راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، جمینی و جنسیس را به فروش اوراق بهادار ثبت‌نشده متهم کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، روز پنجشنبه، شرکت‌های رمزارز جنسیس (Genesis) و جمینی (Gemini) را به فروش اوراق بهادار ثبت‌نشده در ارتباط با یک محصول با بازده بالا که به سپرده‌گذاران عرضه شده بود، متهم کرد.

به نظر می‌رسد که جمینی، یک صرافی مبتنی بر رمزارز، و جنسیس، یک وام‌دهنده بخش کریپتو، در فوریه 2021 میلادی در یکی از محصولات جمینی تحت عنوان اِرن (Earn) شریک شده‌اند که ادعا می‌کرد تا 8 درصد بازدهی برای کاربرانش در پی خواهد داشت.

این در حالی است که به گزارش کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، ظاهراً شرکت جنسیس، دارایی‌های مبتنی بر رمزارز سپرده شده در پلتفرم جمینی از سوی کاربران را در قالب وام عرضه کرده و بخشی از سود آن را به جمینی باز گردانده است. نکته اصلی اینجا است که در این معامله، سهم نماینده از کارمزد کسر شده و گاهی حتی با کسر سود 4 درصدی، باقیمانده بازدهی به کاربران عودت داده شده است. مقامات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، در خلال شکایتی که در دادگاه فدرال منهتن ارائه شده است، مدعی شده‌اند که جنسیس، برای قانونی بودن کار خود و رعایت حقوق کاربران، ملزم بود این محصول را تحت عنوان عرضه اوراق بهادار به ثبت برساند.

گری گنسلر (Gary Gensler)، ریاست کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، طی بیانیه‌ای تصریح کرد «هزینه‌های امروز نتیجه اقدامات قبلی است، تا برای بازار و عموم سرمایه‌گذاران روشن شود که پلتفرم‌های وام‌دهی کریپتو و سایر واسطه‌ها، ملزم هستند از قوانین اوراق بهادار تست شده ما پیروی کنند».

مقامات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، اظهار می‌کنند که برنامه ارن جمینی، میلیاردها دلار سودآوری در قالب رمزارز برای دو شرکت رمزنگاری در پی داشته است و از این روز، این آژانس به دنبال تسلیم مجازات دائمی، انفصال و مجازات‌های مدنی علیه شرکت‌های رمزنگاری جنسیس و جمینی است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا خاطرنشان کرد که « تحقیقات – این آژانس – در خصوص سایر موارد نقض قوانین اوراق بهادار و دیگر نهادها و اشخاص مرتبط با سوء رفتار ادعایی ادامه دارد».

دو شرکت جنسیس و جمینی، مدت‌ها بود که در مورد 900 میلیون دلار از دارایی‌های مشتریان جمینی، که به عنوان بخشی از برنامه ارن به این پلتفرم سپرده شده بود، درگیر یک نبرد پرحاشیه بودند که هفته گذشته، در نهایت خاتمه یافت. جنسیس، یکی از شرکت‌هایی بود که در پی فروپاشی صرافی رمزارز اف‌تی‌ایکس در ماه نوامبر 2022، برداشت‌های خود را به حالت تعلیق درآورده و باعث یورش کاربران به خروج از دنیای کریپتو شد. شرکتی که هنوز به مشتریان ارن اجازه نداده است سرمایه‌های خود را برداشت کنند.

ماجرا از زمانی آغاز شد که در اواسط 2022، بازار رمزارزها سقوط کرد و مدل ارن جمینی، به یک‌باره از هم پاشید. رمزارزها به شدت شروع به سقوط کردند، وام‌گیرندگان بازپرداخت بدهی‌های خود را متوقف کردند، صندوق‌های تأمینی و وام‌دهندگان زیر دست و پا ماندند و فعالیت‌ها متوقف شد. در ماه نوامبر، زمانی که اف‌تی‌ایکس به یک‌باره و در اوج ناباوری سقوط کرد، دریچه‌های این سیلاب بازتر شد. اف‌تی‌ایکس ورشکست شد و مشتریان صرافی قادر نبودند میلیاردها دلار سرمایه خود را از آن بیرون بکشند. طولی نکشید که سم بنکمن فراید، بنیان‌گذار اف‌تی‌ایکس به اتهام کلاهبرداری دستگیر شده و به استفاده از وجوه مشتریان برای تجارت، وام دادن، سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز و شیوه زندگی مجلل خود در باهاما متهم شد.

زمانی که تلاش سرمایه‌گذاران خرد برای بیرون کشیدن دارایی‌های خود از دیگر پلتفرم‌های رمزنگاری اوج گرفت، بحران به دیگر بخش‌های صنعت نیز سرایت کرد. درست پنج روز بعد از سقوط اف‌تی‌ایکس، جنسیس مجبور شد اعطای وام‌های جدید به کاربرانش را متوقف کند و بازخریدها را به حالت تعلیق درآورد.

این سرایت، به قدری سریع بود که جنسیس و جمینی مجبور شدند کارشناسانی را استخدام کنند تا آنها را در خصوص رهایی از ورشکستگی احتمالی راهنمایی کنند.

