راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توافق ۲۲بندی خاندوزی، صالح‌آبادی و فاطمی‌امین برای حمایت از تولید

پیرو دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت‌ دولت با رهبر معظم انقلاب در راستای تحقق اهداف شعار سال، وزرای اقتصاد و صمت و رئیس‌کل بانک مرکزی توافق ۲۲بندی در حمایت از تولید امضا کردند.

به گزارش ایرنا، در راستای تحقق اهداف شعار سال مبنی بر حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین و همچنین به‌منظور تقویت راهکارهای تأمین سرمایه در گردش تولید که در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت با رهبر انقلاب در هشتم شهریورماه مورد تأکید معظم له قرار گرفت و در ادامه سیاست‌های دولت سیزدهم درباره ارتقا و بهبود شیوه‌های تأمین مالی تولید و هدایت منابع و اعتبارات به سمت فعالیت‌های مولد در جهت رشد تولید، برنامه‌هایی در ۲۲ بند مورد توافق وزرای اقتصاد و صمت و رئیس‌کل بانک مرکزی قرار گرفت و مقرر شد همه اقدام‌های لازم بر اساس تفاهم‌نامه، مورد اجرا و پیگیری قرار گیرد.

همچنین مقرر شد کمیته‌ای متشکل از معاونان دستگاه‌های مذکور تشکیل‌ شده و به‌صورت مستمر روند اجرای اقدامات تفاهم‌نامه را پیگیری و نظارت کند.

برپایه این تفاهم‌نامه، پرداخت ۹۳۳ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش و ۲۳۴ هزار میلیارد تومان سرمایه ثابت به بخش صنعت و معدن توسط بانک‌ها در سال ۱۴۰۱ هدف‌گذاری شد.

همچنین استفاده از ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌ای مانند اوراق گام و برات الکترونیکی در معاملات بورس کالا به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تا پایان امسال، هدف‌گذاری شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه، تأمین مالی سرمایه در گردش زنجیره نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی و صنایع شیمیایی و همچنین زنجیره صنایع غذایی و کشاورزی با استفاده از ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌ای از قبیل اوراق گام به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان برنامه‌ریزی شد.

اعطای مجوز به بانک‌ها معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان برای ضمانت اوراق بدهی منتشرشده توسط شرکت‌های تولیدی در بازار سرمایه در مدت یک ماه و تخصیص تسهیلات بازسازی، نوسازی و احیای واحدهای تولیدی به میزان  ۵۰ هزار میلیارد تومان تا پایان سال ۱۴۰۱ از دیگر بندهای این تفاهم‌نامه است.

در این تفاهم‌نامه، راه‌اندازی سامانه جامع وثایق بانکی تا پایان سال، ایجاد امکان ارائه خدمات صدور و انتقال اوراق گام به‌صورت غیرحضوری در مدت سه‌ماه و توسعه استفاده از کارت اعتباری در پرداخت تسهیلات خُرد بانکی؛ به‌ویژه اجرای طرح خرید کالای ایرانی از طریق تسهیلات قرض‌الحسنه مبتنی بر کارت اعتباری تا پایان سال پیش‌بینی شد.

این تفاهم‌نامه به امضای سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی و سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید.

متن کامل مفاد ۲۲بندی این تفاهم‌نامه از اینجا قابل دسترسی است.

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.