راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

تاثیر بانکداری الکترونیک بر معماری و طراحی شعب بانک‌ها

طراحی و ساخت یک شعبه بانک، در برگیرنده فرآیندهای پیچیده ای است. شعبه علاوه بر مهمترین کانال توزیع خدمات و دادوستد اطلاعات، عنصر کلیدی در استراتژی ارتباطی بانک به شمار می رود. بنابراین در عصر نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات، طراحی خلاق شعبه به عنوان مهمترین کانال ارتباطی، نمود اصلی تغییر رویکرد بانکها در مواجهه با مشتریان خود است. از سوی دیگر بانکداری الکترنیک مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، اثرگذارترین عامل بر طراحی نوین شعب بانک به حساب می آید. بانک های تراز اول جهانی هریک به نوبه خود در پی خلق ایده ها و الگوهای مناسبی در این خصوص هستند تا افق های جدیدی را پیش روی مشتریان خود قرار دهند .

امروزه طراحی شعب یکی از مهمترین جلوه های اصلی بروز خلاقیت و زمینه ایجاد تمایزهای اثربخش در نظام بانکداری جهانی به شمار می رود. از سوی دیگر صاحبنظران، ایده های متفاوتی از اثرات تکنولوژیهای مرتبط با بانکداری الکترونیک بر شعب بانکی ارایه می دهند، اما واقعیت آن است که بانکها، بانکداری الکترونیک را نه جایگزین شعبه، بلکه از آن برای ارایه خدمات سریعتر، سفارشی تر، گسترده تر و در نهایت طراحی و معماری نوین شعب استفاده می کنند. در این فرصت ۱۰ تاثیر بانکداری الکترونیک بر معماری شعب را با تصاویر مربوطه مرور خواهیم کرد .

.

۱- طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی: یکی از تاثیرات مهم بانکداری الکترونیک، بر طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی شعب است. معماری در عصر جدید آنگاه معنا و مفهوم خود را می یابد که علاوه بر بهره گیری از عناصر هویت ساز بانک، با پارادایم عصر جدید مأنوس و هم نشین شود و تردیدی نیست که یکی از مهمترین شاخص ها و مؤلفه های عصر حاضر «فناوری اطلاعات و ارتباطات» است .تجربه طراحی مدرن شعب بانک BURGAN یکی از الگوهای نوین و موفق در این خصوص به شمار می رود.

Barwa-bank-way2pay-92-12-06 Barwa-bank-1-way2pay-92-12-06 Barwa-bank-2-way2pay-92-12-06 Barwa-bank-3-way2pay-92-12-06

.

۲- بانکداری مجازی: یکی از پارادیم‌های جدید بانکی مبتنی بر بانکداری الکترونیک، بانکداری مجازی است. بانکداری مجازی یک راه کار نو، خلاق و چابک در عرصه بانکداری محسوب می شود که محصولات و خدمات بیشتر، اختصاصی تر و متنوع تری را با سهولت بیشتر و قیمت کمتر به مشتریان عرضه می‌کند. اما بانک‌های برتر دنیا به تجربه آموخته اند که باید هرچه بیشتر در صدد نمایش واقعی بانکداری مجازی برای مشتریان خود باشند. تجربه بانک ING در این خصوص یکی از موارد بسیار خلاق و کاربردی است. این بانک در تلاش است تا با ایجاد شعبی موسوم به «کافی بانک» هرچه بیشتر و بهتر خدمات بانکداری مجازی را واقعی ساخته و نمایش دهد. در این فروشگاه‌ها علاوه بر ارایه خدمات و فروش محصولات متنوع، زمینه های استفاده از خدمات بانکداری مجازی نیز پیگیری می شود. از سوی دیگر بانک در تلاش است تا برند بانکداری مجازی خود را ذهن مشتریان تثبیت و واقعی سازد.

ING-bank-way2pay-92-12-06 ING-bank-3-way2pay-92-12-06ING-bank-1-way2pay-92-12-06 ING-bank-2-way2pay-92-12-06

.

