راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ظرفیت‌های فناوری اطلاعات از زبان فعالان حوزه / در مسیر پیشرفت اقتصاد دیجیتال

در انتهای قرن گذشته با پیشنهاد نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران 22 تیر زادروز دانشمند مشهور محمدبن‌موسی خوارزمی، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان «روز فناوری اطلاعات» ثبت و در تقویم رسمی کشور درج شد. رئیس هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران روز فناوری اطلاعات را روزی مؤثر در پیشرفت اقتصاد دیجیتال می‌داند. به گفته سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، برای تحقق شهر هوشمند و دستیابی به آن باید به اهداف توسعه پایدار و به نقش پررنگ فناوری اطلاعات و ابزارهای آن توجه ویژه‌ای کرد. مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان تاکید کرد که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب کاهش منابع سایر بخش‌ها نخواهد شد. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی هم بیان کرد که فناوری اطلاعات امروزه دیگر از قامت یک ابزار صرف خارج شده و روح تازه‌ای در کالبد آن دمیده شده که این روح متأثر از کاربردها و نتایج بهره‌گیری خردمندانه از داده است.


روز فناوری اطلاعات؛ جشن اقتصاد دیجیتال


حسین اسلامی، ‌رئیس هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران / اوایل سال قبل و در انتهای قرن گذشته به پیشنهاد و همت نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و با حمایت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، روز 22 تیرماه همزمان با زادروز دانشمند مشهور محمدبن‌موسی خوارزمی، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان «روز فناوری اطلاعات» ثبت و در تقویم رسمی کشور درج شد. به لطف الهی و با اخذ این مصوبه، صنف فاوا و علاقه‌مندان به اقتصاد دیجیتال به‌صورت رسمی روزی را برای برگزاری جشن سالانه خود و اعلام مواضع در تقویم یافتند.

در ابتدای قرن جدید و در سالی که با محوریت «دانش‌بنیان‌ها» نام‌گذاری شده، برای دومین سال امیدواریم این جشن به‌صورت وسیع‌تر در سراسر کشور برگزار و با توجه به نام امسال و نیز تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال در دولت-که اختیارات رئیس‌جمهور و هیئت دولت در این حوزه به آن کارگروه تفویض شده است. این رویداد فراتر از یک جشن سالانه، به روزی مؤثر در پیشرفت اقتصاد دیجیتال بدل شود. این مهم اتفاق نخواهد افتاد، مگر آنکه طی سال 1401 موضوعات ذیل را شاهد باشیم:

1. کارگروه اقتصاد دیجیتال به ریاست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز دبیری وزیر امور اقتصاد و دارایی نسبت به استفاده حداکثری از بخش خصوصی و صنف فاوا در زمینه مطرح‌کردن موضوعات مرتبط با زیست‌بوم و تصمیم‌سازی مبادرت کرده و تصمیمات مهمی را در خصوص نحوه مواجهه با فناوری‌های نوین اخذ کنند و حتی نسبت به طراحی لایحه‌های مرتبط با این اقتصاد و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی با کمک بخش خصوصی اقدام کنند.

حسین اسلامی، ‌رئیس هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران

2. در تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، قائم‌مقام یا معاونتی با عناوین فناوری/نوآوری/اقتصاد دیجیتال تشکیل و فرد توانمند، شناخته‌شده و خوشنامی در میان بخش خصوصی منصوب شده و موضوعات مرتبط در هماهنگی با کارگروه اقتصاد دیجیتال در عالی‌ترین سطوح وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به‌صورت یکپارچه دنبال شود.

3. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در قامت وزیر جوان مورد اعتماد ویژه شخص رئیس‌جمهور با برگزاری جلسات مداوم با پیشتازان اقتصاد دیجیتال شنوای موانع پیش رو بوده و در همکاری با معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور نسبت به طراحی مسیر حرکتی، پشتیبانی و رفع موانع مجموعه‌های خصوصی همت ویژه بگمارند. بخش خصوصی هنوز امیدوار است پیشنهادهایش مورد بررسی ویژه قرار گرفته و مبتنی بر شرایط به اجرا درآید.


تأثیرات فناوری اطلاعات بر کیفیت زیست شهری


هادی محضرنیا، سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران / بر اساس مطالعات رسمی بین‌المللی، جمعیت شهرنشین به‌سرعت رو به افزایش است و تا سال ۲۰۴۰ میلادی، بیش از ۶۵ درصد از جمعیت جهان در شهرها و به‌ویژه کلان‌شهرها اقامت خواهند داشت. این روند رو‌به‌تزاید شهرنشینی و افزایش جمعیت، مشکلات و چالش‌های متعددی را با خود به همراه خواهد داشت. این امر مدیران شهری را وادار کرده تا تلاش کنند با به‌کارگیری فناوری‌های نوین شیوه مدیریت خود را با چالش‌ها و نیازهای شهرها و شهروندان منطبق سازند.

