راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سمینار معرفی دوره‌های MBA و DBA بانکداری دیجیتال برگزار شد / در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال

راضیه مینایی / سمینار معرفی دوره‌های MBA و DBA بانکداری دیجیتال، روز چهارشنبه 9 شهریورماه در سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

در این سمینار مرتضی عمادزاد، مدیر هیئت‌ علمی سازمان مدیریت صنعتی؛ بهنام فیض‌آبادی، مدیر دوره‌های سازمان مدیریت صنعتی و اسپانسر دوره‌های MBA و DBA بانکداری دیجیتال؛ صادق فرامرزی، دبیر کل سازمان نصر کشور؛ کامران اعتمادمقدم، مدیر کمیته علمی دوره‌ها و علیرضا بزرگمهری از مدیران و فعالان حوزه بانکداری دیجیتال حضور داشتند.


این دوره نگاه ما را به اقتصاد دیجیتال متحول می‌کند


در ابتدای این سمینار، مرتضی عمادزاد با ابراز خوشحالی بابت اضافه‌ شدن این دوره گفت: «بسیار خوشحال هستیم که این دوره هم به دوره‌های ما اضافه شده است. سازمان مدیریت صنعتی حدود ۱۵ دوره MBA دارد که هر دوره با هدف خاصی اجرا می‌شود. در برگزاری این دوره‌ها به این توجه می‌شود که هر دوره چه نیازی از مدیران صنعت را برطرف می‌کند. در هر دوره سعی می‌کنیم دانشجویان و اساتید متناسب با آن دوره انتخاب شوند که نهایت رضایت حاصل شود. مسیری که در برگزاری بانکداری دیجیتال در پیش گرفته‌ایم نیز همین است.»

رئیس هیئت‌ علمی سازمان مدیریت صنعتی  افزود: «این دوره برای ما یک ویژگی خاص دیگر هم دارد. در این زمان بذرهای دانش‌پژوهی در سازمان کاشته می‌شود و امیدوارم بعداً محصول پربرکتی را به دست بیاوریم. این دوره با هدف برآورده کردن نیازهای سیستم بانکی و‌ پولی کشور برگزار می‌شود.»

او ادامه داد: «مستحضر هستید که فاصله ما با سیستم بانکداری دنیا نسبتاً زیاد است. بخشی به‌ خاطر تحریم‌ها و بخش دیگر به‌ خاطر کم‌کاری‌های خودمان است. مجله اکونومیست لندن هر سال در مورد آمادگی دیجیتالی‌شدن کشور گزارش می‌دهد. ۷۰ کشور که آمادگی بهتری برای پذیرش دیجیتالی‌شدن دارند، در این گزارش انتخاب و بررسی شده‌اند. با اینکه رنکینگ ما ۶۷ یا ۶۸ است؛ اما در این زمینه از ۱۲۰ کشور جلوتر هستیم. جامعه ما برای استفاده و بهره‌برداری از این فضا آماده است.»

عمادزاد گفت: «اگر این دوره به‌خوبی اجرا شود، می‌تواند بر سیستم بانکداری، اثربخش باشد. به این دوره خیلی امید بسته‌ایم که ما را در این مسیر کمک کرده و همچنین نگاه ما را به اقتصاد دیجیتال متحول کند. این دوره‌ها در دنیا بسیار کارآمد و بهره‌ور هستند. دانش ما در اجرای سیاست‌های پولی کم است. ما می‌توانیم خوراک خوبی به سیستم پولی و بانکی کشور بدهیم ‌تا بتوانند تخمین‌های بهتر، دقیق‌تر و به‌موقع‌تری داشته باشند.»


ویژگی خاص سازمان مدیریت صنعتی، پیوند آموزش، مشاوره و تحقیق است


در ادامه این سمینار، بهنام فیض‌آبادی گفت: «در صنعت بانکداری تحولات شگرفی اتفاق افتاده است. بر اساس رصد نیازهای جامعه مخاطب، سازمان مدیریت صنعتی تصمیم‌ گرفت این دوره را برگزار کند. ‌در جلسات مختلفی که داشتیم از فلسفه این دوره و اینکه چه خلائی را باید پر کند، صحبت کردیم. با مشورت‌های فراوان به طرح درس رسیدیم و مشخص کردیم این دوره چه نیازهایی را باید برطرف کند.»

مدیر دوره‌های سازمان مدیریت صنعتی ادامه داد: «من به‌عنوان مسئول اجرایی تلاش می‌کنم بهترین خدمات را به شرکت‌کنندگان ارائه دهم. سازمان مدیریت صنعتی سه بخش مشاوره، تحقیق و آموزش دارد. یکی از ویژگی‌های خاص ما، ‌پیوند دادن این سه بخش است. از بهمن ۱۳۵۰ دوره‌های MBA برگزار می‌کردیم و در خاورمیانه جزو اولین‌ها بودیم. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که شرکت‌کنندگان در نهایت آسایش کلاس‌ها را بگذرانند و بتوانند از مشاوره و کتابخانه استفاده کنند.»


