راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون اسناد هویتی سازمان ثبت‌ احوال: رمز ورود به سیستم ثبت احوال پشت کارت ملی است / آموزش‌هایی دیرهنگام

بیش از یک دهه از صدور اولین کارت هوشمند ملی در ایران می‌گذرد و در دی‌ماه 1401 معاون اسناد هویتی سازمان ثبت‌ احوال کشور هشدار می‌دهد که رمز ورود به سیستم ثبت‌ احوال در پشت کارت ملی درج شده و مردم نباید تصویر پشت کارت ملی خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

محمدباقر عباسی، معاون اسناد هویتی سازمان ثبت‌ احوال کشور در برنامه‌ای تلویزیونی تأکید کرد که در فرایندهای سامانه سازمان ثبت‌ احوال فرض شده که فرد و صاحب کارت ناظر بر فعالیتی است که در سامانه ثبت‌ احوال اتفاق می‌افتد.

او با بیان اینکه با این رمز امکان ورود به سیستم وجود دارد، تصریح کرد: «پیش‌فرض این است که دسترسی به این رمز در صورت داشتن فیزیک کارت ملی است و این کار با نظارت خود دارنده کارت انجام می‌شود. سازمان امور اداری و استخدامی در همین راستا و جهت حذف فرایند کپی بخشنامه داده است.»

به گفته عباسی، در حال حاضر تمهیداتی اندیشیده شده که هر نهاد برای دریافت مدارک از این سامانه، مدارک افراد را درخواست کند. او بار دیگر اشاره کرد که با رمز پشت کارت ملی می‌توان به برخی از خدمات سیستم ثبت‌ احوال (ازجمله سامانه اعلام تغییر نشانی) ورود کرد.

برخی این اظهارات معاون اسناد هویتی سازمان ثبت‌ احوال کشور را به کاربردهای پروژه شکست‌خورده کارت ملی هوشمند نسبت دادند و به دنبال چگونگی قرار گرفتن رمز کارت هوشمند ملی در پشت کارت بوده و به اجرا نشدن این پروژه‌ انتقاد داشتند. یکی از برنامه‌های این پروژه، امکان انجام درخواست‌های بانکی با کارت ملی بود که مانند فراگیری آن به فراموشی سپرده شد. فرایندهای این پروژه به حدی کند پیش رفته که با گذشت بیش از 10 سال، سازمان ثبت احوال به فکر آموزش و اعلام هشدار درباره مندرجات کارت ملی افتاده است.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.