک مفاهیم فنی اون صنعت و خطرات بالقوه نیاز داره.
    تعامل سازنده بین مجلس و شرکت های فعال در حوزه بلاکچین (همچون صرافی ها) راه مناسبی به نظر می رسه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.