۳- شعب هوشمند: آمارها نشان می دهد که بیش از ۸۰ درصد فروش محصولات بانکی، در داخل شعبه انجام می شود؛ در نتیجه بانک ها شعب خود را باید به نحوی آرایش دهند که به عنوان یک مرکز راهبردی برای ارائه خدمات بانکداری فعالیت کنند .در عصر فناوریهای نوظهور یکی از ایده های مورد استفاده بهره گیری از الگوهای برتر در طراحی مکان های هوشمند مانند فروشگاه های شرکتهای تولید کننده تجهیزات فناوری اطلاعات است . تجربه CITI BANK نمونه موفقی از این ایده است که با الگوبرداری از فروشگاه های شرکت APPLE ظهور و نمود یافته است . طراحی این شعب موید یک مکان دریافت خدمات به صورت کاملا دیجیتالی است .

CitiBank-Branches-way2pay-92-12-06 CitiBank-Branches-1-way2pay-92-12-06 CitiBank-Branches-2-way2pay-92-12-06 CitiBank-Branches-3--way2pay-92-12-06

.

۴- شعب چند منظوره: در طراحی شعب جدید ارایه برخی از خدمات نوین که در نظام بانکی کمتر به آن پرداخته شده است مورد توجه قرار گرفته است . شعب بانکی امروزه کانال ارایه محصولات و خدمات صنایع مالی چون بیمه ، لیزینگ و … است . ظهور شعبی با عنوان FLAGSHIP (شعب چند منظوره) برای پشتیبانی از چنین ایده ای به واقعیت پیوسته است . بانکداری الکترونیک یکی از مهمترین ابعاد طراحی این شعب به شمار می آید زیرا این شعب برای ارایه خدمت به تعداد زیادی از مشتریان طراحی شده اند. نمونه این شکل از شعب در بانک BARCLAYS به تصویر کشیده شده است.

Barclays-Modern-Branches-4-way2pay-92-12-06Barclays-Modern-Branches-1-way2pay-92-12-06 Barclays-Modern-Branches-2-way2pay-92-12-06 Barclays-Modern-Branches-3-way2pay-92-12-06

.

۵- خودخدمتی: بر اساس پیشرفت های تکنولوژیک در حوزه بانکداری الکترونیک ، نوع جدیدی از فرهنگ خدمات دهی بانکی تعریف گردیده است که بر اساس آن بسیاری از خدمات به صورت خود خدمتی SELF SERVICE ارایه می گردد. همانگونه که در تصویر مربوط به شعب رویال بانک (RBC) مشخص گردیده است ، طراحی و معماری شعب بر مبنای حمایت از این فرایند انجام شده است.

RBC-Royal-way2pay-2-92-12-06 RBC-Royal-way2pay-3-92-12-06 RBC-Royal-way2pay-92-12-06 RBC-Royal-way2pay-1-92-12-06

.

۶- استفاده بهتر از فضای شعب: یکی از مهمترین هزینه های بانکی هزینه های مرتبط با ایجاد و نگهداری شعب است. بی جهت نیست که بسیاری از بانکها برای مدیریت این هزینه ها ، سودآوری هر شعبه را به صورت مجزا بررسی و سنجش می کنند. با این حال بانکداری الکترونیک با ویژگی ماهوی خود در کاهش هزینه ها از راه های گوناگون، اینبار نیز به کمک مدیریت شعب آمده تا آنها را به حداکثر بهره وری نزدیک کند. یکی از دهها مورد این شکل از پشتیبانی را می تواند بهره برداری از تمامی فضای شعب به خصوص دیوارهای آن از طریق نمایشگرهای هوشمند برای ارایه خدمات اطلاعاتی و خدمات بانکداری الکترونیک است.

ibank-wau2pay-92-12-05 ibank-wau2pay-1-92-12-05 ibank-wau2pay-2-92-12-05

.

