راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راهکارهای عملیاتی جیبیت برای احراز هویت / چرا استفاده از وب‌سرویس برای کسب‌وکارها لازم است؟

جرائم مالی، کلاهبرداری‌های اینترنتی و فیشینگ، مهم‌ترین چالش پیش‌روی کسب‌وکارهاست. چالش‌هایی که پیچیدگی‌شان، راه‌های مقابله با آن‌ها را سخت‌تر و فرایندهای پیشگیری را نیز طولانی‌تر کرده است. اگرچه سرمنشأ تمام این چالش‌ها ناتوانی در شناسایی مشتریان است و حتی برخی کسب‌وکارها نیز به دلیل شناخت کم از کاربران ندانسته در دام جرائم مالی گرفتار می‌شوند. این امر نه‌تنها آینده شرکت که آینده اعضا را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

ازاین‌رو برای کسب‌وکارهایی که با فرایندهای مالی (فروش کالا یا خدمات، انتقال وجه و…)  سروکار دارند، فارغ از اندازه و حوزه‌ای که در آن مشغول به فعالیت هستند، اطمینان از سلامت تبادلات مالی بسیار اهمیت دارد. در واقع یکی از دلایل الزام نهادهای قانون‌گذار به رعایت دستورالعمل‌های احراز هویت کاربران، ایجاد مشروعیت برای هویت مشتری و در نتیجه پوشش ریسک‌های اعتباری آتی است.

البته پوشش ریسک‌های مالی و اعتباری به‌راحتی میسر نمی‌شود و حتی بزرگ‌ترین شرکت‌های مالی جهان نیز با وجود استفاده از به‌روزترین و کامل‌ترین روش‌های احراز هویت همچنان با آن دست‌به‌گریبان هستند؛ بر اساس گزارش سازمان ملل هرساله بین دو تا پنج درصد از کل تولید ناخالص جهان به جریانات مالی غیرقانونی راه پیدا می‌کنند و راهکارهای قانونی برای جلوگیری از آن نیز تنها در 50 درصد مواقع مؤثر بوده است. ورود این میزان پول به چرخه مالی غیرمولد نشان‌دهنده ناکافی بودن مراحل احراز هویت مشتریان یا کاربران توسط برخی شرکت‌هاست.

گرچه الزامات قانونی برای احراز هویت مشتریان بستگی زیادی به قوانین کشورها دارد؛ اما می‌توان ادعا کرد پایه و اساس آن‌ها یکی است و تقریباً تمام کسب‌وکارها برای پوشش ریسک‌های اعتباری آتی و جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی مالی، احراز هویت را با اولویت بالایی انجام می‌دهند. چرا که می‌دانند تنها با شناخت بهتر مشتریان می‌توانند کسب‌وکار را از ریسک‌های مرتبط با فعالیت‌های غیرقانونی مالی به‌دور نگه داشت. اولین مرحله برای شناخت مشتری نیز جمع‌آوری اطلاعات و مرحله دوم نیز ارزیابی سطح ریسک اوست.

شناخت کاربران یا مشتریان در داخل کشور با استفاده از وب‌سرویس‌های استعلام بانکی، احراز هویت و خدماتی صورت می‌گیرد؛ استعلام کارت، استعلام شبا، تبدیل کارت به شبا، ثبت‌احوال مقایسه‌ای و شاهکار از مهم‌ترین وب‌سرویس‌هایی است که هر کسب‌وکار باید از آن‌ها برای شناسایی بهتر مشتریان یا کاربران خود بهره ببرد. اگرچه سایر وب‌سرویس‌ها نیز دارای اهمیت هستند. 


امکان رصد هویت واقعی مشتری


افزایش قابل‌توجه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در بستر وب، علاوه بر بهبود شرایط زندگی، زنگ هشدار افزایش تقلب‌های آنلاین را نیز به صدا درآورد. در روزهایی که افراد به دلیل کرونا در قرنطینه بودند و کارهای مالی خود را به‌صورت اینترنتی مدیریت می‌کردند، چالش بسیار مهم کسب‌وکارها این بود که مشتری من چه کسی است؟ آیا او باهویت واقعی خود فعالیت می‌کند یا آن را جعل کرده است؟

راهکارهایی برای پاسخ به این پرسش‌ها نیز مطرح شده بود؛ به‌عنوان‌مثال از کاربر گذر واژه‌ای مشخص درخواست می‌کردند یا کدی به شماره موبایلش ارسال می‌شد. اما این موارد به‌اندازه کافی امن نبودند تا کسب‌وکار بتواند با استناد به آن اجازه فعالیت مالی به‌خصوص در مبالغ کلان را به کاربر بدهد. چون هر لحظه امکان دزدیده‌شدنش وجود داشت؛ بنابراین اهرم باقی‌مانده برای پاسخ به سؤال مشتری من چه کسی است؟ استفاده از روش‌های چندمرحله‌ای احراز هویت یا استفاده از وب‌سرویس‌های استعلام بانکی و نظارت مداوم بر رفتار مشتری است. 


