راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شیرازی مدیرعامل فرابورس شد / میثم فدایی؛ قربانی بحران‌های اخیر بورس

علی رمضانیان / محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرابورس شد. او دانش‌آموخته مدیریت مالی از دانشگاه تهران است. شیرازی مدیرعاملی گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری صباتأمین و عضویت غیرموظف در هیئت‌مدیره بورس تهران را در کارنامه خود دارد.

به گزارش راه پرداخت، هنوز عمر مدیریت میثم فدایی یک سال نشده که با تصمیم هیئت‌مدیره فرابورس در روز یازدهم آبان 1401 برکنار شد. این برکناری در دورانی که حواشی بورس کم نیست، منجر به شایعات زیادی شد.

میثم فدایی یکی از جوان‌ترین مدیران ارشد بورسی در 13 آذر سال گذشته از سوی هیئت‌مدیره فرابورس به‌عنوان سرپرست انتخاب شد و کمتر از یک سال بر فرابورس مدیریت کرد. او در دوران مدیریت خود با حواشی زیادی مواجه شد. مهم‌ترین نکته در ابتدای تصدی او، جابه‌جایی سنگین نیروی انسانی بود که به انتقاد زیاد از او انجامید که هنوز هم ادامه دارد؛ اما در نهایت، فدایی توانست بر این حواشی غلبه کرده و آرامش نسبی را بر فرابورس حاکم کند. ذکر این نکته ضروری است که هیچ مدیر ارشدی زیر یک سال نمی‌تواند کارنامه‌ای قابل‌ بررسی ارائه کند، اما شاید اصلی‌ترین اقدام او تلاش برای به سرانجام رساندن ورود تپسی به‌عنوان اولین استارتاپ به بازار سرمایه بود.

 از طرف دیگر، این روزها حواشی در سازمان بورس  و ارکان آن کم نیست. از یک‌ طرف، وضعیت آشفته‌بازار سهام و از طرف دیگر ناتوانی سازمان بورس در انجام وظایف رگولاتوری خود سبب شده انتقاد از سازمان بورس بالا بگیرد. تا جایی که شایعه برکناری مجید عشقی همچنان در بازار می‌چرخد و با اینکه او طی مصاحبه‌ای برکناری یا استعفای خود را رد کرد ولی موضوع برکناری‌اش همچنان مطرح است. یکی از نمایندگان چند روز پیش به صراحت اعلام کرده بود که مجید عشقی صلاحیت مدیریت بر سازمان بورس را ندارد و باید برکنار شود.

بر اساس شنیده‌ها، برکناری میثم فدایی به دلیل اختلاف بین عشقی و فدایی بود. فردی آگاه در فرابورس به راه‌ پرداخت گفت: «اختلاف رئیس سازمان بورس و مدیرعامل فرابورس کم نبود، ولی این اختلافات تا حدی نبود که منجر به برکناری فدایی شود بلکه به دلیل فشار زیاد بر عشقی و انتقاد از او، عشقی نیاز به یک قربانی داشت تا با برکناری میثم فدایی بخشی از فشارها را از روی دوش خود بردارد.»

پشت پرده برکناری میثم فدایی هرچه باشد، امروز دیگر محمدعلی شیرازی سکاندار شرکت فرابورس ایران شده است.

شیرازی که دارای دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران است، مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید بوده و پیش از آن مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری صباتأمین را بر عهده داشته است. از دیگر سوابق مدیریتی او می‌توان به مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری البرز، گروه دارویی برکت و شرکت سرمایه‌گذاری اعتلای البرز، عضویت در هیئت‌مدیره غیرموظف بورس تهران و ریاست هیئت‌مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.