راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اختلال در کلادفلر چه تأثیری بر اینترنت جهانی داشت؟

کسری حسنی / قطعی تصادفی در کلادفلر سبب اختلالات عمده‌ای در بخش‌های بزرگی از اینترنت در صبح سه‌شنبه شد. کلادفلر یک کمپانی ارائه‌دهنده خدمات امنیتی و شبکه تحویل محتواست که فعالیت خود را در سال 2009 در ایالات متحده، آغاز کرده است.

کلادفلر در این خصوص اعلام کرد که مشکل از سمت کمپانی بوده و در عرض یک ساعت و 15 دقیقه رفع شده است. این کمپانی همچنین در یک پست وبلاگی اعلام کرد که قطعی برق در ساعات اولیه روز سه‌شنبه، بر ترافیک 19 مرکز داده‌ کلادفلر، تأثیر گذاشته است.

به گفته این ارائه‌دهنده‌ خدمات امنیتی، این 19 مکان بخش قابل توجهی از ترافیک جهانی را اداره می‌کنند و تغییر وضعیت شبکه در این 19 مکان، سبب شروع اختلالات و قطعی در ساعت 6 و 27 دقیقه صبح شد. در ساعت 6 و 58 دقیقه اولین مرکز به حالت آنلاین بازگردانده شد و در ساعت 07:42 همه مراکز آنلاین بودند و به‌درستی کار می‌کردند. منابع ناشناس در کلادفلر معتقدند که ازکارافتادن سرورها، به دلیل بروز خطا در به‌روزرسانی سیستم‌های مدیریت بوده است.

در نتیجه این قطعی، دسترسی به بسیاری از سرویس‌ها و وب‌سایت‌های محبوب مانند Discord، League of Legends، Shopify و تعدادی از وب‌سایت‌های خبری مشهور ممکن نبود. طبق گزارش‌ها، بسیاری از کاربران با ارور 500 مواجه شدند. این ارور عمدتاً زمانی رخ می‌دهد که مشکلی در شبکه‌های توزیع محتوا وجود داشته باشد.

خدمات گوگل و خدمات وب آمازون نیز در پی این اختلال، دچار قطعی شدند. حدود 60 تا 70 درصد کل اینترنت بر روی سرورهای آمازون میزبانی می‌شود و خدمات وب آمازون، بیش از 75 درصد از ترافیک موجود اینترنت را در هر روز مدیریت می‌کند و هرگونه اختلالی در این شبکه، بخش عمده‌ای از اینترنت را مختل می‌کند.

این قطعی همچنین مشکلات بزرگی برای اکوسیستم رمزارزها به وجود آورد چراکه پلتفرم‌هایی مانند کوین‌بیس از شبکه، پروکسی و امنیت ارائه شده توسط کلادفلر استفاده می‌کنند. در نتیجه، سقوط بازار رمزارزها شدت گرفت و بسیاری از کاربران، قادر به انجام تراکنش نبودند. همچنین بسیاری از پلتفرم‌های دیگر مانند FTX، Bitfinex و OKX با مشکل مواجه شدند. در آگوست 2020، قطعی مشابه در کلادفلر، کارکرد Bitfinex و سایر پلتفرم‌های اصلی را مختل کرد.

مدیرعامل شرکت OKX، پس از اینکه وب‌سایت این شرکت تحت تأثیر مشکلات خدمات کلادفلر قرار گرفت، در توییتی خواستار «جایگزینی وب 3 در آینده» شد. طرفداران تمرکززدایی مدت‌ها در مورد خطر نگهداری وجوه در صرافی‌های رمزنگاری متمرکز که به‌عنوان یک محل امن برای مشتریان عمل می‌کنند و ویژگی‌های کاربرپسندتر آن‌ها را تبلیغ می‌کنند، هشدار داده‌اند. آن‌ها بیشتر شبیه بانک‌های سنتی یا سایر صرافی‌ها هستند که در حوزه‌های قضایی که مجاز به فعالیت هستند تنظیم می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.