کارکرد وب‌سرویس‌های استعلام چیست؟


شناسایی مشتری، صحت سنجی هویت و در نهایت اعتبارسنجی داده‌های بانکی وارد شده به سیستم توسط او، از جمله مهم‌ترین کارکردهای وب‌سرویس‌های استعلام بانکی، خدماتی و احراز هویت است. تا پیش از اینکه شرکت‌های ارائه‌دهنده وب‌سرویس‌های استعلام بانکی و هویتی اقدام به ارائه آن‌ها به کسب‌وکارها کنند، شناسایی مشتریان یا کاربران زمان‌بر  و طولانی بود؛ چرا که اولاً دسترسی به تأمین‌کنندگان اصلی این وب‌سرویس‌ها دشوار بوده و دوم در اختیار تمام کسب‌وکارها قرار نمی‌گرفت.  ازاین‌رو شرکت‌های ارائه‌دهنده به‌عنوان واسطی میان تأمین‌کنندگان اصلی و کسب‌وکارها ایجاد شدند تا وب‌سرویس‌های موردنیاز کسب‌وکارها را به آن‌ها ارائه دهند.

استفاده از این وب‌سرویس‌ها کسب‌وکارها را نسبت به جعل هویت کاربران همچنین افزایش ریسک‌های مالی و اعتباری بیمه می‌کند. از سوی دیگر این اطمینان به کسب‌وکارها داده می‌شود که مدارک هویتی و اطلاعات بانکی فرد توسط نهادهای مرتبط مانند ثبت‌احوال، بانک مرکزی و اپراتورهای تلفن همراه مورد تأیید قرار گرفته و از اطلاعات مشتری سوءاستفاده نشد است. 


وب‌سرویس‌های مهم کسب‌وکارها کدام‌اند؟


یکی از مهم‌ترین گام برای آغاز فعالیت‌های اقتصادی و تجاری، احراز هویت است و این مهم بدون وجود سیستمی که بتواند کاربران را شناسایی کند، میسر نخواهد شد. کسب‌وکارها از طریق وب‌سرویس‌ها به سیستمی دست می‌یابند که نیاز به احراز هویت کاربران را پاسخ دهد. 

 وب‌سرویس‌های مورداستفاده برای کسب‌وکارها به حوزه فعالیت آن‌ها بستگی دارد؛ آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی و تجاری که نیازمند احراز هویت کامل کاربران باشند، از وب‌سرویس‌های احراز هویت و کسب‌وکارهایی که نیاز به صحت سنجی اطلاعات بانکی کاربران خود دارند، از وب‌سرویس‌های استعلام بانکی استفاده می‌کنند.

به‌صورت کلی احراز هویت کاربران به‌واسطه بهره‌گیری از وب‌سرویس‌هایی مانند همخوانی شماره موبایل با کد ملی (شاهکار)، همخوانی نام و نام خانوادگی با شماره شبا و ثبت‌احوال مقایسه‌ای انجام می‌پذیرد. البته که برخی کسب‌وکارها از استعلام کد پستی نیز به‌عنوان وب‌سرویسی برای تکمیل اطلاعات هویتی افراد استفاده می‌کنند. 

بانک‌ها، مهم‌ترین استفاده‌کنندگان از وب‌سرویس‌های استعلام بانکی و احراز هویت هستند. اگرچه اطلاعات موردنظر را از ارائه‌دهندگان اصلی آن مانند اداره ثبت‌احوال و بانک مرکزی دریافت می‌کنند اما شناسایی بهتر مشتریان این امکان را به شبکه بانکی می‌دهد که به افراد درگیر در جریانات مالی غیرقانونی را شناسایی و به آن‌ها خدمات ارائه ندهند یا خدمات‌دهی به آن‌ها را قطع کنند.

 این امکان می‌بایست برای تمام کسب‌وکارهایی که فعالیت‌های مالی دارند، ایجاد شود. البته مهم‌ترین مشکل پیرامون آن عدم دسترسی به تأمین‌کنندگان اصلی وب‌سرویس‌هاست. به همین دلیل از شرکت‌هایی که اقدام به ارائه وب‌سرویس‌های استعلام بانکی و احراز هویت می‌کنند، بهره می‌گیرند. 

تبدیل کارت به شبا پرکاربردترین وب‌سرویس تبدیلی در میان کسب‌وکارهاست. البته که استفاده از آن برای کسب‌وکارها محدودیتی نداشته و از صرافی‌های رمزارز و کارگزاری‌ها تا خرده‌فروشی‌ها را در بر می‌گیرد. کسب‌وکارها از این وب‌سرویس برای انتقال وجه به‌حساب کاربران یا مشتریان استفاده می‌کنند تا مقابل سوءاستفاده‌های مالی گرفته شود. 