کلیه برداشت‌های ارن، از ماه نوامبر 2022 متوقف شده است. 340000 مشتری خرد جمینی خشمگین هستند. عده‌ای حتی طی این مدت، کمپین‌هایی را نیز بر علیه این پلتفرم به راه انداخته و در دعواهای دسته‌جمعی در مقابل فعالیت‌های جمینی و جنسیس گرد هم آمده‌اند.

در متن شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا علیه جمینی و جنسیس آمده است: «سرمایه‌گذاران خرد ایالات متحده که در برنامه جمینی ارن شرکت کرده‌اند، آسیب زیادی دیده‌اند». بر اساس این شکایت نامه، در سه ماهه نخست سال 2022 میلادی، جمینی حدود 2.7 میلیون دلار سپرده از طریق محصول ارن خود به دست آورده است. آژانس می‌گوید جنسیس، از دارایی‌های کاربران جمینی به منظور وام‌دهی سازمانی یا به عنوان وثیقه برای استقراض خود استفاده کرده است و در مظان اتهام قرار دارد.

به گفته کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، در همان دوره، جنسیس 166.2 میلیون دلار سود به مشتریان، از جمله جمینی، پرداخت کرده در حالی که بالغ بر 169.8 میلیون دلار سود نیز برای خود برداشته است.

مهم‌ترین وام گیرندگان سازمانی جنسیس عبارتند از تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital) و آلامدا ریسرچ (Alameda Research) متعلق به سم بنکمن فراید. شرکت‌هایی که هر دو اکنون ورشکست شده‌اند و حرف و حدیث‌های زیادی نیز پیرامون فعالیتشان وجود دارد.

نمایندگان جنسیس و جمینی، هیچ‌کدام حاضر به اظهارنظر در خصوص اتهامات وارده از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نشده و فعلاً سکوت اختیار کرده‌اند.

جمینی، در سال 2015 میلادی و توسط دو تن از مدافعان سرسخت بیت‌کوین، برداران کامرون و تایلر وینکلوس (Cameron and Tyler Winklevoss) راه‌اندازی شده است. شرکتی که از مبادلاتی بسیار گسترده پشتیبانی می‌کند و اگرچه در حال حاضر فعالیت آن محدود شده و در مظان اتهام قرار دارد، اما این احتمال می‌رود که بتواند از اقدامات اجرایی آتی جلوگیری کند. برداران وینکلوس، مقصر اصلی این اتفاقات را جنسیس عنوان کرده و اذعان می‌کنند که به دنبال فعالیت درست بوده‌اند اما گرفتار شده‌اند.

تایلر وینکلوس، با «کاملاً معکوس» خواندن اقدام کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، در توییتی تأکید کرد که جمینی «به سختی برای بازیابی وجوه کار می‌کند».

اما آینده جنسیس مبهم‌تر است. این شرکت، که به رهبری بری سیلبرت (Barry Silbert)، که زیرمجموعه‌ای از شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر دیجیتال کارنسی گروپ (Digital Currency Group) است، روی وام‌دهی به مشتریان رمزارزها متمرکز است و به گفته مقامات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، حتی ورشکستگی خودش یا دیجیتال کارنسی گروپ نیز نمی‌تواند روی تصمیم‌گیری در خصوص اتهامات وارده بر آن تاثیر بگذارد.

این مورد، آخرین نمونه از سری اقدامات گری گنسلر در خصوص پیاده‌سازی چارچوب‌های رگولاتوری در حیطه رمزارزها است که با فروپاشی اف‌تی‌ایکس و دستگیری سم بنکمن فراید، از اواخر سال گذشته آغاز شده است. سال گذشته و با وقوع اتفاقات هولناک در عرصه کریپتو، گنسلر در رسانه‌های اجتماعی و همین‌طور در میان قانون‌گذاران به دلیل شکست کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در اعمال تدابیر امنیتی بر صنعت نوپای کریپتو مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

گنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، و راستین بهنام (Rostin Behnam)، کمیسر کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده، دو رگولاتور برجسته ناظر بر فعالیت ارزهای دیجیتال در ایالات متحده آمریکا هستند که از اواخر سال 2022 میلادی، سری اقدامات سخت‌گیرانه‌تری را در خصوص فعالین صنعت کریپتو اتخاذ کرده‌اند. هر دو آژانس، شکایت‌هایی را علیه سم بنکمن فراید به ثبت رسانده‌اند، هرچند که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اخیرا سرعت و دامنه اقدامات اجرایی خود را افزایش بیشتری داده است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا سال گذشته اقدامات مشابهی را در مورد شرکت وام‌دهی مبتنی بر رمزارز بلاک‌فی (BlockFi) انجام داد که اثربخش نیز بود. در کل، از زمانی که سم بنکمن فراید در باهاما دستگیر شده است، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، پنج اقدام اجرایی مرتبط با رمزارزها را ارائه کرده است که امید می‌رود اثربخش بوده و بتوانند نظارت در حوزه کریپتو را سروسامان ببخشند.

منبع cnbc cnbc
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.