راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انتقاد نمایندگان مجلس از افزایش هزینه آبونمان قبوض تلفن ثابت / رئیس مجلس دستور پیگیری داد

بهناز توحیدی/ نمایندگان مجلس در صحن علنی امروز، ۹ آبان‌ماه از افزایش آبونمان تلفن ثابت انتقاد کردند و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز از کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخواست کرد به این موضوع رسیدگی کند.

آبان‌ماه سال جاری خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که شرکت مخابرات هزینه آبونمان تلفن ثابت را تا ۲۰ هزار تومان افزایش داده و هر خانواده ایرانی، چه از خطوط ثابت استفاده کند و چه نکند، ملزم به پرداخت ماهانه این مبلغ به مخابرات است.

در این خبر اعلام شده بود با توجه به اینکه تعداد اشتراک تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران حدود ۳۷ میلیون خط است، درآمد حاصل از این افزایش ماهانه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

در آن‌ زمان، محمدرضا بیدخام، مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات این خبر را تکذیب کرد و اظهار کرد اصلاً چیزی به‌عنوان آبونمان در صورت‌حساب تلفن وجود ندارد که حالا از این میزان ماهانه ۷۰۰ میلیارد تومان به مخابرات برسد.

حالا در مجلس هم نمایندگان در صحن علنی امروز در تذکرهای خود به این موضوع واکنش نشان دادند.

علیرضا سلیمی، نماینده محلات در اخطار قانون اساسی به اصول ۵۲، ۵۳ و ۵۴ اشاره کرد و گفت: «مخابرات مبلغی را به‌عنوان آبونمان ثابت در قبض‌ها لحاظ کرده و برای این موضوع ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته و اگر کسی این میزان را استفاده کرد از همان مبلغ برداشت می‌شود و اگر کسی به این میزان مکالمه نداشت باز هم این مبلغ از این مشترک دریافت می‌شود. در حالی که براساس اصل ۵۲ و ۵۳ به دلیل نبود این موضوع در بودجه، خلاف قانون اساسی و بر اساس اصل ۴ نیز خلاف شرع است.»


چرا وزارت ارتباطات دست در جیب مردم کرده است؟


در جلسه امروز محمدعلی محسنی بندپی، نماینده نوشهر نیز در تذکر شفاهی خود به وزیر ارتباطات گفت: «اخیراً شرکت مخابرات ایران در پیامکی به استفاده‌کنندگان تلفن ثابت اعلام کرده مبلغ ۲۰ هزار تومان به صورتحساب ماهانه آنها تحت عنوان «حداقل هزینه ماهانه تلفن ثابت» اضافه می‌شود.»

به گفته بندپی تا چه زمانی وزارتخانه‌ها به جای کاهش هزینه‌های خود و افزایش درآمد، دست در جیب مردم می‌کنند؟ او از هیئت‌رئیسه درخواست کرد با قید دو فوریت به این موضوع رسیدگی شود.


در این گرانی چرا مخابرات آبونمان را افزایش داده است؟


مرتضی حسینی، نماینده میانه هم در اخطاری با استناد به اصل ۴۰ قانون‌ اساسی گفت: «شرکت مخابرات آبونمان تلفن ثابت را 20 هزار تومان کرده است. حال سوال این است که با گرانی‌های فعلی و فشاری که به مردم تحمیل می‌شود، شرکت مخابرات دچار آسیب مغزی شده که تا این حد اشتراک را افزایش داده است؟! به همین خاطر باید به این موضوع پاسخگو باشند.»

سیدکاظم دلخوش اباتری، نماینده صومعه‌سرا نیز در تذکری از عملکرد وزارتخانه‌هایی که باعث افزایش چندبرابری هزینه‌های مردم شده‌اند، انتقاد کرد و گفت:‌ «هزینه‌های آب و برق افزایش یافته و حتی میزان هزینه آب شهرک‌های صنعتی به مترمکعبی ۴ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. همچنین آبونمان مخابرات ۱۵ هزار نفر در قبوض لحاظ شده است.»

پس از تذکرها و انتقادهای نمایندگان مجلس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در مورد افزایش هزینه تلفن‌های ثابت به کمیسیون صنایع و معادن دستور داد به این موضوع درباره مخابرات رسیدگی کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.