استعلام شبا از دیگر وب‌سرویس‌های پرکاربرد است؛ این وب‌سرویس به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از صحت اطلاعات وارد شده توسط کاربر اطمینان حاصل کنند و آن را بشناسند. 

استعلام کارت از دیگر وب‌سرویس‌های مورداستفاده برای کسب‌وکارهاست که به‌منظور افزایش امنیت در تراکنش‌های مالی همچنین تکمیل پروفایل‌ کاربران مورداستفاده قرار می‌گیرد. 

ثبت‌احوال مقایسه‌ای از دیگر وب‌سرویس‌های پرکاربرد است که به‌منظور صحت سنجی هویت افراد و جلوگیری از هرگونه خطا و تقلب در دسترس کسب‌وکارها قرار گرفته است. در واقع شرکت‌ها با این وب‌سرویس جلوی هرگونه جعل هویت کاربران یا مشتریان را گرفته و اطمینان حاصل کنند که هویت محرز شده، صحیح است. در این سرویس اطلاعات هویتی فرد با سازمان ثبت‌احوال مطابقت داده شده و پاسخ به استعلام گیرنده داده می‌شود.

وب‌سرویس‌های پرکاربرد دیگر برای کسب‌وکارها تطابق کارت با کد ملی و تطابق شماره شبا با کد ملی است. در این وب‌سرویس‌ها علاوه بر اینکه صحت سنجی هویت افراد با اطلاعات بانکی‌شان مورد بررسی قرار می‌گیرد، پروفایل کاربری‌شان نیز تکمیل می‌شود. 

همخوانی شماره موبایل با کدملی یا سرویس شاهکار یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین وب‌سرویس‌های تطبیقی برای کاربران یا مشتریان کسب‌وکارها به شمار می‌رود. با استفاده از این وب‌سرویس می‌توان به تطبیق شماره موبایل با کد ملی پی برد؛ این امر امکان سوءاستفاده از شماره موبایل یا کد ملی افراد را به‌شدت کاهش می‌دهد.

همخوانی نام و نام خانوادگی با شماره شبا نیز یکی دیگر از وب‌سرویس‌های بااهمیت برای کسب‌وکارهاست و بیشتر برای نقل‌وانتقال پول با کاربر یا مشتری موضوعیت پیدا می‌کند. اگرچه اهمیت استفاده از آن برای هر کسب‌وکاری فارغ از اندازه آن، بسیار مهم است چرا که می‌تواند ریسک‌ جابه‌جایی به‌حساب غیر یا انتقال اشتباه وجه را کاهش دهد. 


کسب‌وکارها چگونه مشتریان خود را بشناسند؟


هر کسب‌وکاری در گام نخست و پیش از ارائه خدمات یا فروش محصول به کاربران و مشتریانش، نیاز است که آن‌ها را به‌خوبی بشناسد. این شناسایی برای جلوگیری از مواردی همچون سوءاستفاده مالی و هویتی از کاربر یا مشتری، پیش‌دستی در رصد تراکنش‌های مشکوک و در نهایت ارتقا امنیت برای کسب‌وکارهاست. استفاده از وب‌سرویس‌ها خواه بانکی باشد خواه احراز هویتی یا خدماتی برای هر کسب‌وکاری ضروری است و با استفاده از آن می‌توان مقابل مخاطرات ناخواسته گرفته شود.

جیبیت به‌عنوان یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده وب‌سرویس‌های استعلام بانکی، احراز هویت و خدماتی، می‌تواند تمام نیاز کسب‌وکارها را برطرف کند. علاوه بر اینکه طیف وسیعی از وب‌سرویس‌های درخواستی کسب‌وکارها را ارائه می‌دهد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ را به استعلام گیرنده باز می‌گرداند. جیبیت با در اختیار داشتن تأمین‌کنندگان متعدد برای برخی وب‌سرویس‌ها امکان دریافت اطلاعات برای استعلام گیرنده را با بالاترین درجه اطمینان و کمترین خطا فراهم کرده است. 

میانگین نرخ پاسخگویی بالا در هر ثانیه یکی دیگر از مزایای بهره‌مندی جیبیت در ارائه وب‌سرویس‌هایش است. این امر می‌تواند شرایط برای ثبت درخواست‌های زیاد در هر ثانیه و بدون خطا را ایجاد کند. 

وب‌سرویس‌های ارائه شده توسط جیبیت برای تمام کسب‌وکارها بدون توجه به حوزه و مقیاس شرکت، مناسب است. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.