راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پروژه Numeraire چیست؟

ارز NMR به‌عنوان توکن اختصاصی پروژه Numeraire شناخته می‌شود و یک رمزارز با استاندارد ERC20 است. پروژه Numeraire نیز اولین صندوق پوشش ریسک است که موفق شده ارز دیجیتال اختصاصی خود را ارائه دهد. کاربران این پروژه می‌توانند بر اساس پیش‌بینی‌هایی که دانشمندان داده‌ای در این شبکه انجام داده‌اند، معاملات خود را به انجام برسانند. در ادامه این مطلب این موضوع را به شکل واضح‌تر و ساده‌تری توضیح خواهیم داد و به سؤالاتی مثل «ارز دیجیتال NMR چیست؟» نیز پاسخ می‌دهیم.


معرفی پروژه Numeraire


صندوق‌های پوشش ریسک (Hedge Funds) به‌عنوان ابزاری برای کسب سود در بازارهای پرنوسان صعودی و نزولی به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران کمک می‌کنند تا در شرایط مختلف بازار، سود خوبی کسب کنند. پلتفرم Numeraire یکی از همین صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که ارز دیجیتال منحصربه‌فرد خود را نیز ارائه داده است.

Numeraire پلتفرمی بر بستر شبکه اتریوم است. این پروژه به کارشناسان علوم داده و توسعه‌دهندگان این حوزه امکان می‌دهد با قابلیت بهبودپذیری بتوانند به ایجاد یادگیری ماشین (Machine Learning) بپردازند.

برای اینکه بدانید NMR چیست، باید با هدف اصلی پروژه آن نیز آشنا شوید. پروژه Numeraire با قصد ایجاد ساختاری غیرمتمرکز در حوزه “Data Science” ایجاد شده است. ‌همچنین ادعاهای تیم توسعه‌دهنده NMR بیان می‌کند که مدیریت سرمایه در این پروژه بر اساس پیش‌بینی‌های سرمایه‌گذاران و کاربران آن انجام می‌شود. البته هوش مصنوعی (AI) در این زمینه نقش مهمی دارد. به زبان ساده‌تر می‌توان این‌گونه گفت که پروژه Numeraire با کمک ترکیب رمزنگاری و علم داده به کاربران خود این امکان را می‌دهد که در بازار ارزهای دیجیتال پیش‌بینی کنند.


اهداف پروژه Numeraire


مهم‌ترین هدف پروژه Numeraire در اهمیت و ارزشی که برای کار متخصصین علم داده قائل است خلاصه می‌شود. برای اینکه متوجه این اهمیت شوید، خوب است بدانید که هرچه پیش‌بینی‌های انجام‌شده کاربران به واقعیت نزدیک‌تر باشد، می‌توانند توکن NMR بیشتری دریافت کنند. آینده NMR با توجه به نقشه راهی که برای آن نوشته شده، آینده روشن و امیدوارکننده‌ای خواهد بود.

یکی دیگر از برنامه‌هایی که در رودمپ این پروژه ذکر شده، استفاده از هوش مصنوعی است. درست است که در حال حاضر علم هوش مصنوعی در بازارهای مالی مختلف و دنیای دیجیتال گسترش چشمگیری داشته، اما همچنان سپردن تمام سازوکارهای موجود در یک پروژه به دست هوش مصنوعی، کار پرریسک و جسورانه‌ای خواهد بود.


خدمات پروژه NMR


حال که متوجه شدید اهداف NMR چیست، نوبت آن است با خدمات مختلفی که پروژه Numeraire ارائه می‌دهد نیز آشنا شوید. در ادامه به معرفی سرویس‌های نومرایر شامل امکان مدل‌سازی و استیکینگ می‌پردازیم.

مدل‌سازی و دریافت امتیاز بر اساس آن

یکی از خدماتی که در پروژه Numeraire ارائه می‌شود، مربوط به مدل‌سازی است. شما به‌عنوان کاربر می‌توانید برای پیش‌بینی قیمت آینده یک ارز دیجیتال با استفاده از آمار لحظه‌ای یک مدل بسازید. در همین راستا در پروژه Numeraire ابتدای هر هفته روز شنبه ساعت ۲۱:۳۰ به‌ وقت‌ تهران (۱۸:۰۰ UTC) یک دوره جدید پیش‌بینی برای ساخت مدل جدید باز می‌شود. شما برای شرکت در این دوره باید پیش‌بینی‌های به‌روزشده خود را تا آخرین مهلتی که دارد به پلتفرم ارسال کنید. آخرین مهلت شما برای ارسال پیش‌بینی‌های خود، روز دوشنبه قبل از ساعت ۱۸ به‌ وقت‌ تهران (۱۴:۳۰ UTC) است.

اگر بدانید NMR چیست، احتمالاً به سرمایه‌گذاری در آن نیز علاقه‌مند می‌شوید. مدل‌سازی در پروژه Numeraire و کسب امتیاز در آن راهی برای کسب این توکن است. زمانی که نتایج پیش‌بینی در این پلتفرم اعلام شود، شما بر اساس میزان درستی تحلیل خود، می‌توانید ارز دیجیتال NMR دریافت کنید.


استیکینگ توکن


یکی دیگر از خدماتی که پروژه Numeraire ارائه می‌کند به استیکینگ (Staking) ارز دیجیتال مربوط می‌شود. استیکینگ در این پروژه به معنای قفل‌کردن توکن NMR در یک قرارداد هوشمند بلاکچین اتریوم است. جالب است بدانید که در طول مدت‌زمانی که دارایی خود را استیک کرده‌اید، پلتفرم Numeraire به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت تمایل دارایی خود را اضافه یا کم کنید.

رودمپ پلتفرم Numeraire

در قسمت‌های قبل به طور مختصر به نقشه راه پروژه Numeraire اشاره کردیم. یکی از جذابیت‌های پروژه Numeraire این است که محصول نهایی آن به طور واضح، ویژگی‌های هوش مصنوعی را دارد. اما نقشه راه آن ابتدا برای سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ منتشر شد و پس از آن دیگر نسخه جدیدی از رودمپ برای این پروژه ارائه نشد. به‌طور کلی مهم‌ترین اهدافی که در نقشه راه این پروژه ذکر شده از این قرار است:

  • انحصار اطلاعات
  • انحصاری کردن پول
  • انحصاری کردن داده
  • تمرکززدایی

اولین برنامه‌ای که در پلتفرم Numeraire اجرایی شد، انحصار اطلاعات بود. به عبارتی می‌توان گفت اصلی‌ترین دلیل ایجاد توکن NMR نیز همین بود. زیرا از آن به‌عنوان انگیزه و مشوقی برای متخصصان استفاده شد. در حال حاضر حدود 30 هزار متخصص در این پروژه در حال فعالیت هستند.

پاداش پرداختی پروژه Numeraire از هفته‌ای ۱۰۰۰ دلار به ۶۰۰۰ دلار رسیده است. همچنین میزان توکن‌های استیک‌شده در آن نیز در سال ۲۰۱۷ از ۱۵۰۰ عدد به ۲۰۰۰ توکن تغییر پیدا کرد تا امکان پاداش دادن به کاربران بیشتر شود. نتیجه این رویدادها نیز افزایش ۲۰درصدی مشارکت در دوره‌های پیش‌بینی Numeraire بود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای مطالعه بیشتر درباره Numeraire اینجا کلیک کنند.

منبع والکس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.