مهم‌ترین فایده این دوره‌ها، از بین‌ بردن توهم دانایی است


صادق فرامرزی در مورد چگونگی طرح ایده توضیح داد: «پس از شکل‌گیری ایده تشکیل دوره MBA و DBA برای تنظیم سیلابس‌ها جلسه گذاشتیم و بحث کردیم. نکته مثبت سازمان مدیریت صنعتی، انعطاف‌پذیری و تغییرپذیری سیلابس‌هاست.»

دبیر کل سازمان نصر افزود: «جهان در حال طی‌کردن انقلاب دیجیتال است. کرونا با وجود مشکلاتی که به بار آورد، فرصت‌های زیادی نیز ایجاد کرد. تکنولوژی به‌سرعت تغییر می‌کند و سرعت این تغییرات نیز زیاد است.»

او تصریح کرد: «ما در سازمان‌ها درگیر طرح‌های تحول دیجیتال هستیم. من نگران عدم توازن در حوزه‌ها هستم. هر سال، سال تب برای یکی از تکنولوژی‌هاست و ما هر سال به سمت یک‌ تکنولوژی هجوم می‌بریم و بقیه حوزه‌ها را نادیده می‌گیریم. این مسئله منجر به عدم توازن می‌شود.»

فرامرزی تأکید کرد: «معنای واقعی تحول دیجیتال را درک نکرده‌ایم و این ناشی از نبود دانش است. مهم‌ترین فایده این دوره‌ها، از بین‌ بردن توهم دانایی است. توهم دانایی به‌ خاطر سخت بودن تغییر و سخت بودن فراگیری دانش است؛ لذا دوره‌های مشابه باعث می‌شود افرادی تربیت شوند که شکاف بین تحول دیجیتال و واقعیت را درک کنند و برای رفع آن بکوشند.»

فرامرزی گفت: «در این دوره در مورد قسمتی از تحول دیجیتال صحبت می‌کنیم و در نهایت به آموزش می‌رسیم. به نظر من برای برگزاری این دوره بهترین مکان انتخاب شده است. یکی از اتفاقاتی که در این دوره‌ها می‌افتد، تغییر بینش است.»


مدیران باید بدانند چه می‌خواهند و به چه سمتی می‌روند


علیرضا بزرگمهری نیز گفت: « چهار یا پنج سال گذشته یک دوره بانکداری دیجیتال برای بانک صنعت و معدن برگزار کردیم. آن دوره مورد رضایت قرار گرفت و به این واسطه من تدریس در این حوزه را ادامه دادم. وقتی ایده برگزاری دوره DBA و MBA مطرح و از من دعوت شد، بسیار مفتخر شدم.»

بزرگمهری ادامه داد: «در آن زمان چند سال یکبار برای یک حوزه تب می‌کردیم در دهه ۱۳۸۰ هم تب کربنکینگ (Core Banking) بود. در سال ۱۳۸۶ در مقاله‌ای در یک مجله معتبر راجع به کو بنکینگ نوشتم و از دیدگاه و درک متفاوت ما با دنیا از کربنکینگ گفتم. سال‌ها بعد در دهه‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ دو خبرگزاری دیگر این مقاله را بازنشر کردند؛ یعنی تا سال‌ها بعد هم مفهوم واقعی کربنکینگ را نمی‌دانستیم.»

او افزود: «همه بانک‌ها در سال ۱۴۰۰ ادعای بانکداری دیجیتال داشتند. امیدوارم در این دوره مدیرانی تربیت شوند که چه بخواهند و چه نخواهند به سمت تحول دیجیتال بروند، بدانند چه می‌خواهند و به چه سمتی می‌خواهند بروند.»

در پایان این سمینار جزئیات دوره‌ها؛ اعم از شرایط شرکت‌کنندگان، تعداد واحدهای درسی، ساعت و مکان برگزاری و هزینه بیان شد.

سازمان مدیریت صنعتی بیش از ۶۰ سال تجربه در زمینه آموزش، مشاوره و پژوهش مدیریت در کشور دارد. این سازمان از سال ۱۳۵۰ برگزاری دوره‌های عالی مدیریت کسب‌وکار یا  MBA و از سال‌های اخیر دوره‌های DBA را در قالب دوره‌های آموزشی بین‌المللی و داخلی آغاز کرده است. اکنون این سازمان با توجه‌ به نیازهای صنعت بانکداری کشور، اقدام به طراحی و ارائه دوره‌های MBA و DBA با گرایش بانکداری دیجیتال کرده است.

منبع کارنگ
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.