شهرهای هوشمند عرصه‌ای توسعه‌یافته برای شهرنشینی است که توسعه پایدار و کیفیت زندگی بالا را با ایجاد بهترین شرایط در ابعاد اقتصادی، شهروندی، حاکمیتی، جابه‌جایی، محیطی و زندگی فراهم می‌آورد.

شهر تهران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مدیریت شهری تهران نیز با درک موضوع، نگاه خود را به سمت تهرانی هوشمند معطوف داشته است. این امر نیازمند برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، تخصیص منابع و اجرای اقداماتی به‌منظور شناسایی نیازها، خواسته‌ها و الزامات شهروندان و در واقع تمامی ذی‌نفعان است تا گام‌های آغازین هوشمندسازی را بردارد.

هادی محضرنیا، سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران

در این راستا می‌بایست برای تحقق شهر هوشمند و دستیابی به اهداف توسعه پایدار به نقش پررنگ فناوری اطلاعات و ارتباطات و زمینه‌ها و ابزارهای آن توجه ویژه‌ای کرد. مواردی همچون:

  • توسعه خدمات دیجیتال فراگیر؛
  • ایجاد شبکه‌های مادر زیرساخت ارتباطی یکپارچه و امن برای دسترسی آحاد جامعه
  • پلتفرم‌محوری، ایجاد اکوسیستم‌های نرم‌افزاری و گسترش خدمات فناوری اطلاعات در تمام حوزه‌های خدمات شهری منطبق با توسعه پایدار؛
  • توسعه پلتفرم‌های تبادل داده، توسعه سیاست داده باز و تسهیل دسترسی تمام ذی‌نفعان به داده‌های عمومی؛
  • توسعه اقتصاد دیجیتال مبتنی بر تبادلات مالی امن با به‌کارگیری فناوری‌های نوین مانند رمزارزها و روش‌های مبتنی بر بلاکچین؛
  • توسعه نوآوری شهری و کارآفرینی مولد مبتنی بر اقتصاد دیجیتال با نگاه به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی؛
  • ایجاد زیرساخت‌های اینترنت اشیا و توسعه مدیریت فراگیر و بهینه شهر؛
  • به‌کارگیری راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و تصمیم‌سازی‌های مبتنی بر کلان‌داده؛
  • ارتقای امنیت سایبری و صیانت از داده‌ها و اطلاعات شهروندان؛

امید است با توجه به موارد فوق با تلاشی جمعی و همسو بتوانیم چرخه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات را به حرکت درآورده و در سایه آن شاهد تحقق شهر هوشمند و شهروندانی خشنود و شاد باشیم.


فناوری اطلاعات؛ موتور قدرتمند تحرک اقتصادی


مجید هادی، مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان / همه ما آگاهیم که در میهن عزیزمان ایران، پیشرفت کلان‌شهرها و پیچیدگی آنها، نیاز روزافزون شهروندان به دانش خدمات الکترونیک شهری را ضروری می‌کند و این روزها شاهد پیدایش روش‌های نوین در طراحی و ارائه این خدمات در کشور هستیم.

با ظهور و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح جامعه، متغيرهای خرد و كلان اقتصادی دستخوش تغيير قرار می‌گيرند. به‌طوری که در کشورهای توسعه‌یافته به‌طور محسوسی شاهد استفاده عمومی از روش‌های هدفمند این مفهوم اساسی در تمامی عرصه‌های زندگی و نظام مدیریتی جامعه هستیم. در مقابل در کشورهای کمتر توسعه‌یافته، مردم کمتر از این امکان برخوردارند که تأثیر آن در نظام اجتماعی و حتی سیاسی حاکم بر آن کشورها کاملاً مشهود است.

کاربرد ICT به‌‌عنوان موتور قدرتمند برای ایجاد تحرک در بخش تجارت و اقتصاد به رفع کامل مشکلات اقتصادی کشور منجر نشده، اما استفاده و توسعه آن، کارآمدسازی سایر بخش‌های تولیدی را به همراه خواهد داشت. همچنین توجه به این مطلب ضروری است که تأکید بر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، موجب کاهش منابع سایر بخش‌ها نخواهد شد، بلکه تجهیز حکومت‌ها به این ابزار قدرتمند، دستیابی آنها به اهداف میان‌‌مدت و بلند‌مدت توسعه‌ای را تسهیل می‌کند.