۷- مواجهه با مشتری: شاید برخی ادعا کنند که بانکداری الکترونیک، مواجهه از طریق ابزارهای الکترونیک را جایگزین مواجهه مستقیم با مشتری کرده است. اگرچه تحقیقات در کشورها و بانکهای مختلف نتایج متفاوتی را نشان می دهد با این حال با پذیرش این فرض، باید توجه داشت که بانکداری الکترونیک، مواجهه مستقیم مربوط به دریافت و پرداخت را بیشتر تحت تاثیر قرار داده است. اما دیگر مواجه ها مانند دریافت مشاوره یا دریافت وام هنوز در شعب انجام می پذیرد. از سوی شکل های جدید مواجهه غیر حضوری با مشتری مانند ویدئو کنفرانس جایگزین مواجهه های مستقیم در شعبه شده است. این امر باعث شده تا در معماری شعب فضایی برای این تبادلات در نظر گرفته شود. نقطه قابل توجه دیگر در مواجهه با مشتری همانگونه که در تصویر مشخص است، مشارکت بیشتر در دریافت خدمات است. به طوری که می توان چرخش مانیتورها به سوی مشتری و استفاده از نرم افزارهای کاربرند پسند را یکی دیگر از تغییرات بنیادین در شعب توصیف کرد که بر معماری و طراحی آن تاثیر می گذارد.

Customer-1-way2pay-92-12-05Customer-way2pay-92-12-05

.

۸- باجه‌های جدید: یکی دیگر از تغییرات بنیادین حاصل از تاثیر بانکداری الکترونیک بر معماری و طراحی شعب، ایجاد باجه های جدید است. این باج های جدید علاوه بر تغییر در فرآیندهای ارایه خدمات، در معماری و طراحی شعب نیز موثر اند. چیدمان، طراحی و جانمایی آنها مباحثی است که باید به دقت مد نظر قرار گیرند. نمونه ای از باجه های جدید در تصویر نمایش داده شده است.

New-Kiosk-bank-citibank-way2pay-92-12-06

.

۹- شکل‌های جدید شعب: یکی از بارزترین ویژگیهای ورود بانکداری الکترونیک به عرصه بانکداری آن است که شکل های سنتی و متعارف و یکسان شعب را به شکل های جدید، منعطف و بسیار متنوع تغییر داده است. بانکداری الکترونیک مدعی است بعد زمان و مکان را در نوردیده است. ادعای دیگر می تواند تنوع بخشی به شکل های مختلف شعبه باشد. ادعایی که نمونه ای از آن در تصویر نمایان است.

New-Arman-Kiosk-way2pay-92-12-05 New-Arman-Kiosk-1-way2pay-92-12-05 New-Arman-Kiosk-2-way2pay-92-12-05

.

۱۰- ابزارهای نوین بانکداری الکترونیک: ابزارهای متداول بانکداری الکترونیک نقش بسزایی در طراحی، چیدمان و شکل شعب دارند. ورود ابزارهای بانکداری الکترونیک به شعب علاوه بر اینکه کارکردهای شعب را تغییر داده و آن را بازآفرینی کرده اند، طراحی آن را به کلی متفاوت و متمایز ساخته اند. از سوی دیگر خود این تجهیزات نیز در طول زمان بهبود یافته و کارآمد تر شده اند. لذا تغییرات آنها در فرآیند طراحی یکپارچه شعب تاثیر متقابل داشته است. به عنوان نمونه دستگاه ها خودپرداز جدید بانک BBVA یکی از نمونه های رایج است که درکنار توسعه کارکردها، بر طراحی شعب نیز تاثیر گذاشته است. بانکداری الکترونیک پارادیم نظام بانکداری است، به همین دلیل تمامی ابعاد بانکداری را متاثر ساخته که شعب نیز از این امر مستثنی نیست.

BBVA-Inovation-Center-way2pay-92-12-05BBVA-Inovation-Center-1-way2pay-92-12-05 BBVA-Inovation-Center-2-way2pay-92-12-05

منبع: BSMcenter

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.