راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عدم آگاهی مشتریان، مانع گسترش بانکداری موبایلی

تحقیق انجام شده از سوی شرکت تبلیغات موبایل «بازسیتی» (BuzzCity) نشان می‌دهد فقدان آگاهی مشتری­‌ها می‌تواند گسترش استفاده از بانکداری مبتنی بر تلفن همراه را در سرتاسر جهان محدود کند. در این تحقیق از ۶ هزار نفر در بیست کشور سوالاتی شد. مشخص شد ۲۶ درصد از پاسخ دهندگان نمی‌­دانند آیا بانک­شان خدماتی را بر روی تلفن همراه ارائه می‌کند یا نه و ۲۹ درصد نیز معتقدند بانک­شان چنین خدماتی ارائه نمی‌­کند. اما به باور محققان شرکت بازسیتی این بی‌­اطلاعی حاصل بی‌مشتری‌ها است و در تحقیق مشخص شد ۹۰ درصد بانک­های بزرگ که بررسی شدند شکلی از خدمات خود را بر روی تلفن همراه را چه بصورت پیامک و چه به صورت اپلیکیشن‌های مبتنی بر اینترنت یا USSD ارائه می‌کنند.

در حوزه ابزارهای تلفن همراه نیز نا‌آگاهی مشتری‌ها از امکانات تجهیزاتی که در اختیار دارند قابل ملاحظه بود یعنی ۳۱ درصد پاسخ دهندگان معتقد بودند با تلفن همراه‌شان نمی‌توانند کارهای بانکی انجام دهند. همچنین ۲۷ درصد نیز در این باره اطمینان نداشتند این در حالی است که بخشی از خدمات بانکداری مبتنی بر تلفن همراه از سوی تمامی بانک‌ها ارائه می‌شود.

نکته جالب توجه این است که در این تحقیق مشخص شد کسانی که درباره بانکداری مبتنی بر تلفن همراه اطلاعات دارند از آن استفاده می‌کنند و به آن علاقمند هستند. ۳۱ درصد از پاسخ دهندگان اعلام کردند استفاده از این ابزار‌ها برای امور بانکی ساده و مفید بوده است. در تحقیق سال پیش ۲۶ درصد پاسخ دهندگان چنین دیدگاهی داشتند.

عدم آگاهی مشتریان، مانع گسترش بانکداری موبایلی
عدم آگاهی مشتریان، مانع گسترش بانکداری موبایلی

اما نکته نگران کننده این است که حدود ۳۰ درصد شرکت کنندگان در این تحقیق احساس نمی‌کردند به بانکداری مبتنی بر تلفن همراه نیاز دارند. سال پیش ۳۴ درصد از پاسخ دهندگان اعلام کردند نگرانی‌های امنیتی آن‌ها را از استفاده از بانکداری مبتنی بر تلفن همراه دور نگه داشته است. البته به نظر می‌رسد از شدت این نگرانی کاسته شده است زیرا امسال تنها ۱۹ درصد این افراد چنین هراسی از بانکداری مبتنی بر تلفن همراه داشتند.

از دید تحلیلگران این شرکت، نگرانی‌ها درباره امنیت استفاده از تلفن همراه برای عملیات‌های بانکی باقی خواهد ماند یعنی هم استفاده کنندگان از این خدمات و هم کسانی که فعلا از آن‌ها استفاده نمی‌کنند در این زمینه نگرانی دارند اما مانع بزرگ‌تر در برابر فراگیر شدن آن بی­تفاوتی آشکار بین مشتری‌ها درباره این خدمات است.

استفاده از بانکداری مبتنی بر تلفن همراه در اکثر نقاط جهان در حال رشد است و بیشترین سرعت رشد در کشورهای آسیایی مشاهده می‌شود البته نسبت استفاده کنندگان به کل جمعیت در کشورهای توسعه یافته بالا‌تر است.

در آمریکا بیش از نیمی از بزرگسالان به بانکداری آنلاین می‌پردازند و یک سوم نیز از طریق تلفن همراه خود از این خدمات استفاده می‌کنند. بنا به اعلام موسسه تحقیقاتی پِو (Pew)، از ۸۵ درصد آمریکایی‌هایی که در حال حاضر از اینترنت استفاده می‌کنند ۶۱ درصد عملیات بانکی آنلاین انجام می‌دهند در سال ۲۰۱۰ یک رقم ۵۸ درصد بود اما استفاده ازبانکداری مبتنی بر تلفن همراه طی دو سال اخیر به شدت رشد کرده یعنی در بین ۹۰۳ نفری که از آن‌ها سوال شد دو برابر شده و از ۱۸ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۳۵ درصد رسیده است. البته در حوزه بانکداری مبتنی بر تلفن همراه نگرانی‌ها درباره امنیت بیشتر است.

منبع: شاپرکfinextra.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.