راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقش ابزارهای هوشمند در توسعه صنعت گردشگری

 چکیده‌ای از مقاله مهندس محسن بیژنی‌فرود در همایش «ابزارهای هوشمند، رونق اقتصادی، دولت همراه»

تعداد کاربران اینترنت و شبکه‌های بین‌المللی ارتباطی و ابزارآلات هوشمند نظیر تلفن‌های همراه نسل جدید به شکل فزاینده‌ای رو به رشد است.

– هر بنگاه تجاری موظف است تا پاسخگوی عظیم مشتریان و کاربران بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی باشد.

– به دلیل نقش و اهمیتی که صنعت گردشگری خارجی می‌تواند در ابعاد مختلف از جمله ایجاد درآمدهای ارزی و… برای دولت‌ها داشته باشد، فعالان این حوزه برای ورود به بازار رقابتی جهان مجبور به تجهیز امکانات و بهره‌برداری از تکنولوژی‌های نوین هستند.

– ابزارهای هوشمند در تمام زنجیره توزیع خدمات گردشگری شامل خطوط هوایی، مهمان‌پذیری، گردانندگان تور، آژانس‌های مسافرتی و مقاصد سفر تغییرات شگرفی ایجاد کرده است.

– ورود ابزارهای هوشمند به صنعت توریسم یک ضرورت انکارناپذیر است و ما ناگزیر به استفاده از این فناوری در صنعت گردشگری هستیم.

– این مقاله نقش کوچکی از ابزارهای هوشمند در توسعه صنعت گردشگری را مورد بررسی قرار داده و وضعیت آن را در ایران و جهان مطالعه کرده و برخی از راهکارهای توسعه آن را ارائه خواهد داد. طبق پیش‌بینی‌های سازمان جهانگردی تا سال 2020 تعداد جهانگردان به یک میلیارد و 600 میلیون نفر بالغ خواهد شد. این صنعت نرخ رشد متوسط یک‌چهارم درصد را تجربه خواهد کرد که بیش از 620 میلیارد دلار گردش مالی سالیانه توریسم در جهان برآورد می‌شود و متأسفانه سهم ایران به 0.1 در صد هم نمی‌رسد. اینکه ما چرا نتوانسته‌ایم سهمی چشمگیر در جذب توریسم داشته باشیم، مسأله مهمی است.

– بر اساس استانداردهای گردشگری، امروزه سازمان دولت الکترونیک(E-Government) در راستای جامعه اطلاعاتی یک کشور، زیرساخت‌های گردشگری را تشکیل می‌دهد.

– اینترنت بیش از یک میلیارد کاربر دارد و اکثر فعالیت‌های پیرامون ما مثل بانکداری، کسب‌وکار، تجارت، آموزش، پرداخت‌ها و… به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود.

– می دانیم که گردشگر عادی به جایی که نمی‌شناسد، سفر نمی‌کند و با تبلیغات سوئی که علیه ایران صورت می‌گیرد، گسترش گردشگری الکترونیک و گردشگری مجازی راهکاری مناسب است تا مسافران بتوانند با صرف کمترین وقت و هزینه و داشتن کمترین دانش، اطلاعات درستی به‌دست آورند و از خدمات گردشگری الکترونیک بهره‌مند شوند. گسترش گردشگری، ما را در رسیدن به اهداف جهاد اقتصادی یاری می‌کند. اینترنت؛ خاستگاه ابزارهای هوشمند، گردشگری الکترونیک، نیازمندی های ایران به گردشگری الکترونیک، وضعیت گردشگری الکترونیک در ایران، مشکلات گردشگری الکترونیک در ایران، راهکارهای توسعه گردشگری الکترونیکی در ایران، ابزارهای هوشمند و Smart Phones، شتاب گردش اطلاعات با وجود ابزارهای هوشمند در دنیا و ارائه چند راهکار جهت هوشمندسازی صنعت گردشگری از موارد مطرح شده در این مقاله است. به‌طور کلی گردشگری هوشمند حلقه مفقوده صنعت گردشگری در ایران است که با توسعه و بازنگری در سیاست‌ها و فعالیت‌های پراکنده این رشته می‌توان گام بلندی برای توسعه این صنعت برداشت و از فواید بی‌شمار آن بهره‌مند شد. فناوری اطلاعات به‌طور مداوم ابزارهای نوینی برای بازاریابی و مدیریت گردشگری فراهم می‌کند و از تعامل بین آژانس‌های گردشگری و مشتریان حمایت کرده و کل فرآیند توسعه، مدیریت و بازاریابی تولیدات و مقصدهای گردشگری را دوباره سازمان‌دهی می‌کند. در این دوران فناوری اطلاعات به‌سرعت رو به پیشرفت است. ابزارهای هوشمند هر روز گسترده‌تر می‌شوند و ابزارهای هوشند فعلی نظیر لپ‌تاپ‌ها و موبایل‌ها رفته‌رفته جای خود را با ابزارهای هوشمند پوشیدنی و واقعیت افزوده عوض می‌کنند و هر لحظه به تعداد استفاده‌کنندگان آن اضافه می‌شود. کشور ایران نیز با توجه به امکانات بی‌شمار تکنیکی و فن نیروی انسانی باید با این موج جدید هم‌سو و هم‌جهت شود. در حقیقت پس از انقلاب کشاورزی و انقلاب صنعتی، انقلابی دیگر در حال رخ دادن است که جای گریزی از آن نیست. از این‌رو لازم است فرصت‌های حاصله از این تحول فناوری را غنیمت شمرد و باتوجه به ملاحظات، از آن بهره گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.