مجید هادی، مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان

به‌منظور جلوگیری از فقر اطلاعاتی و ارتباطی و در راستای پیشرفت و توسعه این صنعت، همگام با جامعه جهانی می‌بایست اقدامات اساسی در راستای تدوین برنامه‌ای بلند‌مدت برای رفع موانع و مشکلات موجود و تسهیل و تسریع فرایندهای تولید و همچنین تحقق جامعه دانش‌محور و اقتصاد دانش‌بنیان واقعی در کشور صورت پذیرد.

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ) به‌عنوان یک شرکت نوآور در این حوزه که چندین سال رتبه نخست ارائه خدمات پرداخت کشور را به خود اختصاص داده، امروز پس از دو دهه فعالیت در صنعت پرداخت، توانسته با ارائه راهکارهای نوین و متمایز و ایجاد یک زنجیره ارزش برای مشتری، مانند راهکار کیف پول الکترونیک و روش‌های نوین پرداخت (کدپرداز) با امنیت بالا، همگام با کشورهای توسعه‌یافته، فرهنگ استفاده از این فناوری‌ها را در میان سطوح عالی حاکمیت و سطوح مختلف مردم، جاری سازد.

نگاه به چشم‌انداز این صنعت، ما را به رسیدن به جایگاه بالاتر در رتبه‌های جهانی از حیث پرداخت شبکه‌ای و ارتقای روزافزون رتبه شرکت در میان شرکت‌‌های برتر ایران رهنمون می‌کند.


نگاهی به هستی‌شناسی داده و فناوری اطلاعات


مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی / گسترش روزافزون دامنه اثرگذاری فناوری اطلاعات، این حوزه را بیش ‌از پیش به یکی از دغدغه‌های اندیشمندان سایر حوزه‌ها و علوم تبدیل کرده است. شاید نخستین بارقه‌های توجه به فناوری را بتوان در اوایل قرن نوزدهم در آثار و سخنان برخی اندیشمندان سراغ گرفت که بدون شک این توجه نیز پاسخی به اهمیت و دامنه اثرگذاری فناوری در دوره انقلاب صنعتی بود. پس از آن اندیشمندان نحله هستی‌شناسی به فناوری به‌عنوان موضوعی فلسفی نگریستند و نگاهی عمیقاً فیلسوفانه به موضوعی به‌ظاهر غیرفلسفی داشتند تا نسبت میان فناوری و روح حاکم بر آن را در قالب مسئله‌ای وجودی بررسی کنند.

فناوری با پسوند «اطلاعات» نیز طی چند دهه اخیر، چه در حوزه فلسفی و چه در حوزه علم به همان دلایل در کانون توجه اندیشمندان متأخر قرار گرفته است

در چنین شرایطی تعمق در اجزا، مقدمات، پیامدها و فرایندهایی که فناوری اطلاعات بر اساس آنها از چنین قدرت اثرگذاری و گسترش دامنه نفوذ در شئون زندگی انسان برخوردار شده، یکی از ضروری‌ترین مسائلی است که پرداخت به آن گریزناپذیر است؛ از جمله این موارد «دیتا» یا همان «داده» است؛ چراکه بیراه نیست اگر داده‌ها را نهاده‌های اولیه و شرط لازم برای تقویت و اثرگذاری فناوری اطلاعات دانست.

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی

امروزه راهبری و تصمیم‌گیری بدون داده‌ها، ناممکن است؛ چراکه داده‌محور شدن تصمیم‌سازی‌ و تصمیم‌گیری‌ در لایه‌ها و بخش‌های مختلف، حاکمیت و حتی جامعه مدنی را نیازمند دسترسی به داده‌ها کرده است.

پرسشی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا فناوری اطلاعات صرفاً یک ابزار است یا ابزاری ذی‌روح است که جنس و ماهیت اثرگذاری آن بر سایر ابزارها و شئون زندگی انسان‌ها، نیازمند توجهی ویژه است؟

در پاسخ به این پرسش کلیدی باید تأکید کرد که فناوری اطلاعات امروزه دیگر از قامت یک ابزار صرف خارج شده و روح تازه‌ای در کالبد آن دمیده شده که این روح متأثر از کاربردها و نتایج بهره‌گیری خردمندانه از داده است. در واقع به تعبیری کاربردی، فناوری اطلاعات امروزه از کاربرد پیشین خود از جایگاه صف در سازمان‌ها فراتر رفته و به‌عنوان «ستاد» در نهادها و سازمان‌ها ایفای نقش می‌کند و اگر با این نگاه و رویکرد به فناوری اطلاعات در سازمان‌ها مواجه نشویم، برای پیشبرد هر پروژه و برنامه‌ای، فاصله و وقفه‌ای طولانی میان بهره‌بردار و مجری جهت ایجاد دانش و شناخت کافی و در نتیجه تحقق نتیجه و عملکرد دقیق حاصل خواهد شد که با توجه ‌به سرعت تغییرات، به هیچ‌عنوان قابل ‌پذیرش نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.